پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وزیر راه و شهرسازی در کرمان عنوان کرد تنگناهای مالی دولت بدتر از شرایط جنگی

وزیر راه و شهرسازی در کرمان عنوان کرد تنگناهای مالی دولت بدتر از شرایط جنگی





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۰۳

وزیر راه و شهرسازی در کرمان عنوان کرد
تنگناهای مالی دولت بدتر از شرایط جنگی

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی صبح پنج شنبه وارد کرمان شد تا ضمن افتتاح چندین پروژه از نزدیک در جریان فعالیت‌های راه و شهرسازی این استان قرار گیرد.
کرمان نمادی از هویت ملی و اسلامی است
اولین برنامه آخوندی،شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی پایانه بین المللی فرودگاه کرمان بود. گزیده صحبت های وزیر راه و شهرسازی در این آیین را در ادامه به نقل از ایرنا و ایسنا و فارس در زیر می خوانید:
در حال حاضر بیش از 60 فرودگاه در کشور داریم که میزان بهره وری این فرودگاه ها بسیار پایین است.
با توجه با برنامه ریزی های کلی امیدواریم بعد از رفع تحریم ها بتوانیم در فضایی قرار بگیریم که ناوگان هوایی در شان مردم ایران را داشته باشیم. این موضوع بسیار مهم است و بایستی فرودگاه های کشور را توسعه دهیم.
ساخت پایانه فرودگاه کرمان بصورت BLT است. سازنده پایانه را می سازد و بصورت اجاره ای به شرکت فرودگاه ها متصل می کند.
علت این اقدام این بود که در بازار هوانوردی انصاف رعایت شود و اصل کار ایجاد یک رقابت منصفانه است.
بخش خصوصی به شرطی رشد می کند که بتوانیم رقابت ایجاد کنیم.
کرمان شهری که به معنای واقعی ایران، شهر است و برای ما ایرانیان بیش از یک شهر نمادی از هویت ملی و اسلامی است.
بخش عمده ای از آثار هویت ما ایرانیان در بخش کویر و کرمان شکل گرفته و قطعا کرمان یکی از جاهایی است که ما به آن افتخار می کنیم.
همه باید کمک کنیم آبادانی بصورت متعادل و یکپارچه صورت گیرد و این توسعه را درسراسر ایران داشته باشیم.
میراث کهن و ذخایر معدنی و اقتصادی بسیاری در استان کرمان انباشته و همچنین دارای شبکه اقتصادی قدرتمندی است.
این گوشه از ایران ارتباطش با جهان برقرار است بنابراین اگر در این منطقه سرمایه گذاری صورت گیرد یک توسعه واقعی است.
ترمینال بین المللی فرودگاه کرمان یکی از سرمایه گذاری های مستعد در بخش هواپیمایی است زیرا زمینه حضور کار آفرینان را فراهم می کند بنابراین ما اقدام درستی را انجام دادیم.
امیدواریم در آینده پروازهای مستقیم و بین المللی را در کرمان داشته باشیم.
ما به نسل جدید فرودگاه ها و مدل پیشرفته تر نیاز داریم داریم تا مسافران بدون تنش و فشار روانی و با یک آسایش وارد و خارج شوند.
همچنین امیدواریم سطح جدیدی از خدمات مهندسی را در این فرودگاه داشته باشیم.
کرمان نقش لجستیک پارک ایران را ایفا کند
حضور در آیین افتتاح محور باند دوم بزرگراه رفسنجان – سرچشمه – مانی برنامه بعدی سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کرمان بود. آخوندی در این آیین گفت: سه محور لجستیک پارک های صنعتی، معدنی و کشاورزی، کریدورهای حمل و نقلی و میراث معنوی را در استان کرمان می توانیم پیگیری کنیم. گزیده صحبت های آخوندی در ادامه می آید:
ما می توانیم باراندازهای ویژه کشاورزی را در این منطقه داشته باشیم.
شهرهای استان کرمان از قدیمی ترین شهرهای کشور هستند که می تواند در جهت ارتقای سکونت و جذب گردشگر ایرانی و خارجی موثر باشد.
منطقه کرمان یک ویژگی دارد که علاوه بر ارتباط شمال و جنوب می تواند ارتباط شرق و غرب را هم داشته باشد و از جهت بارندازی موقعیت مهمی در کشور دارد که سابقه تاریخی منطقه نیز همین گونه بوده است.
امیدواریم بتوانیم این نقش را در حوزه ریلی، هوایی و جاده ای در استان داشته باشیم و این منطقه بتواند نقش لجستیک پارک ایران را ایفا کند.
افتتاح پروژه باند دوم رفسنجان – سرچشمه نمونه ای از مسوولیت های اجتماعی بنگاه های اقتصادی است چرا که بنگاه های بزرگ اقتصادی می توانند علاوه بر توجه به درآمدهای خود به مسوولیت اجتماعی نیز توجه کنند.
بنگاه های اقتصادی مدت ها در دنیا مطرح است و در کشور ما هم بنگاه های بزرگ وارد این مقوله می شوند زیرا فارغ از نگاه اقتصادی این بنگاه ها یک نهاد اجتماعی نیز هستند.
اگر این بنگاه ها به مسوولیت اجتماعی خود نگاه کنند هم موانع برداشته می شود و همه رضایت مندی مردم را دارند.
هرجا به سمت منافع مشترک رفتیم یک سیستم دو طرفه و سود ده بوده است که امیدواریم این امر گسترش پیدا کند.
با توجه به موقعیت بسیار خوبی که در اختیار مردم کرمان قرار دارد و با توجه به داشتن استانداری دارای سوابق رزمی و دیدگاه اقتصادی امیدواریم بتوانیم هسته های توسعه اقتصادی منطقه را سامان دهیم.
کرمان به شهری کم تراکم تبدیل شده است
وزیر راه و شهرسازی پس از بازگشت از سرچشمه، از پروژه صاروج پارس در شهر کرمان و اداره کل راه آهن بازدید کرد. آخوندی با اشاره به اینکه بدنبال توسعه محدوه شهرها نیستیم، گفت: افزایش خدمات و کیفیت زندگی در درون بافت های شهری موجود را دنبال می کنیم. گزیده صحبت های وی در ادامه می آید:
سیاست کلی دولت تدبیر و امید در تمام ایران به سمت نوسازی بافت های میانی شهر اعم از بافت های تاریخی، کهن و بافت های شهری است که کیفیت زندگی در آنها تنزل پیدا کرده است.
باید خدمات و امکان زندگی در این بافت ها بهبود یابد.
سیاست دولت در شهرهای افقی مانند کرمان، نوسازی بافت های میانی شهر است.
شهر کرمان به شهری کم تراکم تبدیل شده است. در صورتی که جمعیت یک شهر 100 نفر در هر هکتار باشد، شهر اقتصادی شده و هزینه نگهداری شهر برای مردم قابل تحمل می شود.
در شرایط جنگ هم چنین تنگنای مالی نداشتیم
اما مهمترین صحبت های وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک شورای مسکن استان، حمل و نقل و پیمانکاران مرتبط با اداره کل راه و شهرسازی استان زده شد. خصوصا آنجا که شرایط کنونی کشور از لحاظ مالی را بدتر از دوران جنگ دانست. گزیده صحبت های آخوندی را در ادامه می خوانید:
دولت حدود 300 هزار میلیارد تومان به مجموعه عرضه کنندگان خدمات و کالا در کشور بدهکار است و به این معناست که دولت از بخش خصوصی و جامعه وام و تسهیلات دریافت کرده است.
بودجه امسال کشور 220 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده اما پیش بینی تحقق آن حداکثر 180 هزار میلیارد تومان است که احتمال دارد حتی میزان کمتری محقق شود.
در شرایط جنگ نیز در چنین تنگنای مالی قرار نداشتیم. امسال سخت ترین سال مالی دولت است زیرا هزینه ها افزایش یافته، بودجه جاری متورم و دهها هزار نفر به تشکیلات دولت در یک دهه گذشته افزوده شده است.
در این شرایط حساس ما یا باید پای دستاوردهایی که در جهت کنترل تورم است بایستیم و همچنان به تعهد خود به نسبت به ملت و مجلس پایبند باشیم یا به دنبال استقراض از بانک مرکزی برویم .
در بحث مالیات دولت مصوب و ابلاغ کرد که به هیچ وجه تا زمانی که صورت وضعیت پیمانکاران مشخص نشده است مالیات از آنها دریافت نشود و اگر جایی قبل از پرداخت صورت وضعیت اقدام به دریافت مالیات شد، موضوع را گزارش دهید تا در نشست هیات وزیران مطرح شود.
خوشبختانه مقوله نوسازی ناوگان به تصویب شورای اقتصاد رسیده که می توانیم در این زمینه هم تسهیلات پرداخت کنیم و هم بخشی از مابه التفاوت آن را در اختیار خریدار قرار دهیم.
با ورود ماشین های دست دوم موافق نیستیم. در شرایط تحریم به اندازه کافی کشور به گورستان انواع ماشین آلات دست دوم تبدیل شده، دیگر چیزی به ان اضافه نکنید.
دولت در بحث ناوگان سرمایه گذاری نمی کند و باید در استان در حوزه تامین ناوگان امکان مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود.
گفتنی ست بهره برداری 80 کیلومتر از باند دوم بزرگراه کرمان – سیرجان- گل گهر و بازدید از چند طرح عمرانی در سیرجان از دیگر برنامه های وزیر راه و شهر سازی بود که دیروز انجام شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *