پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پایان بررسی برجام در کنگره

پایان بررسی برجام در کنگره





۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۰۶

پایان بررسی برجام در کنگره
کنگره آمریکا امروز به دو ماه بررسی و تلاش‌ در دو سوی کارزار موافقت با توافق و یا مخالفت با آن پایان می‌دهد. به گزارش ایسنا کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) قرار است امروز جلسه نهایی برای تعیین وضعیت برنامه اقدام مشترک را برگزار کنند. چنان چه تا امروز جمهوری‌خواهان نتوانند حداقل آرای مورد نیاز برای رد برجام را به دست آورند به طور معمول برجام در دستور کار دولت آمریکا برای طی کردن روند اجرا قرار می‌گیرد. دوئل نفس‌گیر و کم سابقه «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان» بر سر برجام در دو ماه اخیر، پیروزی دموکرات‌ها را نوید می‌دهد.
هر چند جمهوری‌خواهان نتوانستند مخالفت‌شان با برجام را عملی کنند و از رای مثبت اقلیت حاکم بر آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران بسیار عصبانی هستند اما آن‌ها هم‌چنان به تلاش تا دقیقه 90 برای رد توافق یا سنگ‌اندازی در مسیر اجرای آن را ادامه می‌دهند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان هفته گذشته، به بهانه این که متن توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار کنگره قرار نگرفته، مدعی شدند دوره 60 روزه بررسی توافق هنوز آغاز نشده و باید تصمیم‌گیری در مورد آن را تا زمان نامحدودی به تعویق انداخت. اما کاخ سفید با رد این ادعا، اعلام کرد در صورتی که کنگره تا 26 شهریور (17 سپتامبر) نظر خود را اعلام نکند، دولت برجام را اجرا خواهد کرد.
هفته گذشته در اولین رای‌گیری درباره ختم بررسی برجام، با وجود این که 42 سناتور دموکرات از برجام حمایت کردند و مشخص بود که آرا جمهوری‌خواهان به شدت متزلزل شده است، رهبر اکثریت سنا دستور رأی‌گیری درباره «ختم بررسی» برجام و ارائه آن در سنا را صادر کرد اما با کسب 58 رأی موافق و 42 رأی مخالف، ختم بررسی مورد تأیید واقع نشد. اکنون جمهوری‌خواهان تا امروز وقت دارند تلاش کنند حداقل 60 رای داشته باشند تا ابتدا ختم بررسی برجام را اعلام کنند و بعد خود برجام را به رای بگذارند که البته بعید است با وضعیت فعلی بیش از 58 رای داشته باشند.
در صورتی که نتوانند تا پنج‌شنبه حداقل آراء یعنی 60 رای را به دست آورند اصلا امکان رای‌گیری روی برجام در سنا وجود نخواهد داشت. در این صورت از 18 سپتامبر (27 شهریور) از دید قوانین داخلی آمریکا برجام مسیر قانونی خود را طی می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *