پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | متوقف ساختن تولید خودرو داخلی امکان پذیر نیست

متوقف ساختن تولید خودرو داخلی امکان پذیر نیست





۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۰۳

متوقف ساختن تولید خودرو داخلی امکان پذیر نیست
عبدالمهدی یوسفی- شرکت أریا اورست ماشین
در پس تمام روزهای سخت سال های تحریم و تمام مقاومت ها و تلاش ها اکنون بذر امیدی در قلب های ما جوانه زده است بذری نوپا که برای جوانه زدن و شکوفا شدن به یقین نیاز به درایت و حمایت دارد . بی شک این امر اتفاق مبارکی است اما نباید فراموش کرد که چگونه تمام مشکلات را پشت سر گذاشته ایم . محدودیت ها اوج خلاقیت را بدنبال داشت . همت های زیادی در جهت توسعه و پیشرفت گماشته شد . گام های بلندی که هرگز از یاد نخواهد رفت یکی از همین همت ها ، فعالیت شرکت های تولیدی انواع خودرو درقالب CKD در کشورمان می باشد .
زمانی که بسیاری از نگاه های شرکت های تولیدی خودرو دنیا از ما برداشته شده بود امیدمان را از دست ندادیم و با عزمی استوار راه بسته را فراموش و خود راهی نو ساختیم و اینگونه شد که ورود قطعات خودروها از دیگر کشورها و تولید داخلی آنان آغاز شد .
هر چه بود گذشت و اکنون لحظه مبارکی است اما بیایید واقع بینانه تر به فرآیند این امر نگاه بیاندازیم . بیاییم رویاپردازی را کنار گذاشته و بر طبق منطق آینده را ترسیم کنیم . چرا که اینگونه است که یقینا موفقیت و توسعه و پیشرفت بهتر صورت می گیرد . شاید نگاهی جزئی تر به گذشته و اکنون این امر را تسهیل کند .
پس بیایید آنچه گذشت و آنچه در حال حاضر موجود است را بررسی و مقایسه کنیم و سپس به منصب قضاوت بنشینیم. بر طبق گزارش بانک ملی مرکزی شاخص نرخ ارز در مورخ 10/6/93 و 10/6/94 به شرحی که در عکس آمده می باشد .
و این در حالی است که نرخ بودجه ارزی دولت در سال 93 در حدود 2650 دلار و در سال 94 در حدود 2850 دلار می باشد .
اکنون بیایید عادلانه از خود بپرسیم به استناد تمامی این موارد آیا :
– شاخص نرخ ارز ایران کاهش چشم گیری می یابد ؟
– دولت روند ساخت داخلی را متوقف می سازد ؟
– این صحیح است که هزاران فرد مشغول بکار به یک باره شغل خود را از دست بدهند ؟
خیر
– حتی با وجود نوسانات کنونی نرخ دلار هرگز به قیمت پایین پیشین خود نخواهد رسید . پس هر چقدر هم توقف کنیم و منتظر بمانیم هرگز فضای سابق تکرار نمی شود .
– متوقف نمودن ساخت داخل آن هم پس از هموارنمودن زیرساخت ها و به روال افتادن فرایند تولید وبازدهی آن امر امکان پذیری نیست . چه بسا که انرژی و هزینه های بسیاری تلف خواهد شد .
– درفرایند فعالیت شرکت های تولیدی ساخت خودرو داخلی نه تنها کارکنان آنها بلکه چندین زیرمجموعه دیگر نیز مشغول بکارهستند . خرید منظم قطعات داخلی ، تعمیرات و غیره سهم به سزایی از افراد را مشغول بکارکرده است . پس اکنون که بخش گسترده ای ازاشتغال زایی صورت گرفته است توقف این امر بزرگترین اشتباه ممکن است.
پس باید عاقلانه اندیشید و عمل کرد . عزم ما توسعه و پیشرفت سرزمین مان است ، توقف و در جا زدن آن هم به امیدی واهی برای یک ایرانی شایسته نیست پس بخواهیم و آغاز کنیم. ((مانا باشید))

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر