پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکمیل و مستندسازی پرونده ثبت جهانی قنات‌های جوپار و بم

تکمیل و مستندسازی پرونده ثبت جهانی قنات‌های جوپار و بم





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۱۴

تکمیل و مستندسازی پرونده ثبت جهانی قنات‌های جوپار و بم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: پرونده ثبت جهانی قنات‌های جوپار و بم در حال تکمیل و مستندسازی است. به گزارش فارس محمود وفایی در کرمان با اشاره به سفر اخیر ارزیاب یونسکو و معاون میراث فرهنگی کشور به استان کرمان اظهار داشت: این سفر در راستای ارزیابی قنات‌های شهرهای جوپار و بم صورت گرفت. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه در سفر سه روزه «یامائوچی کازویا» به استان کرمان، قنات‌های گوهرریز جوپار و اکبرآباد و قاسم‌آباد بم مورد بازدید و بررسی قرار گرفت، بیان کرد: در این سفر ارزیاب یونسکو از وضعیت قنات‌های شهرهای جوپار و بم ابراز رضایت و خرسندی کرد.
وفایی بیان داشت: قنات گوهرریز یکی از فعال‌ترین قنات‌های جوپار است که در دوره صفویه حفر شده و در مجموع با 3 هزار و 556 متر طول با 129 حلقه چاه و در شش رشته با دبی آب 60 لیتر در ثانیه حدود 330 هکتار اراضی آن منطقه را آبیاری می‌کند. وی بیان کرد: عمیق‌ترین مادرچاه در رشته تله سفید جوپار در عمق 50.24 متر قرار دارد و آب خروجی از مظهر قنات از طریق شش مقسم به نسبت مالکیت در بین مالکان تقسیم می‌شود از این رو به قنات شش مقسم مشهور است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در ارتباط با قنوات اکبرآباد و قاسم‌آباد بم نیز خاطرنشان کرد: این قنات‌ها جزو قدیمی‌ترین و منحصربه‌فردترین قنات‌های شهر بم هستند که آب بسیاری از نخلستان‌های این شهر را تامین می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *