پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر / امتیاز تاکسی در کرمان، گرانتر از تهران است

خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر / امتیاز تاکسی در کرمان، گرانتر از تهران است





۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۲۸

خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر/ امتیاز تاکسی در کرمان، گرانتر از تهران است

بخش چهل و هفت
در شماره‌های قبل روزنامه به یکی دیگر از عرصه‌های فعالیت آقای محمد صنعتی یعنی انجمن شهرستان کرمان و نخستین انجمن مزبور پرداختیم، از این شماره به بعد به دومین دوره انجمن شهرستان کرمان و گوشه‌ای از فعالیت‌های آن از زبان آقای محمد صنعتی خواهیم پرداخت.
دومین دوره انجمن شهرستان کرمان
با به پایان رسیدن نخستین دوره انجمن شهرستان کرمان (مهر 1349 ـ 1351 ش)، کاندیداهای عضویت در انجمن شهرستان کرمان دوباره ثبت‌نام کردند و انتخابات در تاریخ 21 مهر برگزار گردید.
در این دوره آقایان: عبدالحسین آیت‌اللهی موسوی، ابراهیم بانک توکلی (2)، محمد فرزان امیری (3)، جلیل مظهری، محمد صنعتی، منوچهر ستوده (4)، عزت‌الله سالار کلانتری، سید جواد حسینی و خانم اطهره ارجمند کرمانی از شهر کرمان، محمد علی اسدی گوکی و ماشاءالله قربانی از بخش گلباف و شهداد، کاظم رفاهی و اکبر خسروی از بخش راور، علی آزادپور و علی یزدان‌پناه گوهری از بخش ماهان، عیسی شجاعی، قاسم ابراهیمی، محمدحسن پناه‌پور اسلامی، عبدالحسین اسفندیاری (5) و قاسم هنرمند از بخش مرکزی، ابوجعفر ایرانمنش، عباس یزدانی‌فر و جواد ذکایی از بخش زرند انتخاب شدند. در این دوره نیز، با رای دیگر اعضا، مرحوم آیت‌اللهی موسوی به سمت ریاست و محمد صنعتی به سمت دبیر و سخنگوی دومین دوره انجمن شهرستان کرمان برگزیده شدند.
دومین دوره انجمن شهرستان کرمان که اکثریت اعضای آن در دوره اول نیز عضو بودند، با تجربه و اشراف بیشتری نسبت به مسایل و معضلات منطقه شروع به فعالیت نموده و مسایل و مطالب متعددی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در یکی از جلسات انجمن، پیشنهاد برگزاری برخی از جلسات انجمن در خارج از شهر کرمان توسط محمد صنعتی مطرح و مورد قبول کلیه اعضا قرار گرفت.
«… سپس محمد صنعتی، دبیر انجمن ضمن تشریح پیشرفت‌های مملکت … برای نتیجه‌گیری کامل از بررسی برنامه‌های عمرانی و رسیدگی به نیازمندی‌های مردم بخش‌های شهداد، راور، زرند، ماهان و حومه کرمان، پیشنهاد می‌کنم، از این پس جلسات انجمن شهرستان به طور سیار هر نوبت در یکی از بخش‌های مذکور تشکیل گردد تا در خود محل با آگاهی کامل و بیشتر به کارهای عمرانی و نوسازی در همان بخش بررسی و تصویب شود. این پیشنهاد مورد توجه قرار گرفت و با همه مشکلاتی که در اثر فاصله زیاد رفت و آمد به وجود خواهد آمد و برای تشکیل جلسه در بعضی از بخش‌ها بیش از دو سه روز وقت نمایندگان گرفته خواهد شد، مقرر گردید طبق پیشنهاد در بخش‌ها جلسات انجمن تشکیل گردد …» (8).
امتیاز تاکسی در کرمان گران‌تر از تهران است
در آخرین روزهای سال 1351 ش. در یکی از جلسات انجمن شهرستان کرمان از وضعیت تاکسی و تاکسی‌رانی کرمان انتقاد گردید
«… نایب رییس انجمن در مورد تاکسی‌رانی گفت: امتیاز تاکسی در کرمان گران‌تر از تهران است.
در حال حاضر هر شماره تاکسی 35 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این در حدود 13 هزار تومان از امتیاز تاکسی در تهران بیشتر است …
آقای صنعتی مسئله تاکسی‌رانی و مشکلاتی را که از این جهت برای مردم کرمان پیش آمده را مورد بحث قرار داد و گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم و فکر می‌کنم اکثریت اعضای انجمن تایید کنند، شهر کرمان در حال حاضر مشکل‌ترین وضع را از نظر تاکسی‌رانی پیدا کرده است و باید هر چه زودتر این مسئله حیاتی مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد. کمبود تاکسی در شهر کرمان باعث شده که امتیاز تاکسی بسیار گران شود …» (9).
جلسات سیار انجمن شهرستان کرمان
همان گونه که محمد صنعتی در شرح فعالیت انجمن شهرستان کرمان ذکر نمود، برای نخستین بار انجمن شهرستان جهت آشنایی بیشتر با معضلات و مشکلات تمامی منطقه تحت پوشش انجمن و همچنین دیدن محرومیت‌ها و شنیدن درد دل و گلایه اهالی ـ به پیشنهاد محمد صنعتی ـ تصمیم گرفت بعضی از جلسات خود را در بخش‌ها و روستاها برپا نماید؛ کاری که به عنوان ابتکار انجمن شهرستان کرمان مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت و به سایر انجمن‌های شهرستان ایران نیز پیشنهاد گردید.
در این راستا، انجمن شهرستان کرمان نخستین جلسه سیار خود را در بخش شهداد برگزار نمود. در گزارش روزنامه کیهان آمده است:

«انجمن شهرستان کرمان اولین جلسه سیار خود را در مرکز بخش شهداد کرمان تشکیل داد و با حضور متجاوز از دویست نفر ساکنین این بخش به نیازمندی¬های منطقه رسیدگی کرد. انجمن شهرستان در جلسه ای که قبلاً تشکیل داده بود به اتفاق آراء تصمیم گرفت جلسات فوق العاده ای را که برای بررسی امور شهرها و بخش های تابع شهرستان کرمان تشکیل می دهد، در همان بخش ها تشکیل دهد. در نخستین جلسه سیار انجمن شهرستان که در بخش شهداد تشکیل شد، 200 میلیون ریال اعتبار به اجرای 12 طرح عمرانی در 11 روستای حومه شهداد اختصاص یافت.
در این جلسه روستائیان حاضر در جلسه نیز بیست فقره مشکلات خود را مطرح کردند که مورد بررسی قرار گرفت. دومین جلسه سیار انجمن شهرستان در شهرک گلباف که حدود 16 هزار نفر جمعیت دارد تشکیل شد و به مشکلات این شهرک رسیدگی کرد. در این جلسه لزوم تبدیل شهرک گلباف به بخشی مستقل مورد تأیید اعضای انجمن قرار گرفت و قرار شد با مسئولان مربوطه مذاکره شود» (10).

پی نوشت:
(1) ـ روزنامه اندیشه، 5 مهر 1351، شماره 1620.
(2) ـ ابراهیم بانک توکلی؛ وی از تجار کورک و پشم بود (محمد صنعتی).
(3) ـ محمد فرزان امیری؛ وی دندان‌پزشک بود و یک دوره از بافت به مجلس شورای ملی راه یافت (محمد صنعتی).
(4) ـ منوچهر ستوده؛ وی از تجار فعال بود و چندی ریاست بانک بیمه بازرگانی را نیز عهده‌دار بود (محمد صنعتی).
(5) ـ عبدالحسین اسفندیاری؛ وی برادر ملک منصور اسفندیاری (نماینده کرمان در مجلس شورای ملی) بود.
(6) ـ روزنامه کیهان، چهارشنبه 26 مهر 1351، شماره 8782.
(7) ـ روزنامه آیندگان، پنجشنبه 26 بهمن 1351.
(8) ـ همان، همان شماره.
(9) ـ روزنامه کیهان، یکشنبه 6 اسفند 1351 ، شماره 8888.
(10) ـ روزنامه کیهان، سه‌شنبه 15 اسفند 1351، شماره 8896
(11) ـ عکس مزبور در همین شماره روزنامه کیهان منتشر گردیده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نگاهی به برنامهٔ ملی نیمه‌هادی بریتانیا

وقتی دولت‌ها، اختلال در زنجیرهٔ تأمین سخت‌افزار فناوری دیجیتال را به‌عنوان یک تهدید نگاه می‌کنند

نگاهی به برنامهٔ ملی نیمه‌هادی بریتانیا

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن نویسندگان بریتانیا:

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان در خصوص تامین برق صنایع چه می‌گوید؟

ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان در خصوص تامین برق صنایع چه می‌گوید؟

واهمه از «خودآگاهی» ماشین‌ها

دانشمندان از کم‌توجهی به ابعاد مختلف توسعهٔ هوش مصنوعی ابراز نگرانی می‌کنند

واهمه از «خودآگاهی» ماشین‌ها

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

برپایی دبیرخانه دائمی فن بازار به منظور حمایت از اقتصاد دانش بنیان در صنعت برق

رییس پژوهشگاه نیرو خبر داد:

برپایی دبیرخانه دائمی فن بازار به منظور حمایت از اقتصاد دانش بنیان در صنعت برق

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *