سایت خبری پیام ما آنلاین | رونمایی از حقوق های نجومی در دولت پاکدست احمدی نژاد

رونمایی از حقوق های نجومی در دولت پاکدست احمدی نژاد





۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۹

رونمایی از حقوق های نجومی در دولت پاکدست احمدی نژاد

پیام ما- ماجرای فیش های حقوقی چند وقتی می شود که در صدر خبر رسانه های مختلف قراردارد. ماجرایی که از اردیبهشت ماه با انتشار فیش یکی از مدیران دولتی شروع شد و سپس با انتشار فیش های حقوقی نجومی مدیران برخی بانک ها ادامه پیدا کرد. ابعاد ماجرا به حدی گسترده شد که تاکنون چندین مدیر برکنار شدند و دولت چندین بار از مردم بابت این اتفاق عذرخواهی کرد. اتفاقی که فقط مربوط به این دولت نبود اما در این دوره هم ادامه پیدا کرد. در این میان منتقدان دولت و دلواپسان بدون توجه به فسادها و اختلاس ها در دولت های نهم و دهم به ریاست محمود احمدی نژاد، فیش های حقوقی را دست مایه ای برای هجمه به دولت قرار دادند. روز گذشته اما سایت اصولگرای تابناک که به محسن رضایی نزدیک است، از فیش حقوقی 2 مدیر دولت احمدی نژاد رونمایی کرد. فیش هایی که نشان می دهد دریافتی این 2 مدیر دولت پاکدست مجموعا 2152270495 تومان (دو میلیارد و صد و پنجاه و دو میلیون و دویست و هفتاد هزار تومان) بوده است.
تابناک در این خصوص نوشت: «پس از آنکه حجت‌الله ایوبی رئیس کنونی سازمان سینمایی از دریافتی کلان یک مدیر سابق سازمان سینمایی پرده برداشت و جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی در گفت و گویی، چنین دریافتی‌ها را از سوی خودش و مدیرانش تکذیب کرد، «تابناک» به اطلاعات تازه‌ای دست یافت که نشان می‌دهد یکی از مدیران پیشین سینمایی کشور در دولت گذشته، طی یک دوره 34 ماهه «دریافتی» میلیاردی داشته‌اند که بر اساس گزارش نهادهای مسئول بیش از هفتصد میلیون از این دریافتی، حق ماموریت بوده است.» در گزارش تابناک آمده است: «پس از آنکه برخی رسانه‌های منتقد دولت از دریافتی‌های کلان مدیران اکنونی سازمان سینمایی خبر دادند، حجت الله ایوبی تاکید کرد حاضر است دریافتی‌اش با مدیران سابق سینمایی مقایسه شود.
در واکنش به این موضع‌گیریِ ایوبی، جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی اظهارات ایوبی را درباره حقوق مدیران سینمایی دولت قبل بلوف خواند. ایوبی در پاسخ به موضع‌گیری شمقدری، در یادداشتی نوشت: «به این دوستان می‌گویم نگران نباشید. خیالتان راحت در سازمان سینمایی هیچ مدیری در دو سال و ده ماه (یک میلیارد و چهارصد و شصت و نه میلیون و نه صد و هشتاد وشش هزار و نه صد و چهل و هفت تومان) نمی‌گیرد (تقسیم بر هزار کنید می‌شود معادل دلاری). از پاداش‌های چند ده میلیونی خبری نیست.»
شمقدری در واکنش به این موضع‌گیری با ارسال فیش حقوقی‌اش به «تابناک»، در مواجهه با این پرسش که آیا اساساً رقم‌های نامتعارفی که در یک دوره زمان ۳۴ ماهه مجموعاً به «یک میلیارد و چهارصد و شصت و نه میلیون و نه صد و هشتاد وشش هزار و نه صد و چهل و هفت تومان» برسد (رقم عنوان شده توسط رئیس فعلی سازمان سینمایی)، خودش یا مدیران زیرمجموعه‌اش حتی قانونی دریافت کرده‌اند، گفت: زمانی که من در سازمان سینمایی مسئولیت داشتم، هیچ یک از مدیران چنین دریافتی نداشته‌اند و من با مدیران ستادی و مؤسسات تابعه شرط کرده بودم، کسی دریافتی بیش از حدود پنج میلیون نداشته باشد. قطعاً کذب محض است و پرداخت چنین رقمی به مدیران سینمایی دوره من امکان ندارد. اینکه رقم ادعایی فوق از کجا آمده و یا اصلا رقمی موهومی است من نمی‌دانم.»
دریافتی میلیاردی مدیر دولت احمدی نژاد
طبق اسنادی که تابناک آن ها را منتشر کرده، محمدرضا عباسیان مدیرعامل پیشین موسسه رسانه‌های تصویری در دوره 34 ماهه مدیریتش (از مرداد 89 تا اردیبهشت 92)، 1469986947 تومان (یک میلیارد و چهارصد و شصت و نه میلیون و…) دریافتی داشته و عباس اسداللهی خزانه دار پیشین موسسه رسانه‌های تصویری نیز در دوره 51 ماهه فعالیتش (از تیر 89 تا شهریور 93، 682283548 میلیون تومان (ششصد و هشتاد و دو میلیون و… تومان) دریافتی داشته است. مجموع دریافتی این دو مقام مسئول در دوره زمانی فعالیت‌شان معادل 2152270495 تومان (دو میلیارد و صد و پنجاه و دو میلیون و دویست و هفتاد هزار تومان) بوده که البته بخشی از این دریافتی، هزینه‌های نمایشگاهی (نظیر هزینه طراحی غرفه موسسه رسانه‌های تصویری در بازار فیلم کن)، هزینه‌های پرسنلی و جاری موسسه رسانه‌های تصویری و همچنین خرید امتیاز فیلم عباسیان پس از کناره گیری از مسئولیتش توسط خزانه دارش که سرپرست این موسسه شده بوده نیز می‌شود؛ اما حتی با کسر این هزینه‌ها که در حسابرسی جزو دریافتی این دو مدیر آمده، رقم دریافتی بسیار قابل توجه است.
نکته قابل توجه اینکه «حقوق» مدیرعامل پیشین موسسه رسانه‌های تصویری در همین دوره زمانی بیش از شش میلیون در ماه نبوده اما وقتی صحبت از «دریافتی» می‌شود، رقم‌ها و اعداد طور دیگری خود را نشان می‌دهند. به همین دلیل تمرکز بیش از حد بر «فیش‌های حقوقی» آدرس غلط دادن است، چرا که معمولاً دریافتی مدیران بیش از آنچه در فیش‌های حقوقی‌شان ذکر می‌شود، است. اما علاوه بر این دریافتی که برخی نهادهای مسئول نامتعارف خوانده‌اند، ریز پرداخت این ارقام نیز قابل تامل است که علاوه بر حجم بالایی از دریافتی‌ها تحت عنوان سفرهای خارجی که توجیه انجامش مشخص نیست، شامل پرداخت‌های دیگری نیز می‌شود.
بر اساس این گزارش، رئیس پیشین موسسه رسانه‌های تصویری در دوره فعالیتش حداقل به بیست کشور دنیا سفر کرده‌ که در میان این کشورها می‌توان به تانزانیا می‌توان اشاره کرد. این سفر مدیرعامل پیشین موسسه رسانه‌های تصویری احتمالاً برای شرکت برخی فیلم‌های ایرانی از طرف موسسه رسانه‌های تصویری در جشنواره فیلم «زنگبار» انجام شده است؛ اتفاقی که به واسطه کم اهمیت بودن جشنواره «زنگبار» برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب نمی‌شود اما به هر حال ما به التفاوت حق ماموریت را برای مدیران وقت در پی داشته و چنین ماموریت‌هایی هزاران یورو به عنوان بخشی از «دریافتی» مدیرعامل وقت بوده است.
حق ماموریت های غیرمتعارف
840 یورو مابه التفاوت ماموریت فرانسه، 2100 یورو حق ماموریت بازار فیلم کره، 2100 یورو برای حق ماموریت بازار فیلم MIPCOM فرانسه، 1400 یورو حق ماموریت آلمان جهت بازدید از پروژه گمگشته، 1800 یورو حق ماموریت بازار کن فرانسه (1391)، 540 یورو حق ماموریت شرکت در هفته فیلم آلمان، 600 یورو حق ماموریت هفته فیلم لیتوانی، 3500 یورو حق ماموریت دو بازار فیلم، 600 یورو حق ماموریت هفته فیلم مسکو، 700 یورو حق ماموریت لبنان، 1400 یورو حق ماموریت چهار روزه برلین، 3850 یورو حق ماموریت یازده روزه بازار کن (1392) بخشی از دریافت‌های مشروع این مدیر در قالب ماموریت‌های خارجی است.
تابناک در ادامه گزارش خود آورده است: «پرسش مهم این است که این سفرها و به خصوص سفرها به هفته‌های فیلم و بازارها چه دستاورد فرهنگی ملموس یا چه آورده اقتصادی بزرگی برای ایران داشته است؟ اساساً چرا باید مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری از شرق تا غرب دور در حال سفر باشد و آیا برآوردی درباره نسبت هزینه و درآمد این سفرها می‌شود و اساساً اراده‌ای در دولت‌ها برای «هدفمندسازی» سفرهای خارجی و در نظر گرفتن نسبت سود و ضرر این سفرها وجود دارد؟ از اعداد و ارقام جالب در گزارش مالی این مدیر، اهدای کارت هدیه به او با رقم یازده میلیون و صد و یک هزار تومان در مراسم تودیع و معارفه‌اش است که نشان می‌دهد تودیع یک مدیر می‌تواند چقدر گران تمام شود! البته اساساً حتی دریافتی قابل ملاحظه یک مدیر اگر منجر به خروجی ارزشمندتری از میزان دریافتی برای سیستم شود، قابل اغماض است اما آیا واقعاً محمدرضا عباسیان برای موسسه رسانه‌های تصویری مدیریتی قابل دفاع داشته است؟ این پرسشی است که «تابناک» در روزهای آینده با انتشار مجموعه‌ای از اسناد به آن پاسخ خواهد داد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *