سایت خبری پیام ما آنلاین | فراکسیون امید هیات رئیسه‌اش را شناخت

فراکسیون امید هیات رئیسه‌اش را شناخت





۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۴:۲۷

فراکسیون امید هیات رئیسه‌اش را شناخت
ایلنا نوشت: ترکیب هیات رئیسه اولیه فراکسیون امید وقتی اعلام شد همه از جای خالی زنان گفتند و از غیبت اقلیت‌های مذهبی و از همه مهم‌تر پایتخت محور بودن این فراکسیون، از انتقادهایی بود که به این فراکسیون واردشده بود. بااین‌حال ترکیب جدید تا اندازه زیادی به انتقادها پاسخ گفته است و حالا فراکسیون امید با امید بیشتری جلسات خود را ادامه خواهد داد.
آن‌ها که ماندند
از میان اعضای سابق هیات رئیسه محمدرضا عارف سر لیست تهران همچنان به‌عنوان رئیس فراکسیون حضور خواهد داشت. محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان که در سه مجلس گذشته پرچم اصلاح‌طلبی را بالابرده بود نیز در هیات رئیسه باقی ماند. محمود صادقی که در روزهای اخیر اظهارنظرهای شجاعانه‌ای برای پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبان مطرح کرده بود، نیز بار دیگر رأی اعضای فراکسیون را جذب کرد. مصطفی کواکبیان مدیر روزنامه مردم‌سالاری نیز فرد دیگری بود که بار دیگر حضور خود را در هیات رئیسه فراکسیون «تکرار» کرد.
حضور اعضا از شش استان کشور
در ترکیب اولیه هیات‌رییسه تنها سه استان (تهران – یزد و کهگیلویه و بویراحمد) در هیات رئیسه فراکسیون نماینده داشتند. حالا این سه استان به شش استان رسیده است. آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل و فارس و یزد هرکدام یک نفر و تهران چهار نفر در هیات رئیسه مجلس دارد
کدام چهره‌ها آمدند؟
مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس و منتخب اول مردم تبریز مهم‌ترین فردی بود که به هیات رئیسه وارد شد. در مقابل محمدعلی وکیلی که در هیات رئیسه مجلس نشسته است و علی نوبخت و تاجگردون که ریاست دو کمیسیون مهم مجلس را بر عهده گرفتند، نامزد حضور در هیات رئیسه فراکسیون امید نشدند. در ابتدای جلسه عارف از نمایندگان خواسته بود در صورتی نامزد شوند که وقت لازم برای ریاست فراکسیون بگذارند و شاید این سه نفر به همین دلیل از نامزد شدن برای حضور در هیات رئیسه انصراف دادند. گرچه اصرار وکیلی بر استیضاح وزیر کار نیز با انتقاد بعضی اعضای شاخص فراکسیون مواجه شده بود، بااین‌حال هر سه این افراد در جلسه فراکسیون حاضر بودند. پارسایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس و منتخب اول مردم شیراز نیز دیگر نماینده‌ای بود که وارد هیات رئیسه فراکسیون شد. محمد فیضی دبیر کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز به‌عنوان منتخب مردم اردبیل در هیات رئیسه فراکسیون قرار گرفت.
هم زنان نماینده دارند و هم اهل سنت
در انتخابات اولیه هیات رئیسه فراکسیون امید اثری از حضور زنان و نمایندگان اهل سنت نبود. بااین‌حال در انتخابات اخیر فاطمه سعیدی به هیات رئیسه راه یافت تا زنان هم در هیات رئیسه فراکسیون حضورداشته باشند. چهره دیگری که وارد هیات رئیسه شد عبدالکریم حسین زاده نماینده اهل سنت نقده بود؛ چهره‌ای جوان که در انتخاب هیات رئیسه موقت مجلس نیز رأی لازم را برای نشستن روی صندلی‌های هیات رئیسه مجلس کسب کرد اما گفته می‌شود فشارهایی خارج از مجلس موجب شد در انتخاب هیات رئیسه دائم پارلمان به رأی لازم دست پیدا نکند.
اصولگرایان به دنبال مغازه دونبش
درحالی‌که فراکسیون اصلاح‌طلبان اعضای هیات رئیسه دائمی خود را شناخته است، اصولگرایان همچنان از برگزاری مجمع عمومی خود طفره می‌روند و سعی دارند از طریق محافلی که عموماً از خارج از مجلس و نمایندگان سابق مجلس نهم مدیریت می‌شود نمایندگان مجلس دهم را کنترل کنند، بااین‌حال به نظر می‌رسد ترکیب جدید هیات رئیسه مجلس نسبت به ترکیب سابق به اندیشه‌های اصلاح‌طلبی نزدیک‌تر شده باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *