پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روی دیگر 63 سفیر ایران در ریو رکورد تاریخی بانوی کرمانی

روی دیگر 63 سفیر ایران در ریو رکورد تاریخی بانوی کرمانی





۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۰:۰۵

روی دیگر 63 سفیر ایران در ریو
رکورد تاریخی بانوی کرمانی

ایرنا- اعزام 63 سفیر ورزش ایران به دیار قهوه و فوتبال درحالی کمتر از یک ماه دیگر انجام می شود که از نظر کمی و کیفی و تعداد رشته ها گوی سبقت را از آتلانتا تا لندن ربوده و برای نخستین بار در ادوار المپیک با رکورد شکنی کسب 9سهمیه از سوی شیرزنان ورزشکار و شکسته شدن قفل ناکامی52 ساله حضور بلندقامتان والیبال، به نظرمی رسد؛ که نمایندگان کشورمان متفاوت تر در این رویداد مهم جهانی عرض اندام کنند و این « روی دیگر ایران در ریو است».
آوردگاهی که تا 19 روز دیگر و براساس قانون کمیته بین المللی المپیک موسوم به ‹آی او سی› با مشارکت 10هزار500ورزشکار زن و مرد از 205کشوردر 44ماده از 28رشته ورزشی و حضور سران و مقامات بلندپایه بسیاری از کشورهای جهان به طور رسمی آغاز می شود.
در این رویداد و درسی و یکمین نبرد ورزشی جهان سفیران اعزامی به ریو در رشته های ورزش های آبی(شنا، شیرجه، واترپلو و شنای ماراتن و موزون)، تیرو کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بسکتبال، بوکس، کانو(اسلالوم و آبهای آرام)، دوچرخه سواری(جاده، کوهستان؛تراک و بی ام ایکس)، سوارکاری، شمشیر بازی، فوتبال، گلف، ژیمناستیک(هنری، ریتمیک وترامپولین )، هندبال، هاکی، جودو، پنجگانه، رویینگ، راگبی، قایقرانی، بادبانی، تیراندزای، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، والیبال، وزنه برداری، کشتی و سه گانه برابر حریفان خود صف آرایی می کنند.
در این میان ایران هم با 63نماینده در14رشته ورزشی انفرادی بوکس، دو و میدانی، دوچرخه سواری، تکواندو، تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، تیروکمان، وزنه برداری، شمشیربازی، تنیس روی میز، قایقرانی، جودو، شنا و یک رشته تیمی والیبال به دهکده بازی ها اعزام خواهد شد، اعزامی که در دل خود نخستین هایی را در این برهه از تاریخ ورزش کشور رقم زده است.
اولین، نخستین ها به رکورد تاریخی دو سهمیه همزمان «زهرا نعمتی» بانوی معلول تیرانداز در المپیک و پارالمپیک ریو اختصاص دارد که چنین رویدادی در تاریخ ورزش ایران بی سابقه بوده است. نابغه ورزش ایران که وظیفه پرچمداری کاروان المپیکی ایران را نیز برعهده دارد در بازی های 2012لندن مدال طلای پارالمپیک را تصاحب کرد.
دومین نخستین های ریو به دست شاهکار بانوان تیرانداز رخ داد که برای اولین بار در این رشته چهار بانوی ایرانی مطرح جهان و آسیا تیرشان به هدف خورد.«الهه احمدی» نخستین زن ایرانی که در تاریخ رقابت های المپیک به مرحله فینال بازی های 2012 راه یافت، «نجمه خدمتی » اولین مدال آور طلایی ایران در بازیهای 2014، « گلنوش سبقت اللهی» بانوی ایرانی که برای نخستین بار در بخش تپانچه سهمیه المپیک گرفت و «مه لقا جام بزرگ» اولین زن ایرانی که در ماده تفنگ بادی از فاصله 10 متر، ایران را صاحب سهمیه کرد.
اما اوج این نخستین ها به رکورد شکنی شیرزنان ورزشکارعرصه پهناور ایران اسلامی با کسب 9 سهمیه المپیک 2016 برای اولین بار در تاریخ ورزش کشور از آتلانتا تا ریو باز می گردد. سهمیه هایی که از سوی این نام آوران دررشته های تیراندازی، تیروکمان، قایقرانی، تکواندو، تنیس روی میز ودو و میدانی به سبد ایران اضافه شد.
درخلال این نخستین ها اتفاق تاریخی دیگر در ریو به دست« نوشاد و نیما عالمیان» اولین برادران المپیکی تنیس روی میز جهان رخ داد تا هردو همزمان در المپیک ظاهر شوند.البته در این رشته از «ندا شهسواری» بعنوان اولین دختر پینگ پنگ باز المپیکی ایران نیز یاد می شود که این بار در ریو هم سهمیه گرفت.
اما گل سرسبد نخستین های سهمیه ریو شکست طلسم 52ساله برای بلندقامتان والیبال ایران است که پس از فراز و نشیب های فراوان سرانجام قفل این ناکامی به سوی المپیک باز و بارقه ایی از امید در این رشته دیده شد.
ناگفته نماند که نخستین مدال آوری المپیکی ایران از سال 1948لندن با مدال برنز مرحوم «جعفرسلماسی »در وزنه برداری کلید خورده و در این ادوار از مجموع 60مدال کسب شده، 16مدال بدست پولادمردان بوده است.
همچنین یکی از دیگر نخستین ها که از سال 1948لندن تا 2016ریو پای ثابت المپیک ها بوده به قهرمانان کشتی، معروف به گوش شکسته ها اختصاص دارد که از المپیک 1952هلسینکی به عنوان ورزش اول کشور یک تنه جور تمام رشته ها را کشیده و مدال آوری کرده است تا از مجموع 60مدال، 38 مدال را به نام خود ثبت کنند.
پرونده سهمیه های ایران در ریو در تیراندازی (چهار سهمیه زن و یک سهمیه مرد)، تکواندو4سهمیه (سه سهمیه مرد، یک سهمیه زن)، دوچرخه سواری سه سهمیه، دوومیدانی 7سهمیه، کشتی فرنگی 6سهمیه، کشتی آزاد6سهمیه، بوکس یک سهمیه، قایقرانی یک سهمیه (زن) تیرو کمان یک سهمیه (زن)، وزنه برداری 5سهمیه، تنیس روی میز سه سهمیه (دوسهمیه مرد و یک سهمیه زن)، جودو سه سهمیه، شمشیربازی 2سهمیه، شنا یک سهمیه و والیبال یک سهمیه تیمی بسته شد و کشتی، دوومیدانی، تیراندازی، وزنه برداری به ترتیب بیشترین تعداد سهمیه ها را به خوداختصاص داده اند.
پیش تر نمایندگان ایران که با 54 سهمیه انفرادی در 14رشته ورزشی در لندن رکورد دار سهمیه های کسب شده را در ادوار المپیک به ثبت رسانده بودند، این رکورد در ریو 2016 شکسته شد. اما هنوز رکورد تعداد مدال های لندن شامل 4 طلا، 5 نقره، 3 برنز و عنوان هفدهمی جهان برای ورزشکاران ایران پابرجاست اما این امیدواری وجود دارد که قهرمانان ورزشی کشورمان در ریو این رکورد را نیز ارتقا دهند.
همچنین در لندن از بین 14رشته، سه رشته ورزشی (کشتی، دوومیدانی، وزنه برداری) به ترتیب با کسب 12، 10و 6 بیشترین سهمیه های کسب شده را به خود اختصاص دادند در حالی که در ریو، تیراندازی نیز به رشته های با سهمیه بالا اضافه شده است.
در بازی های لندن 8زن در6 رشته تیراندازی، تکواندو، دوومیدانی، قایقرانی، تیروکمان و تنیس روی میز سهمیه المپیک را کسب کرده بودند که در ریو با یک سهمیه اضافه تر رکورد بیشترین حضور در ریو زده شد و از طرفی در ریو بیشترین سهمیه به رشته تیراندازی اختصاص داشت.
حال باید به انتظار نشست و دید که این بار نابغه های پرتلاش و افتخار آفرین ورزش این مرزو بوم در این بزنگاه مهم ورزشی جهان چه ره آورد تاریخی را برای مردم به ارمغان خواهند آورد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *