پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بیماری روانی بیمه شود

بیماری روانی بیمه شود





۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۳:۰۰

بیماری روانی بیمه شود

تعرفه های خدمات مشاوره و روانشناسی در نظام روانشناسی با توجه به تخصص فرد، تنوع خدمات و زمان متفاوت است. این پول را افراد مراجعه کننده از جیب خود پرداخت می کنند. همچنین حداقل زمان برای خدمات روانشناسی و مشاوره ۴۰-۴۵ دقیقه است و بسته به نوع خدمات، رویکرد فرد مشاور و روانشناس می‌تواند متغیر باشد. برای مثال ممکن است برای فردی که مشکل وسواس دارد، یک شیوه درمانی مناسب باشد یا نیاز به درمان عمیق تری احساس شود که این موارد به نوبه خود زمان بیشتری را در برمی گیرد. با وجود این، اگر زمان بیشتری نیاز باشد، به نسبت درصد این تعرفه ها افزایش پیدا می کند.
ناتوانی در پرداخت هزینه‌های مشاوره
به گزارش روزنامه آرمان،با وجود آنکه سال‌هاست بحث بیمه و خدمات مشاوره مطرح است و بیمه بیماری روانی موضوعی جدی است، باید در این زمینه فکر اساسی صورت بگیرد، چون همگی ما تردید نداریم و تقریبا ضرورت آن را درک می کنیم که مشکلات روانشناسی، مسائل سلامت روان و مواردی مانند آسیب های اجتماعی که در جامعه وجود دارد، گریبان مردم را خواهد گرفت. اگر در گرفتن خدمات مشاوره، روانشناسی و روانپزشکی فکری نکنیم و افراد به دلیل عدم تمکن مالی نتوانند به موقع برای دریافت خدمات مراجعه کنند، هزینه های اقتصادی زیادی به خانواده ها تحمیل می شود و قطعا سلامت روانی جامعه تهدید خواهد شد. بنابراین لزوم پوشش بیمه برای خدمات روانپزشکی بیش از پیش مورد نیاز است، چون افراد نیاز دارند که در چند مرحله برای درمان اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب به متخصصان مراجعه کنند که این امر مستلزم پرداخت هزینه های بالایی است و معمولا قشر متوسط رو به پایین جامعه قادر به پرداخت آن نیستند. به همین دلیل افراد برای درمان اختلالات روانی خود مراجعه نمی کنند و از خیر دریافت خدمات می‌گذرند.
حق مشاوره را پرداخت کنید
می دانیم که روانپزشکان و متخصصان اعصاب و روان می توانند به عنوان مشاور در دفترچه های بیمه بنویسند و حق ویزیت را از سازمان های بیمه گر بگیرند، اما در مورد روانشناسان این موضوع وجود ندارد. در صورتی که در مداخلات از لحاظ کیفیتی، یک مشاور و روانشناس حاذق می تواند حداقل در درمان های غیر داوریی و مداخلات روانشناختی که اتفاقا مردم هم استقبال بیشتری می کنند، وقت بهتری بگذارد. بنابراین اگر روانپزشکان و متخصصان اعصاب و روان در دفترچه‌های بیمه می‌نویسند: «مشاوره انجام شد، این حق را پرداخت کنید» بحث دارو درمانی مطرح نیست و مشاوره مد نظر است. حتی در بحث ارتقای سلامت روان، فرد مریض نیست، اما دلش می خواهد که از زندگی لذت بیشتری ببرد، بنابراین باید برای این افراد بیمه پیشگیری و خدمات ارتقای سلامت روان هم لحاظ شود. این در حالی است که برای کشور ما که در خیلی جاها هزینه کرده‌ایم، بد است که تاکنون کاری در این زمینه انجام نداده‌ایم.
پیشرفت کشور در گرو
انسان‌های سالم
در کشورهای دیگر، مداخلات روانی فرایند مشخصی دارد باید کمیسیون های تخصصی برای اضطراب، ترس های مرضی و … تشکیل شود تا چارچوب برای برخی دوستان بیمه گذار که درست هم می گویند، مشخص شود. همچنین هزینه ها باید تامین شود، چون این هزینه ها مقرون به صرفه است. اگر جلوی افسردگی را بگیریم، جلوی خودکشی و بیمار بودن جامعه را گرفته ایم. همچنین سلامت روان مردم را تضمین و تامین کرده ایم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *