پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زاهدی نماینده کرمان در مجلس در گفت و گو با «پیام ما»: هفته آینده تکلیف فرودگاه کرمان مشخص می شود

زاهدی نماینده کرمان در مجلس در گفت و گو با «پیام ما»: هفته آینده تکلیف فرودگاه کرمان مشخص می شود





۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۲:۵۰

زاهدی نماینده کرمان در مجلس در گفت و گو با «پیام ما»:

هفته آینده تکلیف فرودگاه کرمان مشخص می شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس از مشخص شدن وضعیت فرودگاه کرمان در هفته آینده خبر داد.
محمدمهدی زاهدی به «پیام ما» گفت: «روز یکشنبه در جلسه‌ای که با معاون وزیر راه و رئیس فرودگاه‌های کشور داشتم در ارتباط با ترمیم باند اول و احداث باند دوم فرودگاه کرمان و همچنین احداث ترمینال جدید این فرودگاه بحث شد.» وی افزود: «همچنین با آقای رزم حسینی استاندار کرمان هم تلفنی ارتباط برقرار شد تا نظرات ایشان گرفته شود.» به گفته زاهدی در این جلسه مقررشده تا در خصوص اینکه برای ترمیم باند فعلی فرودگاه کرمان، باند دوم احداث و یا فرودگاه تعطیل شود، کارشناسی بیشتری صورت گیرد. همچنین این‌که آیا باند فعلی فرودگاه کرمان تا یک سال آینده قابل‌استفاده خواهد بود یا نه هم نیاز به بررسی بیشتری دارد. نماینده کرمان در مجلس همچنین از برگزاری جلسه‌ای در تهران در هفته آینده برای اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص وضعیت فرودگاه کرمان خبر داد و گفت: «باید این نکته را در نظر بگیریم که اگر لزوم به احداث باند دوم نباشد، برای مرمت باند اول حداقل 4 ماه نیاز است و پروازهای کرمان از فرودگاه دیگری مثل رفسنجان صورت می‌گیرد که این موضوع هم نیاز به بررسی بیشتری دارد.»
مخالفت استاندار کرمان با تعطیلی فرودگاه
بحث تعمیر باند فرودگاه کرمان مربوط به امروز نیست. مردادماه 93 بود که محمد ایلخانی مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌های کشور در کرمان از طرحی که این شرکت برای تعمیر باند کرمان در نظر داشت، پرده‌برداری کرد. وی گفت: « باند فرودگاه کرمان در زمان حاضر به علت وجود ترک‌های زیاد از مقاومت خوبی برخوردار نیست و نیاز به بازسازی و ترمیم دارد که این کار با حداقل تعطیلی در سه مرحله انجام می‌شود. با شروع عملیات اجرایی، هواپیماهای فرودگاه تغییر می‌یابند و هواپیماهایی با ظرفیت کمتر جایگزین آن‌ها می‌شوند و در یک مقطع هم فرودگاه تعطیل می‌شود که فرودگاه جایگزین برای استمرار پروازها در نظر گرفته‌شده است.» ایلخانی اسفندماه همان سال جای خود را به رحمت‌الله مه آبادی داد و این طرح برای مدتی مسکوت ماند اما مجدداً این طرح دوباره به حریان افتاده است. فرودگاه جایگزینی هم که شرکت فرودگاه‌های کشور در نظر گرفته، فروشگاه شهر رفسنجان، در 100 کیلومتری کرمان است. به همین دلیل استاندار کرمان 20 خردادماه سال جاری در دیدار اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان مخالفت خود را با این تعطیلی اعلام کرد. رزم حسینی با اشاره به اینکه تعمیر باند اول فرودگاه بین‌المللی کرمان نیازمند چهار ماه تعطیلی است، خاطرنشان کرد: «به‌طور جد تلاش می‌شود طی مذاکره با وزیر راه و شهرسازی، باند دوم فرودگاه بین‌المللی کرمان راه‌اندازی شود زیرا تعطیلی چهارماهه فرودگاه کرمان منجر به زیان 94 میلیارد تومانی خواهد شد». رزم حسینی راه‌اندازی باند دوم فرودگاه بین‌المللی کرمان را امری ضروری دانست و گفت: «سهم استان برای تهیه زیرساخت‌ها 30 میلیارد تومان برآورد شده است که پس از مذاکره‌ای که در هفته اخیر با آخوندی – وزیر راه و شهرسازی – انجام می‌پذیرد، می‌توان در دستور کار قرار گیرد.
خسارت 90 میلیاردی با تعطیلی فرودگاه
سیف الهی معاون عمرانی استاندار کرمان هم چندین بار با تعطیلی فرودگاه کرمان مخالفت کرده بود. او دراین‌ارتباط به «پیام ما» گفت: «شرکت فرودگاه‌های کشور پیشنهاد داده تا برای تعمیر باند، فرودگاه کرمان برای زمان 4 الی 6 ماه تعطیل شود و فرودگاه رفسنجان جایگزین شود، اما استانداری مخالف این طرح است.» وی بابیان اینکه تعطیلی 4 ماهه بیش از 90 میلیارد تومان خسارت به شرکت‌های هواپیمایی و همچنین تورهای مسافری خواهد زد، اضافه کرد: «پیشنهاد استاندار محترم این است که شرکت فرودگاه‌های کشور باند دوم را احداث نماید.» به گفته سیف الهی برای تعمیر باند اول به 20 میلیارد تومان و برای احداث باند دوم به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرده اعتبار لازم برای احداث باند دوم را خود استان تأمین کند. معاون عمرانی استاندار عنوان کرد: «در آخرین مذاکرات شرکت فرودگاه‌های کشور با احداث باند دوم موافقت کرده و برای تأمین اعتبارات هم استاندار با وزیر راه و شهرسازی مذاکره خواهد کرد.»
اظهارات ضدونقیض مسئولان درباره تعطیلی فرودگاه
سیف الهی اما در حاشیه آیین تودیع و معارفه مدیرکل فرودگاه‌های استان که 2 تیر برگزار شد، صریح‌تر با تعطیلی فرودگاه مخالفت کرد. وی گفت: «بدون باند دوم نمی‌شود باند فعلی را ترمیم کرد. باید باند دوم احداث شود.» معاون عمرانی استاندار اظهار کرد: «یا پولش را خود استان می‌دهد و یا از منابع کشوری تأمین می‌شود و مطمئن باشید بدون احداث باند دوم، باند فعلی‌ترمیم نخواهد شد.» همان روز اکرمیان عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور به ما گفت: «در حال حاضر وضعیت موجود باند به لحاظ فنی نیاز به ترمیم دارد. حالا چه باند دومی احداث شود یا نشود فرقی نمی‌کند و ترمیم نیاز است. با توجه به نیاز به ترمیم قسمت‌هایی از باند، امکان اینکه فرودگاه تعطیل نشود، اصلاً وجود ندارد. اما ما در شرکت فرودگاه‌های کشور تلاش می‌کنیم اگر احیاناً لازم شود باند به روی پروازها بسته شود، با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مدت‌زمان تعطیلی را به حداقل برسانیم.» وی افزود: «مدت‌زمانی که برای احداث باند دوم نیاز است، به ما اجازه نخواهد داد که باند فعلی را رها کنیم و آن را ترمیم نکنیم. ما مجبوریم هر طور که هست باند فعلی را ترمیم کنیم. این را هم باید در نظر بگیرید که اصولاً باند دوم کمکی به عملیات پروازی نمی‌کند.» اگرچه عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور تلویحاً احداث باند دوم در فرودگاه کرمان را رد می‌کند، اما مدیرکل جدید فرودگاه‌های کرمان همان روز با قاطعیت از احداث باند دوم خبر داد. علی قاسم‌زاده در رابطه باخبر تعطیلی فرودگاه کرمان به «پیام ما» گفت: «به‌هیچ‌عنوان این فرودگاه بسته نخواهد شد.» وی افزود: «هفته گذشته هم تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که با مشارکت استان و این شرکت، باند دوم احداث شود.» مدیرکل فرودگاه‌های استان بابیان اینکه قرار شده مشارکت شرکت فرودگاه‌ها و استان هرکدام به میزان 50 درصد باشد، اظهار کرد: « ابتدا باند دوم ساخته خواهد شد و سپس باند فعلی‌ترمیم می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *