سایت خبری پیام ما آنلاین | «پیام ما» عوامل مؤثر در «جذابیت» را بررسی می‌کند کشف قانون جذابیت

«پیام ما» عوامل مؤثر در «جذابیت» را بررسی می‌کند کشف قانون جذابیت





۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۴

«پیام ما» عوامل مؤثر در «جذابیت» را بررسی می‌کند
کشف قانون جذابیت

همیشه در زندگی روزمره با انسان‌هایی خاصی در خانواده، داخل صف نانوایی، به‌عنوان ارباب‌رجوع و… مواجهه می‌شویم که‌موجی از احساسات مثبت را به وجود می آورند وآنقدر شخصیت خاصی دارند که می‌تواند در عرض چند دقیقه توجه دیگران را جلب کنند. انسان‌هایی که علاقه به برقراری ارتباط را در دیگران به وجود می‌آوردند. وقتی مهمانی برگزار می‌شود، همه سراغ آن‌ها را خواهند گرفت، در بسیاری از موارد می‌توانند دلیل گردهمایی‌های خانوادگی شوند .آن‌هایی که می‌توان برای توصیفشان فقط یک کلمه به کاربرد «جذاب»، این صفتی است که مصداق وجودی آن‌ها است و کمتر کسی پیدا می‌شود که دوست نداشته باشد به‌اندازه‌ی آن‌ها محبوب باشد. یونانیان قدیم جذابیت را نیروی می‌دانستند که همراه آدمی زاده می‌شود و به همین دلیل بسیاری از انسان‌ها از آن بی‌بهره‌اند اما روانشناسان معتقدند: که جذابیت مهارتی است که قابل کسب است.انسان‌های جذاب انسان‌هایی از مریخ نیستند و یا در مدرسه‌ی جادوگری آموزش ندیده‌اند آن‌ها درست مثل بقیه افراد هستند فقط مهارت‌های جذاب بودن را به‌خوبی فراگرفته و استفاده می‌کنند.در اینجا به‌مرور بعضی از آن‌ها می‌پردازیم .
هر انسانی دوست دارد که مورداحترام دیگران قرار بگیرد و این علاقه به «محترم بودن» شبیه به یک خواست ذاتی شده است که هیچ تناقضی با «صمیمیت» ندارد. می‌توان در حین صمیمیت احترام دیگری را هم حفظ کرد. برای رسیدن به این منظور رعایت کردن حدود شوخی بسیار اهمیت دارد، متأسفانه در جامعه‌ی ما گاهی صمیمیت از قالب درست خود خارج‌شده و رنگ و بوی تحقیر وبی احترامی به خود می‌گیرد. این بی‌احترامی‌ها به‌مرور زمان افراد را از هم دور می‌کند.ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید با دیگران همان‌طوری رفتار کن، که دوست داری با تو رفتار کنند. اما انسان‌های جذاب با دیگران طوری رفتار می‌کنند که دیگران دوست دارند و این باعث می‌شود که همیشه به خاطر سپرده شوند. بعد از رفتار توأم با احترام که فرد را جذاب می‌کند خصوصیت ظاهری افراد هم بی‌تأثیر نیست، البته بیشتر تأکید بر ظاهری است که به‌صورت اکتسابی، قابل‌دسترسی است. خوش‌پوشی و پاکیزگی یکی از خصوصیاتی است که می‌توان برای افراد جذاب از آن یاد کرد.البته باید در هر رفتاری به‌خصوص توجه به‌ظاهر، رعایت اعتدال بشود. رعایت کردن اعتدال در همه‌ی امورمیتواند باعث موفقیت فرد شده و «جذاب بودن» یکی از دست آوردهای آن می‌تواند، باشد .
«سامان» پسر 22 ساله‌ای است که تصور خود را از «جذابیت» این‌چنین به «پیام ما» توضیح می‌دهد:«ازنظر من «جذابیت» یعنی محبوب بودن و اینکه دوستان زیادی داشته باشی که وقتی این‌طرف شهر تصادف می‌کنی، دوستانت از طرف دیگر شهر خود را می‌رسانند وقتی این اتفاق برای من می افتاد، نشان‌دهنده‌ی این است که رفیق جذابی برای آن‌ها بوده‌ام. من تمام سعی خود را می‌کنم که هر کاری از عهده‌ام برمی‌آید برای همه انجام دهم و فکر می‌کنم اگر کسی به دنبال «جذابیت» باشد، این راه کوتاهی است که می‌تواند به آن برسد.» او با خنده ادامه می‌دهد: «اما اگر کسی می‌خواهد جذاب و محبوب باشد باید «جوک گفتن» را هم بلد باشد. تا «نقل» مجالس شود.»
«شنوده‌ی خوب بودن»، یکی دیگر از خصوصیت‌های افراد جذاب است. دوستان جذاب معمولاً کسانی هستند که همیشه برای حرف‌های دوستانشان فرصتی پیدا می‌کنند و به‌طورکلی ارتباط قوی را با اطرافیان خود برقرار می‌کنند . یکی از کارهای که می‌توان برای برقراری یک ارتباط حسی قوی با دیگران انجام داد، دوری کردن از گفتارهای کوتاه است وقتی فردی به‌صورت کوتاه و تلگرافی مانند یک «آدم‌آهنی» منظور خود را به دیگران منتقل می‌کند، هیچ زمان نمی‌تواند وارد حلقه‌ی احساسی آن‌ها شود.البته باید فراموش نشود که رفتار فرد به سمت «نقش بازی کردن» نرود.رفتارهایی که واقعی نباشند خیلی سریع غیرواقعی بودن آن‌ها مشخص می‌شود. پس اگر کسی علاقه‌ای به ارتباط برقرار کردن با دیگران نداشته باشد نمی‌تواند، درزمینه «جذابیت» موفق شود.
«علی کاربخش» روانشناس و مشاور به «پیام ما» در مورد جذابیت می‌گوید:«احساس جذاب بودن دقیقاً مثل «زیبایی» است یعنی امکان دارد که خصوصیت‌های خاصی برای من جذاب باشد و فردی که آن‌ها را دارد، جذاب بدانم ولی دیگری افراد جذاب را جور دیگری توصیف کند.به نظر من برای داشتن یک زندگی با سلامت روانی باید به‌اندازه‌ای که نیاز است به نظر دیگران توجه شود و دیدگاه و علاقه‌ی دیگران مسیر زندگی فرد را تعیین نکند.اگر ما بخواهیم تمام دقایق به این فکر کنیم که آیا رفتاری را که انجام می‌دهیم بقیه دوست خواهند داشت و یا به صورت دائمی نگران این موضوع باشیم که محبوبیت خود را بین اطرافیان از دست می‌دهیم، روند زندگی خود را پیچیده می‌کنیم و امکان دارد هدف‌های ارزشمند زندگی را فدای نظرات دیگران کنیم. باید جلوی «زیاده‌روی» در هر رفتاری گرفته شود. یک رفتار سالم، رفتاری است که در آن اعتدال رعایت شود.وقتی فردی اعتمادبه‌نفس داشته و به خود ایمان داشته باشد ،هم به‌صورت ناخودآگاه بر دیگران تأثیر خواهد گذاشت وهم هدف‌های زندگی خود را فدای مسیری که او را جذاب‌تر نشان دهد، نمی‌کند و به‌قول‌معروف برای دیگران زندگی نخواهد کرد.»او به «پیام ما» درباره تلاش برای جذاب بودن بین جوانان کرمانی گفت:«کرمانی‌ها به دلیل «خونگرمی» که دارند معمولاً جذاب هستند و مهمان‌نوازی یکی از خصوصیت‌های رفتاری است که آن‌ها را برای دیگران جذاب می‌کند. اما گاهی جوانان برای جذاب بودن تمرکز خود را بر خصوصیت ظاهری می‌گذارند، سیر صعودی عمل‌های زیبایی می‌تواند دلیلی برای این ادعا باشد ومتاسفانه در کرمان هم شیوع عجیبی پیداکرده است که هدف اکثریت آن‌ها رسیدن به «زیبایی و جذابیت» است.»
«مهری» مادر دو فرزند به سن‌های 12 و18 ساله است او به «پیام ما» در این رابطه می‌گوید: «اکثریت مردم «جذابیت» را در ظاهر می‌دانند مثلاً خانم یا آقایی به بهترین شیوه ممکن خود را آراسته می‌کنند ولی وقتی‌که به مهمانی می‌روند با خودشان هم قهر هستند چه به رسد به دیگران. زمانی که رفتاری زشت باشد هرچقدر ظاهر فرد زیبا باشد زیر پوشش آن رفتار زشت دیده نمی‌شود اما متأسفانه مردم فکر می‌کنند که برای داشتن جذابیت فقط باید به‌ظاهر توجه کرد البته این موضوع به نحوی در جامعه هم تشویق می‌شود حتی در تبلیغات تلویزیونی هم توجه به‌ظاهر بسیار زیاد است. پسر 12 ساله‌ی من که هنوز بچه است، هر وقت که می‌خواهد بیرون برود نیم ساعت به موهایش می‌رسد.درحالی‌که هیچ توجه ای به رفتارش ندارد.»
نیاز به ارتباط برقرار کردن در وجود همه‌ی انسان‌ها ریشه دوانده است و تمام لذت‌های دنیا به‌اندازه‌ای که در جمع دل‌چسب می‌شوند، در تنهایی دلپذیر نخواهند بود . جستجوی جذابیت و تلاش برای جذاب بودن می‌تواند به دلیل همین نیاز به ارتباط شکل بگیرد.«عشق و انسانیت» دو مؤلفه‌ی بزرگ «جذابیت» هستند که هر جامعه‌ای که از آن‌ها غنی باشد جذاب خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *