پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بیمه رایگان سلامت پولی می‌شود؟

بیمه رایگان سلامت پولی می‌شود؟





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۰۸

بیمه رایگان سلامت پولی می‌شود؟

در روزها و هفته های اخیر خبرهایی مبنی بر پولی شدن بیمه سلامت به گوش می رسید. طرح بیمه سلامت که به منظور برخوردار شدن همه جمعیت کشور از یک بیمه پایه ای در دولت یازدهم اجرا شد، در طول سال 93 توانست 10 میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد. اما حالا به نظر می رسد این طرح رایگان قرار است پولی شود.
بیمه رایگان سلامت
یکی از وعده های انتخاباتی حسن روحانی، سامان دهی بیمه درمانی اقشار مختلف مردم بود. البته اگر هم حسن روحانی این وعده را نمی داد، طبق آنچه که در برنامه پنجم توسعه آمده و رهبر انقلاب بارها بر آن تاکید کرده بود نظام بیمه سلامت کشور می بایست توسعه پیدا کند و تعداد بیشتری از افراد تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرند. همین موضوع باعث شد تا در مهر ماه سال 91 با تجمیع سازمان های بیمه گر کشور و براساس ماده 38 قانون پنجم توسعه، سازمان بیمه سلامت ایران با هدف عدالت محوری ، ارتقاء سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت ، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان ، رفع همپوشانی بیمه ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده تشکیل شد. پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید طرح بیمه رایگان سلامت وارد فاز اجرا شد و از اردیبهشت ماه 93 ثبت نام این بیمه از طریق سایت آغاز شد.
بهترین طرح دولت
این طرح در نظرسنجی های مختلفی به عنوان بهترین اقدام دولت حسن روحانی ارزیابی شد. بخصوص که دولت یازدهم در سال 93 حواشی زیادی را در بحث یارانه ها پشت سر گذاشت و ماجرای حذف یارانه ها باعث شده بود دولت تحت فشار قرار بگیرد اما با اجرایی شدن طرح بیمه رایگان سلامت، موافقان دولت در مقابل منتقدان طرحی قابل دفاع داشتند. حسن روحانی هم در جشن بیمه سلامت با اشاره به اهمیت این طرح گفته بود: دفترچه بیمه سلامت همگانی و دور کردن رنج بیماری آغاز برنامه های رفاه اجتماعی دولت است. این صحبت نشان از اهمیت این طرح داشت. بخصوص که رایگان بودن آن باعث تحت پوشش قرار گرفتن اقشار کم درآمد بود و همین امر باعث شد تا بسیاری این طرح را بهترین اقدام دولت روحانی بدانند. اما حالا با گذشت بیش از یک سال از آغاز ثبت نام این طرح، به نظر می رسد این بیمه که قرار بود رایگان باشد، پولی می شود.
پولی شدن بیمه رایگان سلامت
یک هفته قبل نایب رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت، از سازماندهی بیمه سلامت ایرانیان خبر داد و گفت: طرحی پیشنهاد کرده ایم تا افرادی که تمکن مالی دارند بخشی از سرانه درمان خود را پرداخت کنند. به گزارش مهر هوشنگی در مورد سازماندهی بیمه همگانی ایرانیان، افزود: بیمه همگانی رایگان ایرانیان از سال گذشته در دستور کار سازمان بیمه سلامت قرار گرفت و تاکنون بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شدند اما قصد داریم بیمه این افراد را سازماندهی کنیم که در این زمینه نیز اقدامات کارشناسی لازم انجام شده و در حال رایزنی با دولت و متخصصان امر هستیم. این تنها صحبت مسئولان سازمان بیمه سلامت نبود. روز جمعه هم مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان با تاکید بر اینکه در ادامه راه اجرای طرح بیمه سلامت همگانی، حتما باید ‌ساز و ‌کار مناسبی برای پرداخت حق بیمه از سوی افرادی که توان مالی لازم را دارند فراهم شود، تاکید کرد: البته رویکرد کلی دولت این است که بیمه سلامت همگانی برای افرادی که به لحاظ تامین معیشت دچار مشکل هستند به صورت رایگان ادامه یابد. به گزارش ایسنا محمدجواد کبیر در واکنش به شنیده‌هایی مبنی بر دریافت حق بیمه سلامت همگانی از افراد با توان مالی بالاتر اظهار کرد: در سال گذشته برآورد ما از افراد فاقد پوشش هرگونه بیمه درمان، 6 تا 8 میلیون نفر بود اما در نهایت بالغ بر 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه رفتند و تخمین می‌زنیم هنوز یک تا دو میلیون نفر دیگر باقی مانده باشند.
بیمه سلامت کماکان رایگان است
مدیرکل اداره کل بیمه سلامت کرمان درباره پولی شدن بیمه رایگان سلامت به «پیام ما» گفت: این موضوعی که اخیرا مطرح شده هنوز در حد یک تئوری هست و به فاز اجرا نزدیک نشده است. محمد جعفری افزود: اگر قرار به اجرایی شدن این تئوری باشد یقین داشته باشید که بیمه سلامت سلامت 2 دهک پایین جامعه و 3 دهک مربوط به این 2 دهک رایگان باقی می ماند و پولی نمی شود اما احتمال دارد از افرادی که توانایی مالی کافی دارند، حق بیمه گرفته شود. وی با اشاره به اینکه تاکنون در سطح کشور 10 میلیون دفترچه به متقاضیان بیمه سلامت داده شده است گفت: اجرایی شدن این تئوری که از افرادی که توانایی مالی دارند حق بیمه گرفته شود، به سال 94 نخواهد رسید و شاید در سال 95 این اتفاق بیفتد.
مدیرکل بیمه سلامت کرماندر ادامه اظهار داشت: ما الان به بیمه شدگان بیمه سلامت اعلام کردیم برای تمدید و تعویض دفترچه بیمه شان مراجعه کنند و در حال حاضر تمدید و تعویض دفترچه بیمه سلامت کمافی سابق به صورت رایگان انجام می شود. جعفری اضافه کرد: تمدید دفترچه هم به صورت یک سال است پس حداقل تا یک سال دیگر بیمه سلامت رایگان خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که بیمه سلامت چگونه می خواهد افراد با توانایی مالی را شناسایی کند گفت: این مسئله همانند شناسایی افرادی که نیاز به یارانه ندارند کمی سخت است اما اینکه با وزارت رفاه در این مورد هماهنگ باشیم که در صورت حذف یارانه افراد توانا، بیمه سلامتشان هم پولی شود هنوز در دست بررسی است.
گفتنی ست نکته دیگری که نباید مغفول بماند این است که اکثر افرادی که در طرح بیمه رایگان سلامت ثبت نام کرده اند، نیازمند بوده اند. چرا که اگر نیازمند نبودند و یا شغل ثابتی داشتند قبلا تحت پوشش دیگر بیمه ها قرار می گرفتند. موضوعی که مدیرکل بیمه سلامت کرمان هم آن را تایید می کند، اما می گوید: در این میان عده قلیلی هم هستند که نیازمند نیستند اما قبلا بیمه نشده اند. وقتی دفترچه بیمه رایگان آمد، این افراد هم ثبت نام کردند و دفترچه دریافت کردند. وی افزود: البته شما مطمئن باشید که بگونه ای عمل خواهد شد که بیمه نیازمندان رایگان باقی بماند و از افرادی که توانایی دارند هم بر اساس میزان توانایی حق بیمه دریافت شود. محمد جعفری در پایان گفت: هنوز طرحی اجرایی نشده و بیمه سلامت کماکان رایگان خواهد بود.
اگرچه طبق اظهارات مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت و همچنین مدیرکل بیمه سلامت کرمان قرار نیست بیمه سلامت افراد نیازمند پولی شود اما انتشار خبر پولی شدن بیمه سلامت دولت حسن روحانی باعث شده تا برخی از منتقدان، دولت یازدهم را به خلف وعده متهم کنند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد این وعده‌هایی که وسط‌های راه از عمل باز می‌مانند به اعتماد مردم لطمه زده و باعث می‌شوند که ریزش‌ها آغاز شوند و بسیاری از افراد بازگشت به شرایط قبل را به بیمه دارشدن ترجیح بدهند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *