سایت خبری پیام ما آنلاین | خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر/ پزشکان کرمان، عوض طبابت؛ تجارت می‌کنند

خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر/ پزشکان کرمان، عوض طبابت؛ تجارت می‌کنند





۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۱۲

خاطرات و فعالیت های محمد صنعتی با نظری به تحولات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کرمان در هفت دهه اخیر/ پزشکان کرمان، عوض طبابت؛ تجارت می‌کنند

بخش چهل و شش
اهم موارد طرح شده در انجمن شهرستان به روایت مطبوعات
پزشکان کرمان عوض طبابت
تجارت می‌کنند
یکی از جنجالی‌ترین جلسات انجمن شهرستان کرمان در دوره اول مربوط به بهمن سال 1349 بود که در آن به بسیاری از معضلات، به ویژه مشکل مردم در خصوص پزشکان و خدمات درمانی مورد بررسی قرار گرفت. در گزارش روزنامه اطلاعات از این جلسه با تیتر «پزشکان کرمان عوض طبابت، تجارت می‌کنند» آمده است:
«هشتمین جلسه انجمن شهرستان کرمان به ریاست آقای آیت‌اللهی موسوی در محل انجمن تشکیل گردید. در این جلسه ابتدا صورت جلسه کمیسیون عمران شهری و روستایی و صورت جلسه قبل قرائت و به تصویب رسید و پیشنهاد آقای جلیل مظهری در باره اخذ عوارض از هر تن سیمان به شرح زیر تصمیم گرفته شد: از هر تن سیمان تولیدی شرکت سهامی سیمان کرمان به اتفاق آرا تصویب گردید که پنجاه ریال عوارض دریافت شود و در مورد موارد مصرف این عوارض هم به پیشنهاد محمد صنعتی قرار شد همه مبلغ مذکور برای آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی کرمان به مصرف برسد و تا زمانی که کلیه کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی کرمان آسفالت شود دریافت این عوارض ادامه یابد. ضمناً قرار شد به نسبت مصرف سیمان بخش‌ها مبلغی برای آن‌ها اختصاص یابد. بعد از تصویب نهایی این پیشنهاد از سوی مرکز کارخانه سیمان موظف شد مبلغ این عوارض را ماهانه به حساب انجمن واریز کند. آقای مظهری گفت: چه این مبلغ 5 تومان به قیمت هر تن سیمان اضافه شود و چه نشود چون سیمان مورد مصرف افراد متمکن است حتی با مخالفت اداره اقتصاد باید این عوارض دریافت گردد.
سپس آقای محمد صنعتی اظهار داشت: نرخ سیمان در کرمان به نسبت نرخ سیمان در سایر استان‌های تولیدکننده گران است و چون ما نماینده مردم هستیم باید اگر اجحافی در مورد قیمت‌ها می‌شود مانع آن شویم. من از مقامات مسئول سوال می‌کنم چرا باید در کرمان سیمان هر تن بیست تومان یعنی روزانه نزدیک به هفت هزار تومان گران‌تر به مردم فروخته شود؟ اگر دولت مدعی قیمت‌های عادلانه است باید با این رویه برخورد شود و نرخ سیمان کرمان هم مطابق سایر کارخانه‌ها تثبیت شود …
آقای صنعتی گفت: مطالبی که در این جلسه طرح می‌شود از هر نوع نظر خاصی به دور است و اصولاً با کارهای اجتماعی نمی‌شود رقابت کرد و باید با وجدانی پاک و بدون غرض مسائل را مطرح کرد، حال اگر دولت هم ناراحت بشود مانعی ندارد چون اجتماع و سلامت مردم مورد نظر است. اولین مسئله‌ای که مطرح است مربوط به داروخانه‌های شهر کرمان است و شما می‌دانید که طبق قانون هر داروخانه باید دکتر داروساز داشته باشد و کلیه نسخه‌ها را کنترل کند ولی متأسفانه اکثر داروخانه‌های کرمان دکتر داروساز ندارد و اگر هم دارد به کارش اهمیت نمی‌دهد و احساس مسئولیت نمی‌کند. اکثر اوقات اتفاق می‌افتد که نسخه‌های مردم را چند نفر شاگرد مدرسه می‌پیچند و این ممکن است جان انسانی را به خطر بیندازد.
در این جا به ذکر یک نمونه از این اتفاقات اشاره کردم و گفتم: یکی از دبیران کرمان که بیمار بود به پزشکان متعدد مراجعه و چندین نسخه از داروها دریافت می‌کند که در آن‌ها اشتباهات زیادی بود مثلاً یکی از داروخانه‌ها به جای الکل به او اتر داده بودند و هنگامی که به داروخانه مراجعه می‌کند و علت اشتباه را می‌پرسد پسر بچه‌ای که به جای دکتر داروساز حاضر بوده می-گوید: همین‌ها را از تهران برای ما فرستاده‌اند و از این موارد اشتباهاتی این چنین بسیار است.
بعد از مسئله داروخانه صحبت به انتقاد دوباره از پزشکان رسید. آقای صنعتی در ادامه گفت: مسئله دوم ویزیت پزشکان است. پزشکان کرمان بدون توجه به موقعیت زمانی و مکانی مبلغ ویزیت را کم و زیاد می‌کنند البته پزشک این حق را دارد که مبلغ معینی حق ویزیت دریافت کند اما این باید از روی وجدان و انصاف باشد. در کرمان پزشکانی هستند که تابلوی مخصوصی در مطب خود نصب کرده‌اند که قیمت دو نوع ویزیت را مشخص می‌کند. اگر ویزیت عادی و نوبتی باشد مثلاً 150 ریال دریافت می‌کنند اما بدون نوبت 250 ریال می‌گیرند و این یعنی آقای دکتر وقت چند بیمار دیگر را که در نوبت هستند و ساعت‌ها منتظر مانده‌اند در مقابل پول بیشتر نادیده می‌گیرد. آیا دکتر حق دارد به خاطر اندوختن پول بیشتر نوبت بیماران را برحسب پولشان تنظیم کند؟ آیا این طبابت است یا تجارت غیرانسانی؟ در هر حال باید این موضوع به دقت مورد بررسی قرار گیرد و بین تجارت و طبابت فرق گذارده شود.
ناطق یادآور شد مسئله بعدی که باید بدان سخت توجه شود مسئله آزمایشگاه‌های کرمان است که به صورت من درآوردی اداره می‌شود و نظم و ترتیب خاصی ندارد. مسئولین آزمایشگاه‌ها صورت حساب را به دست بیمار نمی‌دهند یعنی بیمار نمی‌داند بابت هر آزمایش چقدر باید بپردازد بلکه فقط با زبان پول با مردم صحبت می‌کنند و می‌گویند در برابر این مقدار پول نتیجه آزمایش را بگیرند و زبان و منطق دیگری را نمی‌فهمند.
نرخ آزمایشگاه در کرمان حتی از تهران گران‌تر است و نتایج آزمایش‌ها هم غیرقابل اطمینان است. برای مثال مدتی قبل به یکی از آزمایشگاه‌های کرمان مراجعه کردم و خواستم خون بیماری را آزمایش کنند که در مقابل هشت صد و پنجاه ریال این کار را انجام دادند اما همان بیمار در آزمایشگاهی مجهزتر و نزد پزشک متخصص همان آزمایش را با مبلغ پانصد ریال انجام داد. این اوضاع را به چه چیز می‌توان تعبیر کرد؟
آقای صنعتی خاطر نشان ساخت: مسئولین رادیوگرافی و یا رادیولوگ‌ها و به زبان ساده عکس-برداری پزشکی هم هر چه دلشان خواست می‌گیرند و برای عکس‌برداری از یک دست و پای شکسته پولی می‌گیرند که سه تا چهار برابر قیمت واقعی عکس است درست است که آقایان متخصص چند سال تحصیل کرده‌اند و مبلغی برای خرید لوازم خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما باید از روی عدالت و انصاف باشد نه این که برای یک تکه کاغذ فیلم که 4 تا 5 تومان یا چند دقیقه صرف وقت چند برابر پول بگیرند تا یک شبه ره صد ساله بروند.
ناطق اضافه کرد: پنجمین مسئله که باید به آن اشاره کنم این است که آقایان مسئولین بهداری لطف می‌کنند پزشک کشیک تعیین می‌کنند و رادیو هم ظهر و شب اعلام می‌کند ولی پزشکی را که رادیو اعلام می‌کند اگر شب به مطبش یا منزلش مراجعه شد حضور ندارد و هیچ کس هم نمی‌تواند پیدایش کند. برحسب اتفاق بیماری را نزد پزشک کشیک بردیم ایشان پس از آن که از خواب بیدار شد از بالای بالکن مطب با صدای بلند گفت: ویزیت من بیست تومان است اگر دارید بفرستم در را باز کنند و اگر ندارید بروید به دنبال کارتان، معنی حرف این دکتر این بود که اگر آدم بدبختی پیدا شود و مبلغ بیست تومان مورد مطالبه او را نداشته باشد باید برود و بمیرد، آیا وجدان پزشکی این است که عده‌ای از پزشکان کرمان معمول می‌دارند؟
آقای صنعتی ادامه داد: در کرمان بخش تزریقات شبانه روزی وجود ندارد به جز بخش درمانگاه بهداری که نمی‌تواند نیاز مراجعان را در هنگام شب برآورده سازد و از طرفی مردم هم نمی‌توانند که از چهار گوشه کرمان بیماران خود را به این مکان بیاورند. این وظیفه بهداری است که در چند نقطه شهر تزریقات شبانه روزی دائر نماید تا مردم از این جهت در مضیقه نباشند.
مطلب پایانی بنده هم درباره عده‌ای دندان‌پزشک غیرمجاز است که در کرمان مشغول طبابت هستند که با تابلو و بی تابلو کار می‌کنند که گاهی ناراحتی‌هایی برای بعضی افراد بی اطلاع فراهم می‌کنند و امیدواریم مسئولین برای این مشکل هم چاره‌ای بیندیشند. پس از سخنان آقای صنعتی تمام نمایندگان سخنان آقای صنعتی را تأیید کردند.
دکتر مجتهدزاده رییس بهداری استان کرمان از موارد مطرح شده در جلسه تشکر کرد و گفت: به محض مراجعه به بهداری تحقیقات لازم را خواهم کرد و پس از رسیدگی کامل گزارش لازم را خواهم داد …» (2).
انتقاد از وضعیت مخابرات کرمان
در جلسه دیگر انجمن شهرستان کرمان، محمد صنعتی به مشکلات تلفن در کرمان پرداخت و عنوان نمود:
«انجمن شهرستان کرمان که چند هفته‌ای به پایان اولین دوره‌اش باقی نیست، این روزها جلساتش گرم و پر از انتقاد است. جلسه اخیر انجمن که به ریاست آقای سید عبدالحسین آیت-اللهی موسوی برگزار شد پیرامون وضع نابسامان تلفن شهری کرمان انتقادات و مباحثی مطرح شد.
در این جلسه ابتدا محمد صنعتی عضو انجمن اظهار داشت: خرابی و نابسامانی تلفن شهر کرمان مشترکین تلفن را ناراحت کرده است، در حالی که تلفن بهترین وسیله برای انجام کارهای فوری است و مکالمات فوری از این طریق انجام می‌شود، اما متأسفانه هنگامی که گوشی تلفن را برمی‌داریم هزار نوع سرو صدا شنیده می‌شود؛ یا تلفن‌ها به کلی برای چند دقیقه قطع می‌شوند یا با هم اتصالی پیدا می‌کنند و ما باید به جای مکالمات فوری خود به گفتگوی دیگران گوش دهیم.
از سوی دیگر شرکت تلفن پس از سال‌ها 1000 شماره تلفن به کرمان اختصاص داد که این تعداد پاسخگوی نیاز مردم کرمان نیست در حالی که اگر به توسعه شهر و نیاز مردم کرمان توجه شده بود تعداد شماره بیشتری به کرمان اختصاص می‌دادند که متأسفانه مردم این شهر چوب بی‌توجهی مسئولین شرکت تلفن را می‌خورند …» (3).

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *