پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در ایتالیا درخواست ۱۹ کشور اروپایی از اتحادیه اروپا برای ممنوعیت تراریخته ها

ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در ایتالیا درخواست ۱۹ کشور اروپایی از اتحادیه اروپا برای ممنوعیت تراریخته ها





۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳

ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در ایتالیا

درخواست ۱۹ کشور اروپایی از اتحادیه اروپا

برای ممنوعیت تراریخته ها

 

در اکتبر سال ۲۰۱۵ مسئولان کشور ایتالیا از اتحادیه اروپا درخواست کردند که کشت این محصولات را به طور کامل در این کشور ممنوع کند؛ ۱۹ کشور از ۲۸ کشور عضو این اتحادیه خواستار ممنوعیت کامل محصولات تراریخته در کشور خود هستند.

به گزارش تسنیم ؛ از سال 2005 تا سال 2014 مناطق و سازمانهای کشت محصولات تراریخته کشور ایتالیا روند افزایشی داشتند اما پس از آزمایشهای متعدد کارشناسان و محققان، این روند افزایشی ثابت و سپس کاهش یافت.

در اواخر سال 2014، 40 سازمان کشاورزی که از طرف مردم، کارشناسان، محققان، کشاورزان، سازمانهای محیط زیست،‌ سازمانهای تجاری و دیگر ارگانها به عنوان نماینده، مأمور به مخالفت علیه کشت محصولات تراریخته و خواستار ممنوعیت صد‌در‌صدی آنها در سراسر کشور ایتالیا شدند. این اقدام همگانی مردم و سازمانهای کشور ایتالیا با موفقیت همراه بود و پس از این فشارها، شاهد روند کاهشی کشت محصولات تراریخته در کشور ایتالیا بودیم. در سالهای اخیر اتحادیه اروپا قوانین جدیدی را برای محصولات تراریخته اعمال کرد که هر بار با مخالفتهای متعدد کشورهای زیر‌مجموعه خود مواجه می‌شد؛ از طرفی هم اتحادیه اروپا هنوز سلامت هیچ یک از محصولات تراریخته را تأیید نکرده است لذا اتحادیه اروپا در مارس 2014، قانون جدیدی تصویب کرد که مطابق آن ممنوعیت یا عدم ممنوعیت این محصولات را در اختیار کشورهای زیر مجموعه خود قرار داده است؛ یکی از بندهای این قانون به این صورت است که حتی اگر سلامت محصولات توسط اتحادیه تأیید شد کشورهای ذیل این اتحادیه حق ممنوعیت آن در کشور خود را دارند.

در اکتبر سال 2015، مسئولان کشور ایتالیا بنابر قانونی که اتحادیه اروپا وضع کرد که پیش‌تر به آن اشاره شد، از اتحادیه اروپا درخواست کردند که کشت این محصولات را به طور کامل در این کشور ممنوع کند.

متن درخواستی وزرای کشاورزی، محیط زیست و سلامت کشور ایتالیا به اتحادیه اروپا این چنین بیان شده است: «همسو با قوانین وضع شده توسط اتحادیه، خواستار ممنوعیت کشت محصولات دستکاری ژنتیکی شده هستیم» ضمن اینکه پس از ارسال این درخواست به اتحادیه، برخی از کشورهای اروپایی دیگر مانند آلمان نیز این کار را انجام دادند. یکی از سایتهای خبری معتبر ایتالیا ماه گذشته گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد پس از قانون اتحادیه اروپا مبنی بر اختیار داشتن جداگانه کشورهای زیرمجموعه این اتحادیه برای ممنوعیت یا عدم ممنوعیت محصولات تراریخته، 19 کشور از 28 کشور عضو این اتحادیه خواستار ممنوعیت کامل محصولات تراریخته در کشور خود هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *