پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حمایت از کودکان مبتلا به سرطان

حمایت از کودکان مبتلا به سرطان





۲ مرداد ۱۳۹۵، ۴:۲۰

حمایت از کودکان مبتلا به سرطان

آن زمان که متوجه می‌شوی فرزندت به سرطان مبتلا شده است، خبرش چنان بر شانه‌هایت سنگینی می‌کند که مجالی برای تصمیم‌گیری درست نخواهی داشت. همین لحظه است که نگاه مهربان یک همراه امید را در دلت جاری می‌کند و لبخند را بر لبانت می‌نشاند.
مددکار، همان همراه است که در مؤسسه خیریه محک از ابتدای ورود خانواده کودک مبتلابه سرطان تا آن لحظه که قطع درمان می‌شود یا حتی زمانی که خبر از دست رفتن کودکش را می‌شنود، لحظه‌ای کنار نمی‌نشیند و همدم شادی و غم آن‌ها است. شغل مددکار و اخلاق حرفه‌ای او اقتضا می‌کند که همواره در کنار مددجو باشد تا با تدابیر تخصصی، مشاوره مددکاری و فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش مرهمی بر زخم‌های بیمار و خانواده باشد. با«ندا دادخواه»، سرپرست واحد مددکاری مؤسسه خیریه محک به گفت‌وگو نشستیم.
مددکاری که با کودک مبتلابه سرطان و خانواده او در ارتباط است، چه ویژگی هایی دارد؟
مشکلات گروه مددکاران با توجه به ویژگی‌های این حوزه، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. چراکه مراجع ما کودک مبتلابه سرطان است که روند درمان سخت و طولانی در پیش دارد. بنابراین در وهله اول باید بتواند با کودکان و خانواده‌هایی که قومیت‌های مختلف، مشکلات خانوادگی گوناگون و آسیب‌های اجتماعی متفاوتی تجربه کرده‌اند، به بهترین شیوه ارتباط برقرار کند. باید فرهنگ و آداب‌ورسوم ایران را بشناسد و حتی بافرهنگ سوگ اقوام مختلف آشنا باشدو از طرف دیگر باید نیازسنجی و اولویت‌بندی کارها را به‌سرعت انجام دهد. فراموش نکنید درمان سرطان کودک یک درمان چندوجهی است که تنها در صورت ارتباط متقابل گروه‌های تخصصی چون پزشکی، پرستاری، مددکاری، روانشناسی، روانپزشکی، حمایتی و غیره می‌تواند به مؤثرترین شیوه تحقق یابد.
بر اساس گفته‌های شما می‌توان گفت که مددکار در محک، اولین فردی است که کودک مبتلابه سرطان و خانواده‌اش با او در ارتباط هستند؟
دقیقاً. بنابراین حالت چهره و نحوه برقراری ارتباط مددکار محک برای ما بسیار مهم است تا بتواند آرامش و انرژی را به‌خوبی به کودک مبتلابه سرطان و خانواده‌اش انتقال دهد. واحد مددکاری در کنار واحد روانشناسی فعالیت می‌کند و بیشترین ارتباط را با کودک و خانواده‌دارند. خانواده کودک مبتلابه سرطان با لبخند مددکار آرامش می‌گیرد و راحت‌تر می‌تواند با بیماری فرزندش کنار بیاید. در محک می‌گوییم «اینجا امید ادامه دارد» و مددکار اجتماعی تلاش می‌کند تا این موضوع را محقق سازد. وظیفه بخش مددکاری است که در این برهه همراه کودک و خانواده تا مرحله پذیرش پیش رود تا روند درمان در سریع‌ترین و کاراترین شکل ممکن پی گرفته شود.
مددکار در ابتدای ورود کودک با خانواده او مصاحبه‌ای انجام می‌دهد و شرایط خانوادگی و روانشناختی خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهد. مهم این است که بیمار به‌تنهایی در نظر گرفته نمی‌شود بلکه شرایط پدر، مادر و فرزندان سالم خانواده نیز بررسی می‌شود. مددکار نیازسنجی لازم را به شکلی همه‌جانبه و جامع انجام می‌دهد و تعیین می‌کند تا از این طریق نیازهای دارویی، رفاهی و حمایتی کودک مبتلابه سرطان و خانواده‌اش تأمین شود.
حمایت از کودک مبتلابه سرطان تا چه زمان و چه سنی ادامه دارد؟
حمایت ما از کودک مبتلابه سرطان هیچ زمانی به پایان نمی‌رسد. در حقیقت اگر فردی زیر 16 سال مبتلابه سرطان شود نوع سرطان او سرطان کودک محسوب می‌شود و لذا تا هر سنی که درمان ادامه یابد تحت حمایت محک خواهد بود و خدمات حمایتی حتی پس از قطع درمان نیز ادامه می‌یابد و ما تلاش می‌کنیم بیماران تحت پوشش محک را از منظر ارائه خدمات درمانی، تحصیلی، ازدواج، اشتغال و غیره حمایت کنیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *