سایت خبری پیام ما آنلاین | پول برسد زیرگذر آزادی تا نوروز آماده می شود بی‌پولی؛ درد آزادی

پول برسد زیرگذر آزادی تا نوروز آماده می شود بی‌پولی؛ درد آزادی





۲ مرداد ۱۳۹۵، ۴:۰۸

پول برسد زیرگذر آزادی تا نوروز آماده می شود
بی‌پولی؛ درد آزادی

بازدید استاندار کرمان و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) از پروژه زیرگذر آزادی دور از چشم خبرنگاران که نماینده شهروندان هستند و همچنین حرف‌های زده‌شده پس از بازدید توسط مسئولان نشان می‌دهد که اوضاع این پروژه چندان بر وفق مراد نیست.
ظهر سه‌شنبه گذشته بود که از طرف روابط عمومی استانداری کرمان پیامکی مبنی بر «بازدید استاندار کرمان از پروژه‌های شهری چهارشنبه 30 تیر، حرکت از مقابل استانداری 15.45» برای خبرنگاران ارسال شد. روز چهارشنبه و دقایقی قبل از بازدید اما پیامک دیگری از طرف استانداری کرمان مبنی بر «لغو بازدید» برای خبرنگاران ارسال شد. بااین‌حال چند ساعت بعد سایت استانداری کرمان گزارش بازدید استاندار کرمان و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) از برخی پروژه‌ها را روی خروجی خود قرار داد تا مشخص شود که این بازدید بدون حضور خبرنگاران انجام‌شده است. این اتفاق در کنار صحبت‌هایی که مسئولان پس از بازدید زدند، نگرانی‌ها را درباره یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی تاریخ شهر کرمان زیاد کرد.
وقتی رگ اصلی شهر مسدود شد
11 مهرماه سال گذشته بود که پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی کرمان آغاز شد. پروژه‌ای که از سال‌ها قبل در مورد آن بحث‌های زیادی وجود داشت. ازآنجایی‌که میدان آزادی اصلی‌ترین شاهراه شهر کرمان بود و به‌نوعی اغلب کرمانی‌ها حداقل روزی یک‌بار گذرشان به این میدان می‌افتاد و همچنین افراد زیادی به دلیل پر رفت‌وآمد بودن این منطقه در اطراف این میدان و خیابان‌های نزدیکش کاروکاسبی راه انداخته بودند، همیشه یکی از بحث‌های اصلی شهر کرمان، حل معضل ترافیک میدان آزادی بود.
بحث‌ها درباره این موضوع از سالیان پیش وجود داشت اما در سال 94 شهرداری با پشتیبانی استانداری کرمان به یک جمع‌بندی رسیدند. جمع‌بندی‌ای که در آن قطعاً حضور قرارگاه خاتم در کرمان بی‌تأثیر نبود. به هر ترتیب تصمیم نهایی برای میدان آزادی، احداث زیرگذر از بهمنیار به استقلال به‌صورت 2طرفه بود. البته تا اوایل شهریور 94 شش طرح برای میدان آزادی تعریف‌شده بود و از این شش سناریو، چهار سناریو به‌طورجدی برساخت زیرگذر تأکید داشت و درنهایت یکی از این چهار سناریو به تصویب رسید و اواسط شهریور شهرداری کرمان جزئیات طرح را عمومی کرد و از 11 مهر اجرای پروژه توسط قرارگاه خاتم آغاز شد.
12، 18، 20 و 24؛ زمان اجرا
اگرچه در قرارداد بین شهرداری کرمان و قرارگاه خاتم مدت‌زمان اجرای پروژه 24 ماه ذکرشده اما از همان ابتدا مسئولان شهر کرمان با توجه به مشکلاتی همچون اعتراض کسبه و ایجاد ترافیک سنگین در مسیرهای جایگزین که با انسداد میدان آزادی پیش می‌آمد، بر اجرای پیش از موعد تأکید داشتند.
همان روز آغاز پروژه علی بابایی که هنوز سرپرست شهرداری کرمان بود به «پیام ما» گفت که انتظار دارد پروژه ظرف مدت 20 ماه اجرا شود. حدود یک ماه بعد اما فرقانی معاون شهردار کرمان در جلسه شورای شهر کرمان اعلام کرد که در صورت حل مشکل تأسیسات، این پروژه 18 ماهه به پایان می‌رسد. اواخر آبان ماه 94 اما جواد فلاح، مدیر پروژه تقاطع‌های غیر هم‌سطح کرمان در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در حاشیه بازدید استاندار و جمعی از مسئولان از پروژه‌های شهری به «پیام ما» گفت: « قول داده‌ایم این پروژه را 24 ماهه تحویل دهیم اما امیدواریم با تدابیری که اندیشیده شده، به دلیل حساسیت این پروژه این زمان را به نصف تغییر دهیم و پروژه را 12 ماهه به اتمام برسانیم.» اما حالا باگذشت 9 ماه و 22 روز از اجرا، نه‌تنها این پروژه 12 ماهه به پایان نمی‌رسد که برای اجرای 18 ماهه (یعنی تا پایان سال جاری) هم با مشکل مواجه است به‌طوری‌که بارها مسئولان بر تسریع اجرای پروژه تأکید کرده‌اند. نمونه‌اش اظهارات شهردار کرمان در ابتدای تیرماه جاری. بابایی گفت که تمام تلاش ما و پیمان‌کار این است که پروژه‌ها به‌ویژه زیرگذر میدان آزادی در اولین فرصت و زودتر از روزشماری که نصب‌شده، به پایان برسند. این صحبت شهردار اما بی‌پاسخ نماند. موسی نجفی مدیر پروژه‌های قرارگاه خاتم در کرمان دراین‌ارتباط گفت که این قرارگاه هیچ‌گاه اعتبار خود را به مخاطره نمی‌اندازد.
تسریع پروژه در گروی حل مشکلات مالی
صحبت‌های مسئولان پس از بازدید از پروژه میدان آزادی در چهارشنبه گذشته خبر از مشکلاتی در این رابطه می‌دهد. رزم حسینی استاندار کرمان پس‌ازاین بازدید گفت: «تلاش می‌شود که پروژه میدان آزادی در اسرع وقت اجرایی شده و مشکلات کسبه این میدان و مردم حل شود.» وی افزود: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تملک‌های باقی‌مانده در ضلع شرقی میدان آزادی تا 10 روز آینده انجام می‌شود تا روند اجرای این پروژه تسریع شود.» در مقابل سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم هم با تأکید بر اینکه این پروژه باید در اسرع وقت به اتمام رسد، این موضوع را منوط به حل مشکلات مالی دانست. وی گفت: «در صورت حل مسائل مالی مربوطه، روند اجرای این پروژه نیز تسریع می‌شود.» هرچند که طبق گفته سردار عبداللهی و سیف الهی معاون عمرانی استاندار پروژه میدان آزادی از برنامه زمان‌بندی جلوتر است اما تأکید بر تسریع اجرای پروژه و اشاره به مشکلات مالی نشان می‌دهد که مشکلاتی در این راستا وجود دارد.
منابع مالی، مشکل پروژه میدان آزادی
معاون عمرانی استاندار کرمان در این رابطه به «پیام ما» گفت: «در جلسه عصر چهارشنبه با حضور استاندار، معاونین استاندار و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا و معاونین شهردار، راجع به وضعیت مالی پروژه جمع‌بندی شد و قرار شد پشتیبانی مالی به‌گونه‌ای باشد که حداقل تا 22 بهمن 2 تا از پل‌ها بهره‌برداری شود.»
ابوالقاسم سیف الهی افزود: «در زمینه اجرای پروژه‌ها هم یک سری مشکلات وجود دارد و در این مورد هم تصمیم‌گیری شد. یکی از تصمیمات در این بخش تسریع در اجرای پروژه میدان آزادی بود. اگر منابع مالی را بتوانیم برسانیم قبل از سال میدان آزادی به بهره‌برداری می رسد.»
فقط 20 درصد اعتبار لازم تأمین‌شده
وی در پاسخ به این پرسش که چرا این منابع تأمین نشده است، اظهار کرد: «استان باید منابع مالی را بر اساس زمان‌بندی می‌رساند اما به دلیل رکودی که در بخش زمین وجود دارد و کاهش درآمد شهرداری و همچنین به دلیل اینکه بخشی از اعتبارات دولتی تخصیص داده نشده، تابه‌حال منابع مالی لازم به قرارگاه خاتم نرسیده است. تا الان شهرداری حدود 23.5 میلیارد تومان به‌صورت نقدی به قرارگاه خاتم داده. زمینی هم که در اختیار قرارگاه خاتم گذاشته‌شده 28 میلیارد تومان است که حدود 8 میلیارد تومان از این زمین به‌نقد تبدیل‌شده است درحالی‌که هزینه کرد قرارگاه خاتم برای همه پروژه‌های در دست اجرا تا الان بالای 150 میلیارد تومان است.» سیف الهی اضافه کرد: «به نسبت منابع مالی، اعتبار لازم به قرارگاه خاتم تزریق نشده است. در جلسه روز چهارشنبه قرار بر این شد بخشی به‌صورت فولاد تأمین شود، بخشی به‌صورت نقدی پرداخت و بخشی هم از طریق زمینی که قبلاً پیش‌بینی ‌شده بود تأمین شود. حالا یا زمین در اختیار قرارگاه خاتم قرار گیرد یا پس از تبدیل زمین به نقدینگی، به خاتم داده شود.»
معاون عمرانی استاندار بابیان اینکه متأسفانه بخش اعظمی از منابع مالی برای قرارگاه خاتم تأمین نشده است، عنوان کرد: «زمانی که قرارگاه خاتم به کرمان آمد، قرار شد 50 درصد منابع مالی به‌صورت نقدی پرداخت شود و 50 درصد دیگر زمین به قرارگاه داده شود. در این زمینه حدود 150 میلیارد تومان زمین از طریق شهرداری با پشتیبانی استانداری و مسکن و شهرسازی تعیین و تأمین شد که قرار بود این زمین به نقدینگی تبدیل و به قرارگاه داده شود. اما با توجه به رکودی که وجود داشت و در بازار معامله زمین صورت نمی‌گیرد، این منابع به‌نقد تبدیل نشده است. قرارگاه خاتم هم با توجه به کاری که انجام می‌دهد نیاز دارد که حتماً اعتبار لازم تأمین شود. الان نسبت به کاری که این قرارگاه انجام داده، تقریباً حدود 20 درصد هزینه‌ها تأمین اعتبارشده است.»
پایان پروژه تا پایان سال در صورت تأمین اعتبار
سیف الهی در پاسخ به این پرسش که با این وضعیت میدان آزادی حداقل تا پایان سال به بهره‌برداری نمی‌رسد، گفت: «با وضعیتی که بود این اتفاق نمی‌افتاد اما با جلسه‌ای که گذاشتیم و تصمیماتی که گرفته شد، در حال پیگیری هستیم تا منابع لازم تأمین و مشکلاتی که قبلاً بود از پیش پا برداشته شود.»
وی با اشاره به اینکه قرارداد میدان آزادی 2 ساله است، افزود: «ما تلاشمان بر این است که تا قبل از سال این پروژه به بهره‌برداری برسد. در همین جلسه اخیر هم قرار شد مسیر جمهوری اسلامی و جاده تهران از روی میدان آزادی تا 2 ماه آینده انجام شود و اگر تأمین اعتبار لازم صورت گرفت، بقیه پروژه هم تا پایان سال به پایان برسد.» معاون عمرانی استاندار در پاسخ به این پرسش که آیا این جلسه تنها برای انجام توافق جدیدی در بحث مسائل مالی بود، عنوان کرد: «عمده جلسه روز چهارشنبه انجام توافق برای تأمین منابع مالی بود. یک مشکل کوچک دیگر هم در هوانیروز وجود داشت که یک زمین در مالکیت سپاه بود و اجازه کار نمی‌دادند و قرار شد پیگیری‌های لازم انجام شود تا مشکلات در این زمینه هم برطرف شود.»
در این زمینه روز گذشته با علی بابایی شهردار کرمان هم تماس گرفتیم که وی همانند چند ماه گذشته پاسخ تماس «پیام ما» را نداد.

خبر خوش استاندار به
کسبه آزادی
پس‌ازاین بازدید استاندار کرمان به کسبه میدان آزادی خبر خوشی داد. رزم حسینی گفت: «کسبه میدان آزادی به دلیل اجرای پروژه‌های شهری با مشکلاتی مواجه شده‌اند که برای حل بخشی از این مشکلات، این افراد از پرداخت عوارض شهری معاف شده و در پرداخت مالیات نیز از تخفیفات و تقسیط بدهی برخوردار می‌شوند.» آن‌طور که سایت استانداری کرمان نوشته، وی افزود: «مقررشده در نشستی با فرماندار کرمان موضوع معافیت‌های عوارض و رفع مشکلات مالیاتی کسبه میدان آزادی بررسی

چرایی غیرخبری بودن بازدید
عظیم زاده مدیر روابط عمومی استانداری کرمان در خصوص حضور نداشتن خبرنگاران در این بازدید به «پیام ما» گفت: «به دلیل اینکه قرار بود یک سری تصمیمات گرفته و قطعی شدن آن‌ها بررسی شود، خبری بودن آن لغو شد.» عظیم زاده البته به ما نگفت که غیرخبری بودن این بازدید تصمیم استانداری بوده و یا به پیشنهاد فرمانده قرارگاه خاتم این تصمیم گرفته‌شده است. سیف الهی معاون عمرانی استاندار کرمان هم در این رابطه به ما گفت: «سفر سردار عبداللهی به استان به‌منظور قرارداد جنوب بود و تا آنجایی که من می‌دانم بازدید از پروژه‌ها قرار بود غیررسمی‌باشد.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *