سایت خبری پیام ما آنلاین | تعرفه واردات خودرو کاهش می‌یابد؟

تعرفه واردات خودرو کاهش می‌یابد؟





۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۰۸

تعرفه واردات خودرو کاهش می‌یابد؟

برخی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که تعرفه واردات خودرو باید کاهش پیدا کند تا نوعی بازار رقابتی و آزاد برای انتخاب مشتریان ایجاد شود. در این میان برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که تعرفه کاهش واردات خودرو به تولید داخلی آسیب می‌رساند اما برخی دیگر بر این باورند که اگر تعرفه واردات خودرو کاهش یابد فضای رقابتی میان تولیدات خارجی و داخلی صورت می‌گیرد و کیفیت خودروهای داخلی بیشتر می‌شود. به گزارش اقتصاد نیوز در این رابطه محمد بیاتیان، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن می‌گوید: ما بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شده است پیش می‌رویم. در خیلی از اقتصادهای دیگر تعرفه واردات محصولات آنها صفر نیست. تعرفه‌ها زیاد و کم است اما صفر نیست. او ادامه می‌دهد: در کشور ما تعرفه‌ای که گذاشته شده برای حمایت از تولید ملی است و با توجه به اینکه ما سیاستی برای واردات خودروهای خارجی نداریم طبیعتا دنبال صفر کردن تعرفه هم نخواهیم بود.
دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن تصریح می‌کند: ما اگر بخواهیم به سمتی برویم که تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند یا حتی به صفر نزدیک شود باید از شرکت‌های آلمانی یا هر کشوری استفاده کنیم و بهترین راه حل، آن است که کشورهای اروپایی در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند. او اظهار می‌کند: طبیعتا با این کار قیمت فروش برای مردم فوق‌العاده پایین می‌آید و دیگر ما واردات بی‌رویه هم نخواهیم داشت و اگر هم وارداتی باشد واردکنندگان مجبور خواهند شد برای رقابت با تولیدات داخلی ما و همکاری مشترک بین کشورهای دیگر قیمتشان را کاهش دهند.
همچنین روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن می‌گوید: خودروسازان آلمانی که به ایران‌ آمده‌اند به احتمال زیاد تولید در داخل را انجام می‌دهند و با دانش فنی خود سرمایه‌گذاری مشترک کنند که این به معنای واردات نیست. عباسپور تصریح می‌کند: تعرفه واردات خودرو دست وزارت صنعت است و مجلس نمی‌تواند در آن دخالتی داشته باشد و ما باید در شرایط اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدکنندگان داخلی داشته باشیم. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن بیان می‌کند: وقتی تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند خودروهای خارجی با ارزانترین قیمت وارد کشور می‌شوند و به موجب آن خودروسازی‌های داخل کشور تعطیل می‌شوند که این کار درستی نیست.
در این میان عطاءالله حکیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: اگر قرار باشد تعرفه‌ها پایین بیاید خودروسازان داخلی ورشکست می‌شوند، من بی‌شک در شرایط فعلی مخالف این جریان هستم اما از طرفی موافق عملکرد این دو شرکت بزرگ خودروسازی نیستم و به هیچ عنوان عملکردشان در این زمینه رضایت بخش نیست. حکیمی خاطر نشان می‌کند: این دو شرکت باید از این موقعیت استفاده کنند و اقدام به ورود تکنولوژی کنند و کیفیت تولیدی خودروهای خود را بالا ببرند. تعرفه خودروهای وارداتی باید مقداری کاهش پیدا کند تا یک بازار رقابتی در کیفیت بخشی خودروسازان داخلی ایجاد شود و تا زمانی که تعرفه خودروهای وارداتی بالا باشد خودروسازان از جمله ایران خودرو و سایپا هر اجحافی را به عنوان امپراتوری تولید خودرو می‌توانند انجام دهند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *