پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تالاسمی «ماژور» و سقط درمانی در ایران

تالاسمی «ماژور» و سقط درمانی در ایران





۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۵۹

تالاسمی «ماژور» و سقط درمانی در ایران

کارشناس دفتر امور معاینات بالینی پزشکی قانونی گفت : بیشترین آمار سقط درمانی فارغ از آمار جمعیتی مربوط به استان تهران ، خراسان رضوی ، اصفهان و فارس است.
دکتر آسیه جعفری در گفت وگو با سلامت آنلاین با اشاره به اینکه سقط درمانی را باید نسبت به جمعیت بسنجیم، افزود : چون ما آمار سقط را نسبت به جمعیت زنان در نظر نگرفته ایم، اگر بخواهیم بگویم بالاترین آمار سقط مربوط به کدام استان بوده است آن را باید نسبت به جمعیت آن استان در نظر بگیریم .
وی در مورد بیشترین دلایل سقط درمانی گفت : مجوز سقط درمانی برای دو مورد صادر می شود، یکی برای ناهنجاری های جنینی و دیگر مواردی که مادری مبتلا به بیماری بوده و ادامه بارداری جان مادر را تهدید می کنند.حدود یک بیستم آمارسقط جنین مربوط به موارد مادری و بقیه موارد مربوط به ناهنجاری های جنینی است.
جعفری افزود: بعضی از ناهنجاری های جنینی از جمله تالاسمی ماژور طی سالهای گذشته در بسیاری از شهرها از جمله تهران و اصفهان کاهش یافته اند و این امر به دلیل انجام آزمایشهای غربالگری قبل از ازدواج است. ولی در بعضی از استانهای دیگر مثل سیستان و بلوچستان هنوز آمار سقط جنین درمانی به دلیل تالاسمی ماژور بالاست.
جعفری با تاکید بر اینکه این ناهنجاری ها قبلاً هم بوده و اینطور نیست که بگوییم این موارد افزایش پیدا کرده است، افزود : علت این است که این ناهنجاری ها بیشتر شناسایی و تشخیص داده شده اند و مادران بیشتری برای تشخیص به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کرده اند. بنابراین خیلی افرادی بچه هایشان با ناهنجاری به دنیا می آمدند، به پزشک مراجعه می کنند و چون ناهنجاری شدید است و با مصادیق ما سازگاری دارد ما به آنها مجوز سقط درمانی می دهیم .
وی در پاسخ به این سوال که اگر بعد از ۴ ماهگی تشخیص داده شود که جنین بیمار است یا اینکه جان مادر به خطر می افتد، امکان سقط درمانی وجود دارد یا خیر ، گفت : قانون چارچوبی برای ما مشخص کرده است و اجازه سقط جنین و صدور مجوز سقط جنین درمانی فقط قبل از ۴ ماهگی داده است. بنابراین بعد از این سن امکان سقط درمانی وجود ندارد .

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *