پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رأی مثبت مجلس به دریافت وام پنج میلیارد دلاری از روسیه

رأی مثبت مجلس به دریافت وام پنج میلیارد دلاری از روسیه





۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۳۸

رأی مثبت مجلس به دریافت وام پنج میلیارد دلاری از روسیه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس به دولت اجازه دادند تا مبلغ پنج میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های عمرانی دریافت کند. به گزارش خبرآنلاین، در جریان بررسی لایحه اصلاحیه بودجه 95 در جلسه علنی دیروز مجلس پیشنهاد غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه به‌عنوان یک تبصره الحاقی به لایحه به تصویب رسید. بر اساس مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده می‌شود، با رعایت سقف مقرر در تبصره سه قانون بودجه سال 95 کل کشور تا مبلغ پنج میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای با شرایط زیر اخذ کند: وام دریافتی صرفاً برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، امور زیر بنایی و تولیدی پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می‌یابد، طرح‌های موضوع‌بند یک با پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه کشور به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد، نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه‌وبودجه کشور به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد.
نمایندگان با 148 رأی موافق ، 45 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر با این پیشنهاد موافقت کردند و به‌این‌ترتیب مجوز اخذ وام تا مبلغ پنج میلیارد دلار از دولت روسیه برای طرح‌های عمرانی در متن قانون بودجه سال 95 گنجانده شد.
در زمان بررسی این پیشنهاد علی ادیانی در جلسه علنی در اخطاری مستند به اصل 80 قانون اساسی گفت: «طبق این اصل گرفتن و دادن وام خارجی از سوی دولت باید به تصویب مجلس برسد و دولت باید این پیشنهاد را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند.» وی افزود: «این پیشنهاد از سوی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مطرح‌شده و نماینده دولت آقای نوبخت هم گفته که پیش‌نیازهای این امر ازنظر سیاست خارجی فراهم‌شده. اگر چنین احساس نیازی وجود داشته چرا این مطلب مهم که مقدماتی از قبل داشته در لایحه نیامده و یا در کمیسیون مطرح نشده است؟» وی افزود: «اگر این پیشنهاد تصویب شود اولین باری است که مجلس چنین مجوزی به دولت می‌دهد.» علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این اخطار گفت: «این موضوع اشکال قانون اساسی ندارد. این سلیقه‌ی شماست و البته بهتر است دولت لایحه بدهد.» لاریجانی اضافه کرد:‌ «یک سال است دولت روسیه می‌گوید که وام 2 درصد پرداخت می‌کند. حالا اگر شما نمی‌خواهید این وام را بگیرید می‌توانید با آن مخالفت کنید.» رئیس مجلس با اشاره به موافقت دولت با این پیشنهاد نیز گفت:‌ «دولت گفته که به این وام خارجی نیاز دارد.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *