پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طاهری کارگردان نمایش «شام کوتاه کریسمس»: هدف از جشنواره‌ها توسعه نیست و در واقع هدف کنترل تیاتر است

طاهری کارگردان نمایش «شام کوتاه کریسمس»: هدف از جشنواره‌ها توسعه نیست و در واقع هدف کنترل تیاتر است





۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۷

طاهری کارگردان نمایش «شام کوتاه کریسمس»: هدف از جشنواره‌ها توسعه نیست و در واقع هدف کنترل تیاتر است

شامگاه شنبه کنفرانس خبری به بهانه اجرای نمایش شام کوتاه کریسمس به کارگردانی امید طاهری در هتل پارس برگزار شد که آقایان یدالله آقاعباسی، عبدالرضا قراری، مهدی بذر افشان وعلی نفیسی و جمعی دیگر از فعالین تیاتر استان در آن شرکت داشتند. در آغاز این نشست مهدی بذرافشان خاطرنشان کرد:
باید تقسیم کاری بین دولت و بخش خصوصی انجام بشود که در آن بخش خصوصی موظف به تولید آثار باکیفیت بالا شود و دولت هم متعهد به اضافه کردن تیاتر به سبد کالاهای خانوار ایرانی‌ مهدی بذرافشان مدیرمسؤول آموزشگاه موج نو در کنفرانس خبری که به بهانه اجرای نمایش شام کوتاه کریسمس به کارگردانی امید طاهری در هتل پارس کرمان برگزار شد افزود برای مثال رویکرد شهرداری‌ها در حوزه‌های هنری برگزاری جشنواره است که این جشنواره‌ها در راستای توسعه هنرعمل نمی‌کنند، اینها اتفاقات مقطعی هستند که تاثیر دراز مدتی ندارند و به نظر من باید به شکلی انجام شوند که در راستای حرکت آن جامعه تخصصی قراربگیرد یعنی باید اول در نظر بگیرند که جریان تیاتر کرمان به چه سمتی در حرکت است و بعد در نظر بگیرند که چه جشنواره‌ یا عملکردی می‌تواند به حرکت جریان تیاتر کرمان کمک کند و سرعت ببخشد.اما دقیقا همین مساله که حرکت تیاتر کرمان الآن به چه سمتی است و چه نیازهایی دارد از طرف ارگان‌های دولتی نادیده گرفته می‌شود برای همین جریان همواره تیاتر مثلا شهرداری کرمان در شروع کمک‌های انجام داد و بیلبورد‌هایی در اختیار گذاشت برای حوزه تبلیغات که آن‌هم دلایلی غیر از دلایل مربوط به هنر داشت که فکر می‌کنم لازم نیست آن‌ها را ذکر کنم اما بعد از آن دیگر هیچ کمکی به تیاتر یا حداقل جریان همواره تیاتر نکرد، واقعیت این‌هست که جشنواره هیچ‌وقت دین‌اش را به خانواده تیاتر ادا نکرده است و باید این مسئله آسیب شناسی شود. امید طاهری درباره شام کوتاه کریسمس گفت برخلاف کارهای قبلی‌ام (سلسله کمدی‌های الف و ت-ارتفاعات واستشمامات و … )این اصولا یک کمدی سفید نیست و قرار نیست مخاطب را بخنداند هرچند ممکن است لحظاتی را داشته باشد که ما خنده‌مان بگیرد اما کار یک کمدی سیاه با فضای ابزورد هست که در عین حال برای مخاطب کاملا قابل درک و راحت الفهم است. این کار بازنویسی نمایشنامه «شام طولانی کریسمس» نوشته «تورنتون وایلدر» است .وی افزود که قصد شرکت در هیچ جشنواره‌ای را ندارد و هدف گروه کار برای اجرای عموم بوده است ودرحال حاضر به پنج استان کشور دعوت شده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم از نظر مالی آمادگی‌اش را داشته باشیم که در آن استان‌ها هم اجرا کنیم در عین حال به جشنواره‌ای در ترکیه هم دعوت شدیم که بازهم اگر وضعیت مالی مساعد باشد حتما شرکت می‌کنیم چون باید هزینه‌های رفت و برگشت را خودمان بپردازیم. طاهری اضافه کرد هدف از جشنواره‌ها توسعه نیست و در واقع هدف کنترل تیاتر است به همین دلیل اصلا تمایلی به شرکت در این جشنواره‌ها ندارم، در این جشنواره‌ها از لحظه‌ای که متن‌ات را می‌فرستی تا موقع خروج و بردن دکور دائما کنترل می‌شوید متن را کنترل می‌کنند و همینطور کاررا و اگر ببینند که باب میل‌‌شان نیست رد ات می‌کنند خوب این چه جشنواره‌ایست من اصلا جشنواره را آیینه تیاتر کشور نمی‌دانم و خوشبختانه اکثر گروه‌ها هم دیگر نه برای جشنواره که برای مردم کار می‌کنند. طاهری درباره وضعیت تیاتر کرمان گفت متاسفانه ما عادت کردیم به کارکردن در وضعیتی اسفبار در محیط‌های نمور با بوی فاضل‌آب و نور کم و دیگر مشکلات اما در حال حاضربا تلاش بخش خصوصی و برنامه‌هایی مثل همواره تیاتر قصد پایان دادن به این اوضاع را داریم .وی در پاسخ به خبرنگار پیام ما که از مسبب وضعیت اسفبار تیاتر و تیاتری پرسید با تردید به یدالله آقاعباسی نگاهی کرد و گفت: بگویم دولت؟
در ادامه عبدالرضا قراری رئیس انجمن تیاتر کرمان به صحبت‌های آقای طاهری اضافه کرد:مطبوعات باید به جنبش اجتماعی که تیاتر ازسال ۹۰ آغاز کرده بپیوندند و شروع به حمایت از تیاتر و تیاتری‌ها بکنند وی افزود متاسفانه روش‌های حمایتی ما روش‌های بسامانی نیستند، در کشورما الگوهای سؤمدیریت و مدیریت غلط متاسفانه دیر منقرض می‌شوند بنابر این به نقطه ای رسیدیم که نیاز به جهش در حوزه تیاتر داریم که بخش عمده این جهش در ارتباط با مطبوعات است ما نیاز داریم که تیاتر خوب دیدن حتی به عنوان یک بازیگوشی از سوی مطبوعات برای مردم مطرح شود. خبرنگار پیام ما پس از مطرح کردن این سوال با آقای قراری که اگر چنانچه می‌فرمایید الگوهای سومدیریت هنوز همان‌هایی هستند که بوده‌اند و تغییری نکرده‌اند بازده هم‌آوایی و همکاری نشریات با تیاتر چه می‌تواند باشد ؟ پاسخ داد: ما خودمان نظام‌های قدرت را تشدید می‌کنیم برای مثال اگر این مراسم مقارن بود با صحبت‌هایی از استاندار و خیلی از مطبوعاتی‌ها هم به آن مراسم دعوت شده‌بودند به آنجا می‌رفتند چون آخرش ممکن بود یک امتیازی برای نشریه داشته باشد یک پولی در این ماجرا باشد یا پستی، مثلا یکی از اقوامشان به کارگزینی حوزه فرهنگی شهرداری منطقه N معرفی بشود.
یدالله آقا عباسی نویسنده، مترجم و مدرس دانشگاه باهنر در ادامه‌ی این بحث اضافه کرد ایده‌آلی که از تیاتر در نظر دارد آینده ایست که در آن هر گروه سالنی برای اجرا دارد و از نظر کیفیت هم با حضور فارغ التحصیلان تیاتر و هنرمندان خودآموخته تیاتر خودش مستقیما در نقد تاثیر گذار ساختار قدرت شریک و موثر باشد .

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *