پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شکست کودتای شبانه در ترکیه

شکست کودتای شبانه در ترکیه





۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸

شکست کودتای شبانه در ترکیه

 

پیام ما- هنوز دقایقی از آغاز شنبه 26 تیرماه نگذشته بود که خبری با مضمون زیر در رسانه های مختلف از جمله کانال خبری پیام ما در تلگرام منتشر شد: وضعیت در ترکیه غیرعادی گزارش می‌شود. خبرگزاری‌های بین‌المللی از تحرکات ارتش در آنکارا و استانبول خبر می‌دهند. پس از این خبر بود که در چند ساعت، چندین اتفاق مختلف در ترکیه روی داد. این اتفاقات را به ترتیب زمان به نقل از خبرگزاری ها و سایت های مختلف در ادامه می خوانید:

 

00:05/ رسانه‌های خبری از مستقر شدن یگانی از ارتش ترکیه در مدخل پل «بوسپوروس» در استانبول و مسدود شدن مسیر حرکت خودروها خبر دادند. علت این اقدام ارتش هنوز مشخص نیست.

 

00:08/ یک شاهد عینی نیز در گفت‌وگو با رویترز از شنیده شدن صدای تیراندازی در آنکارا، پایتخت ترکیه خبر داده است.  برخی رسانه‌ها نیز از پرواز جت‌های جنگنده بر فراز این شهر خبر داده‌اند.

 

00:20/ برخی گزارش‌ها حاکی است در سرتاسر کشور ترکیه حکومت نظامی اعلام شده است.  شبکه خبری «آی‌24» از استقرار گسترده نیروهای نظامی در آنکارا و استانبول خبر داده است.  بر اساس گزارش‌ها، اداره پلیس آنکارا، خواستار حضور تمامی نیروهای خود شده است.

 

00:25/ «بینالی ایلیدریم»، نخست‌وزیر ترکیه کودتا در ترکیه را تأیید کرد و گفت که عاملان این کودتا مجازات خواهند شد.

 

00:29/ امریکا، ترکیه و فرانسه از شهروندان خود خواسته‌اند در مکان‌های خود باقی بمانند.

 

00:40/ شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و یوتیوب در ترکیه فیلتر شدند.

 

00:51/ تلویزیون دولتی ترکیه، قطع شد. فرودگاه استانبول هم به تصرف ارتش درآمده است.

 

05:16/ خبرنگار الجزیره میگوید وضعیت تا دقایقی پیش خوب بود اما اوضاع تغییر کرده و نگران کننده شده. دیوار صوتى در استانبول ظرف چند دقیقه ۴ بار شکسته

 

01:00/ ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشور را به دست گرفته است.

 

01:04/ ارتش ترکیه در بیانیه‌ای به روزنامه‌نگاران اعلام کرده که کنترل دولت در اختیار ارتش است.

 

01:05/ منابع خبری می‌گویند رجب طیب اردوغان از کاخ ریاست‌جمهوری گریخته است.

 

01:10/ ارتش ترکیه برخی از مقامات دولتی را دستگیر کرده است.

 

01:16/  کودتاگران فرمانده ارتش ترکیه را به گروگان گرفته‌اند. خبرگزاری آناتولی گزارش داد ژنرال «هولوسی آکار» فرمانده کل ارتش ‏ترکیه‏ گروگان گرفته شده است.

 

01:18/ حزب عدالت و توسعه از هوادارانش خواست برای اعلام حمایت از اردوغان به خیابان‌ها بیایند.

 

01:22/ شبکه سی‌ان‌ان ترک به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که رجب طیب اردوغان در محلی امن به سر می‌برد. برخی منابع هم گزارش داده‌اند که وی برای تعطیلات به خارج از کشور رفته بوده و به هنگام کودتا در کشور نبوده است. همزمان برخی دیگر از رسانه‌ها، از فرار وی از کاخ ریاست‌جمهوری خبر داده‌اند.

 

01:25/ مردم بعد از اعلام خبر کودتا سراسیمه برای برداشت پول به سمت بانکها شتافتند.

 

01:30/ جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که برای ترکیه آرزوی صلح می‌کند.

 

01:32/ بر اثر شلیک یک فروند بالگرد نظامی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کرد یک نفر در خیابان وطن استانبول کشته شد.

 

01:34/ رسانه‌های آمریکایی می‌گویند پنتاگون و دولت آمریکا در حال ارزیابی اوضاع در ترکیه هستند و فعلا قصد اعلام موضع ندارند.

 

01:36/ گوینده تلویزیون ترکیه بیانیه ارتش را قرائت کرده و گفت این کار را به دستور نظامیان انجام داده است. اطلاعیه از طرف کودتاگران ارتش ترکیه صادر شده است و هنوز مشخص نیست که کل ارتش ترکیه چه موضعی در این خصوص دارد. بیانیه منتشر شده ارتش ترکیه از شبکه دولتی ترکیه تاکید کرد حکومت رجب طیب اردوغان در نیمه شب 16 جولای 2016 به پایان خود رسید. ارتش ترکیه همچنین اعلام کرد قدرت را به دست گرفته تا از دموکراسی محافظت کند. فرمانده ارتش کودتاچیان ترکیه گفته است تمامى روابط با کشورهاى خارجى ادامه مى یابد و حکومت قانون در اولویت خواهد بود.ما برای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر کودتا کردیم. ارتش ترکیه افزوده است اردوغان در تعطیلات بوده و هنوز خبری از او نیست. پیش تر اعلام شده بود اردوغان از کاخ ریاست جمهوری فرار کرده که صحیح نیست. وی برای گذراندن تعطیلات در مارماریس بسر می برد.

 

01:45/ سخنگوی دستگاه اطلاعاتی ترکیه گفت که تلاش برای کودتا در حال سرکوب شدن است و فرایند سرکوب تا صبح به اتمام خواهد رسید.

 

01:46/ ارتش ترکیه قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد از این به بعد با قانون اساسی جدید ترکیه اداره می‌شود.

 

01:47/ نیروی هوایی ترکیه، مقر سازمان اطلاعات در آنکارا را بمباران کرد.

 

01:50/ رجب طیب اردوغان، از مردم خواست که به خیابان‌ها بیایند.  اردوغان در اولین واکنش رسمی به کودتا می‌گوید: به همراه ملت جوابی ویژه به این حرکت خواهیم داد. میدان را به آنها واگذار نکرده و به زودی آنها را از اماکن اشغالی پاک خواهیم کرد. ملت را به میدان ها و فرودگاه های کشور فرا می‌خوانم. اردوغان این حرف‌ها را در تماس تصویری با سی ان ان ترک به صورت پخش زنده بیان کرد. اردوغان می‌گوید: کودتاگران جزای سختی در برابر عدالت پرداخت خواهند کرد.مردم به میدان ها بیایند و از میدانها جواب لازم را به این کودتاگران بدهیم.

 

01:57/ گروه تصرف‌کننده تلویزیون ترکیه در نخستین بیانیه گفته که فعلاً شورای صلح کشور را اداره خواهد کرد.

 

02:10/ رسانه‌های محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان تقسیم خبر داده‌اند.

 

02:15/ پس از درخواست رجب طیب اردوغان برای تجمع مردم، جمعیت در حال حرکت به سمت خیابان وطن، در استانبول هستند. مردم، علیه کودتاگران شعار می‌دهند.

 

2:20 / دولت باخجلی و کمال قلیچ‌دار اوغلو دو رهبر اصلی‌ترین احزاب مخالف اعلام کردند که به نیت دفاع از دموکراسی در کشور از دولت مستقر حمایت می‌کنند و با کودتا مخالفند.

 

2:30/ در محله فاتح که اصلی‌ترین محله مذهبی استانبول به شمار می‌رود و به عنوان منطقه نیروهای مردمی حزب عدالت و توسعه است، با وجود اینکه ساعتها تا اذان صبح باقی مانده،  مناره های مسجد برای بسیج مردم علیه کودتا اذان پخش می‌کند.

 

02:28/ محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نسبت به بحران در ترکیه ابراز نگرانی کرد. وی در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «عمیقاً از بحران در ترکیه نگران هستم. ثبات، دموکراسی و امنیت مردم ترکیه، در درجه اول اهمیت هستند. اتحاد و شکیبایی، ضروری هستند.»

 

02:30/ خبرگزاری فرانسه از شنیده شدن صدای انفجار قدرتمند در آنکارا خبر داد.

 

02:31/ یک عامل انتحاری خود را در میان نیروهای ارتش در آنکارا منفجر کرد.

 

02:40/ مردم به سمت تانک‌های ارتش حرکت کرده و تانک‌ها را محاصره کرده‌اند.

 

02:42/ فتح‌الله گولن که قبلاً عامل کودتا معرفی شده بود، اقدام ارتش را محکوم کرد.

 

2:42 / ورود اردوغان به ایران تکذیب شد/ در پی وقوع کودتای نظامی در ترکیه، برخی منابع گزارش دادند که اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با هواپیما به تهران آمده و از تهران بناست که به قطر برود/یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، این موضوع را به شدت تکذیب کرد و گفت: خبر حضور اردوغان در ایران کذب است.

 

02:46/ دیلی‌صباح مدعی شده سربازان حامی کودتا از فرودگاه آتاتورک عقب‌نشینی کرده‌اند و دو ژنرال دستگیر شده‌اند.

 

02:46 / برای دومین بار طی سه ساعت گذشته ساختمان امنیت ملی ترکیه از طرف هلیکوپترهای جنگی ارتش مورد حمله قرار گرفت. درباره نتیجه درگیری هنوز اطلاعاتی در دست نیست. خبرنگاران از محل حادثه دور نگاه داشته می‌شوند.

 

02:47 / بان‌کی مون دبیر کل سازمان ملل خواستار حفظ آرامش طرفین در ترکیه شده است. تانکهای ارتش ترکیه ساختمان پارلمان را هم به محاصره خود درآورده‌اند. وزارت خارجه بریتانیا از شهروندانش در ترکیه خواست که در اماکن عمومی حضور نیابند. روسیه و فرانسه نیز از تمام شهروندانش در ترکیه خواست از محل اقامتشان خارج نشوند.

 

02:49 / نظامیان با تیراندازی هوایی تلاش می‌کنند معترضان در استانبول به کودتا را پراکنده کنند.   در منطقه بایرام پاشا نیز هر لحظه بر شدت درگیری‌ها بین کودتاگران و نیروهای پلیس افزوده می‌شود؛ هر دو طرف از یکدیگر گروگان گرفته‌اند.

 

02:50/ تانک‌ها اقدام به تیراندازی در حوالی ساختمان پارلمان ترکیه کرده‌اند. سه نفر زخمی شده‌اند.

 

02:56/ سانا: ارتش ترکیه اعلام کرد که در اسرع وقت قانون اساسی اماده خواهد شد.

 

03:00/ نیروهای کودتاگر به سمت مردم راهپیمایی کننده به سمت پل بوغاز آتش گشودند. تعداد قابل توجهی از مردم زخمی شده‌اند. اما آمار دقیقی از تلفات زخمی‌ها یا کشته‌شدگان در دست نیست.

 

03:03 / علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به رخدادهای ترکیه اعلام کرد: ما به دقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی‌ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می‌دانیم. شمخانی اظهار داشت:کلیه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است.

 

03:13 / بن‌علی ییلدریم که به دلیل دراختیار گرفتن شبکه دولتی ترکیه(TRT) توسط کودتاگران، مجبور شده از شبکه‌های غیردولتی با مردم سخن بگوید، از ملت ترکیه خواسته  که امشب نخوابند و برای دفاع از دموکراسی در ترکیه در خیابان‌ها حضور داشته باشند.

 

03:20 / با توجه به اینکه روند کودتا در همه شهرها به غیر از آنکارا علیه کودتاگران در حال تداوم است، برخی منابع غیررسمی از تکذیب گولن درباره همکاری‌اش با کودتاگران خبر می‌دهند. هنوز هیچکدام از رسانه‌های ترکیه این خبر را منتشر و یا تایید نکرده‌اند.

 

03:23 / رسانه‌های طرفدار اردوغان با پوشش خبری حضور مردم در خیابانها و پخش تصاویری مبنی بر دستگیری عناصر کودتاگر در شهر استانبول مدعی شدند که صحنه تغییر کرده و اراده ملی بر اراده کودتاچیان پیروز خواهد شد.

 

03:28/ عکاس خبرگزاری فرانسه می‌گوید ارتش ترکیه به روی معترضان در استانبول آتش گشوده است. این تیرانداری تلفات داشته است.

 

03:28 /  نیروهای کودتاگر با استفاده از هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی، ساختمان مرکزی نیروهای یگان ویژه پلیس را به شدت بمباران کردند.17 نفر از نیروهای پلیس کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند.برخی اخبار می‌گوید به دفتر نخست‌وزیری هم حمله شده است. حمله هوایی به دفتر نخست وزیری هنوز تایید نشده است.

 

03:31/ یاسین آکتای معاون نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه حمله‌های هوایی انجام شده هدفی جز ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و نیروهای پلیس ندارد، از مردم  خواست مقاومت کرده و در خیابان‌ها بمانند.

 

03:34 / جلسه اضطراری مجلس ترکیه هم‌اکنون آغاز شد. روسای فراکسیون‌ها با حضور در مجلس در حال سخنرانی هستند. رئیس فراکسیون حزب عدالت و توسعه گفت که امروز روزی است که باید ملت از اراده ملی خود دفاع  کند. حکومت همچنان بر سر کار است و رئیس‌جمهور در حال انجام وظیفه است.

 

03:35 / وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت کشورمان در ترکیه از گردشگران ایرانی در ترکیه خواست محل اقامتشان را ترک نکنند.

 

03:37/  اوباما طی پیامی اعلام کرد از دولت دموکراتیک و مردمی ترکیه حمایت خواهد کرد.

 

03:48 / حسیمی مشاور ارشد اردوغان در مصاحبه با CNN گفته است کودتا گران از نظامیان رده میانی ارتش هستند و بر خلاف نظر فرماندهان ارتش عمل کرده اند.

 

03:48 / محاصره استانداری استانبول توسط نیروهای کودتاگر، با مداخله مردم و نیروهای امنیتی شکسته شد. هم‌اکنون در نزدیک ساختمان امنیت شهر در خیابان وطن هستم؛  صدای درگیری‌های مسلحانه در اطراف ساختمان امنیت به گوش می‌رسد.

 

04:00 / پارلمان ترکیه به توپ بسته شد و شعله‌های آتش و دود پارلمان را فراگرفته است.  نمایندگان مجلس ترکیه در پارلمان حضور داشتند.

 

04:01/ بعد از پس گرفتن تلویزیون دولتی و فرودگاه آتاتورک توسط مردم و نیروهای حامی اروغان، روند تحولات به سمت شکست کودتا پیش می‌رود.  نیروهای کودتاچی در حال بازداشت شدن هستند.

 

 

 

04:07 /عارف چتین رئیس ژاندارمری ترکیه: در تمام بخشهای کشور طرح کودتا تحت نظر گرفته شده و عملاً با شکست مواجه شده است.

 

04:08 / سخنگوی اطلاعات ترکیه: این کودتا فقط از سوی نیروهای هوایی و نیروهای ژاندارمری برنامه‌ریزی شده است و با توجه به عدم همراهی نیروی زمینی شکست خواهد خورد.

 

04:12 /رئیس ستادکل ارتش که توسط کودتاچیان به گروگان گرفته شده بود با عملیات هوایی نیروهای ضدکودتای ارتش و نیروهای امنیتی آزاد شد.

 

04:12/ خبرگزاری آناتولی گزارش داد ژنرال «محرم کوسا»، مشاور رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، فرماندهی کودتا را بر عهده داشته است.

 

04:18 / هواپیماهای کودتاچیان بار دیگر ساختمان پارلمان را بمباران کردند. هواپیمای بمباران کننده دقایقی پیش سرنگون شد.

 

04:21 / مردم ترکیه استادیوهای تلویزیون دولتی این کشور را پس گرفتند و در مقابل دوربین ها علیه کودتاگران شعار می‌دهند.

 

04:22/ مشاور ارشد اردوغان به الجزیره گفته است فرزندان ملت بر فرودگاه اتاتورک سیطره پیدا کردند و کودتا در ترکیه شکست خورده است.

 

04:23/ «احمد داووداوغلو»، نخست‌وزیر سابق ترکیه گفت پیش از این هم با کودتا مواجه شده بودیم اما این بار مردم در کنار حکومت ایستادند. فرماندهان ارتش اجازه ندادند این اقدام غیر قانونی به نتیجه برسد. مردم ترکیه نشان دادند که از لحاظ دموکراتیک رشد کرده اند. امشب شب عزت ماست. اکنون زمان مناسبی برای حمایت از دموکراسی بود.

 

04:24 /نخست وزیر ترکیه گفت برای آخرین بار به کودتاچیان هشدار می‌دهم که از عملیات خود دست بردارند. در غیر اینصورت مداخله زمینی و هوایی علیه آنها توسط ارتش انجام خواهد شد.

 

04:27 /هواپیمای اردوغان همچنان بر فراز شهر استانبول پرواز می‌کند و منتظر اجازه فرود در فرودگاه آتاتورک است. هواپیماهای جنگی بر فراز استانبول درحال پرواز است. مشخص نیست این جنگنده‌ها متعلق به کودتاگران است یا طرفداران دولت.

 

04:32 / منابع اطلاعاتی در ترکیه می گویند کودتا رسما شکست خورده و اوضاع به شرایط طبیعی برگشته است. مجری تلویزیونی که اولین بیانیه کودتا را از تلویزیون خوانده بود در میان هواداران دولت ظاهر شده و گفته است که با اسلحه مجبور به خواندن بیانیه شده بود.

 

 

 

04:33 /  نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که فرماندهانی که توسط کودتاچیان بازداشت شده بودند اکنون آزاد شده‌اند و کنترل امور را بر دست گرفته‌اند. همچنین او گفت که کار این کودتا بر عهده گولن بوده است.

 

۶ غیر نظامی و ۱۰۰ نظامی در استانبول در شب کودتا کشته شدند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *