پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پیام ما» تأثیر انتخاب نام نیکو برای فرزندان را بررسی می‌کند چی صدا کنم تو را؟!

«پیام ما» تأثیر انتخاب نام نیکو برای فرزندان را بررسی می‌کند چی صدا کنم تو را؟!





۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰:۳۶

«پیام ما» تأثیر انتخاب نام نیکو برای فرزندان را بررسی می‌کند
چی صدا کنم تو را؟!

شماری را هم متوجه ی خود می‌کند که بی‌توجهی به هرکدام از آن‌ها می‌تواند فاجعه‌بار باشد. اعضا خانواده به دلیل ارتباطی که با هم دارند وتاثیری که بر سلامت زندگی هم می‌گذارند، به‌طور دائمی نیاز به آموزش دارند که دلیل آن تغییرات لحظه‌به‌لحظه‌ای است که جوامع مختلف با آن مواجه هستند، به‌نوعی خانواده و اعضا آن به‌اصطلاح نیاز به «بروز شدن» دارند تا به دلیل ناآگاهی به خود و دیگر اعضا بالطبع جامعه آسیب نرسانند و این تغییرات بر همه‌ی رفتارهای خانواده مانند انتخاب نام برای فرزندان تأثیرگذار است.
انتخاب نام نیکو
خبری منتشر شد که تعدادی از افراد با مراجعه به ثبت‌احوال درخواست تغییر نام خود را دادند ،با نگاه به فهرست نام های منتشرشده می‌توان به این افراد حق داد. وقتی‌که کودکی به دنیا می‌آید، اولین نکته‌ای که اطرافیان را به کنجکاوی وا می‌دارد دانستن، نام نوزاد است. یکی از دغدغه‌های والدین نام‌گذاری فرزند است که از ابتدای آگاهی از بچه‌دار شدن و شاید بسیار قبل‌تر از آن ذهن زوجین را درگیر خودکرده است و این دلیلی بر اهمیت این موضوع است و حتی اختصاص دادن تعبیر حق به آن ، کاملاً به‌جا است، زیرا این حق هر کودکی است که نامی نیکو داشته باشد. انتخاب نام نیکو یکی از وظایفی است که بر عهده‌ی والدین سپرده‌شده است که به‌طورمعمول با توجه به علاقه‌ی پدر و مادر انتخاب می‌شود.
در برخی از جوامع اسامی بر اساس پدیده‌های مختلف طبیعی انتخاب می‌شوند مانند باد،کوه،طوفان و… که بیشتر دلیل آن نشان دادن قدرت و یا آرزوی قدرت برای فرزند و به‌خصوص فرزند پسر بوده است. در بعضی از جوامع هم اسامی بعضی از جانوران را برای فرزندان خود انتخاب می‌کردند که حتی می‌تواند باعث تعجب شود، این نوع نام‌گذاری در اعراب بیشتر دیده می‌شود. اعراب در دوره‌های قبل نام‌های مثل کلب (سگ) فهد(یوزپلنگ ) و مانند آن را بسیار بر فرزندان خود می‌گذاشتند. به گفته بسیاری از محققان یکی از دلایلی که اعراب نام این حیوانات را بر فرزندان خود می‌نهادند تصور این موضوع بود که در جنگ با صدا زدن آن‌ها، دیگران و رقیب را خواهند ترساند!
شخصیت و نام
«مریم» زن 30 ساله‌ای است که از اهمیت انتخاب نام «نیکو» برای فرزندان این‌گونه به «پیام ما» می‌گوید :«انتخاب نام مناسب و زیبا برای فرزند که معنای خوبی هم داشته باشد، بسیار مهم است. در منزل ما، خانمی برای کار می‌آمد که نام او «کنیز» بود. او همیشه از این نام شکایت می‌کرد و حتی بارها گفته بود که پدر و مادرم را حلال نخواهم کرد که این اسم را برای من انتخاب کردند با این اسم آن‌قدر تحقیر شدم که جرئت هیچ کاری را نداشتم و عاقبت هم کار و هم زندگی‌ام را همین نام شکل داد و من کنیز و خدمتکار شدم.» او ادامه می‌دهد : «من فکر می‌کنم نام‌ها انرژی‌دارند و اگر نام بی‌معنی و نامناسبی را برای فرزندمان انتخاب کنیم در حق او ظلم کرده‌ایم و انرژی منفی را وارد زندگی‌اش کرده‌ایم.»
«هانری والون» روانشناس مشهور در مورد نام کودک می‌گوید: «کودک به‌تدریج و از طریق تمرینات و بازی‌ها موفق به تشخیص شخصیت و هویت خویش می‌شود و خود را ازآنچه به او تعلق ندارد ، متمایز می‌بیند و نام او عمده‌ترین واژه‌ای است که گوشش را می‌نوازد ویکی از داشته‌های او می‌شود.»
گروه همسالان
شاید بسیاری از ما خاطره‌ای از هم‌کلاسی‌هایمان داشته باشیم که هنگام حضوروغیاب اسمشان همه را به خنده می‌انداخت. آن لحظه‌هایی که شاید ظاهر شادی داشتند، برای آن کودک تلخ بود. تأثیری که این خنده و تمسخرها بر روح کودک می‌گذارد در بسیاری از موارد تا آخر عمر در ذهن وروان او می‌ماند. یکی از مواردی که والدین باید برای نام‌گذاری فرزندان به آن توجه کنند آینده‌ی کودک در مدارس و گروه‌های همسالان اوست. این‌که نامی انتخاب نشود که به شیوه‌های خاص آوایی مورد تمسخر قرار بگیرد و تبدیل به لقبی برای تحقیر فرد شود. توجه به این نکته به‌اندازه‌ی معنی اسم اهمیت دارد.نکته‌ی دیگری که در این رابطه باید موردتوجه قرار گیرد، دوره‌های مختلف زمانی است که کودک در آن‌ها به دنیا آمده است. ممکن است، نامی در یک دوره‌ی زمانی مناسب و بسیار رواج داشته باشد اما در دوره‌ای دیگر منسوخ‌شده و حتی تبدیل به جوک شود.به قول ناصرخسرو: «نامی نکو گزین که بدان چون بخوانمت در دلت شادی آید و درجانت خرمی»
نام‌های عجیب
متأسفانه بعضی والدین جوان رویه‌ای عجیبی را برای انتخاب نام پی می‌گیرند، آن‌ها فارغ از بار معنایی نام فقط به استثنایی و خاص بودن آن توجه می‌کنند و این نکته را در نظر نمی‌گیرند که عجیب‌وغریب بودن یک نام هم می‌تواند برای فرد آزاردهنده شود. مورد بعدی که در انتخاب نام مناسب مؤثر است توجه به فرهنگ جامعه است که می‌تواند ملاک خوبی برای نام نیکو باشد قرار نیست که نامی که دریکی از کشورهای اروپایی رایج است برای قوم خاصی در ایران هم مناسب باشد.
همان‌گونه که محیط زندگی افراد می‌تواند بر زندگی و کارکردهای روحی و جسمی آن‌ها مؤثر باشد، نام هم این قابلیت را با شدت زیادی دارد. با این تفاوت که محیط زندگی را می‌توان تغییر داد اما تغییر نام کار آسانی نیست و این واقعیت باعث می‌شود که به والدین توصیه شود با وسواس بیشتری نام فرزند خود را انتخاب کنند، نامی که می‌تواند همه‌ی زندگی اورا تحت تأثیر قرار دهد.
«محمد» معلم یکی از مدارس پسرانه مقطع راهنمایی در شهر کرمان است او در مورد اهمیت انتخاب نام مناسب برای فرزندان به «پیام ما» می‌گوید : «این موضوع بسیار مهمی است که مخصوصاً در پسران به دلیل رفتارهای خاص گروه همسالان اهمیت ویژه‌ای دارد. در مدرسه دانش‌آموزی داشتیم که والدینش نام «تیمور» را برای او انتخاب کرده بودند اکثریت دانش آموزان او را «تیمور لنگ» صدا می‌زدند آن‌قدر این موضوع برای نوجوان آزاردهنده بود که مدرسه را ترک کرد. تمام تلاش کادر مدرسه هم برای کنترل این رفتار از سوی هم‌کلاسی‌ها بی‌نتیجه بود. قطعاً این دوران در بلندمدت بر این فرد تأثیر مخربی خواهد گذاشت و زمینه‌ساز بسیاری از خشم‌هایی می‌شود که امکان دارد بر سر هر فرد دیگری در جامعه آوار شود.»
انتخاب نام، انتخابی است که خود فرد در آن هیچ نقشی ندارد اما پسندیده است اگر نامی برای همه‌ی عمر داشته باشد ،که آن را دوست بدارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *