پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۲۹

«کویر لوت»

 26 تیرماه روی 

میز یونسکو

«کویر لوت» نخستین اثر طبیعی ایران فردا (شنبه 26 تیر) در ادامه‌ چهلمین اجلاس ثبت میراث تاریخی  طبیعی یونسکو بررسی می‌شود.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که همراه با تیم 12 نفره متخصصان ایرانی در حوزه‌های مختلف در چهلمین اجلاس جهانی یونسکو در استانبول به سر می‌برد، با اعلام این خبر اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم هیچ پیش‌بینی‌ای درباره‌ ثبت شدن یا نشدن «کویر لوت» داشته باشیم، اما تیم مذاکره‌کننده‌ ایرانی همه‌ تلاش خود را برای صحبت با 21  کشور عضو و اتحادیه «IUCN» (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت) به کار برده و حدود 23 جلسه به صورت مستقل در این زمینه برگزار کرده است. وی که مسئول تدوین پرونده‌های جهانی ایران است، با اشاره به حضور متخصصان محیط زیست، آب، قنات، وزارت امور خارجه و حوزه‌های طبیعی از کشور در این اجلاس با هدف دفاع از پرونده‌های ایرانی اظهار کرد: به همه‌ کشورها و اتحادیه توضیحات علمی کامل را داده‌ایم و از زاویای مختلف در این زمینه بحث کرده‌ایم و توانسته‌ایم آن‌ها را توجیه کنیم. ‌همچنین انتشارات خوبی در این زمینه ارسال شده است و امیدواریم کشورهای عضو با قطعیت به ما رای بدهند.

شاعر مجموعه «افراد»:

انسان معاصر تنها عاشق نیست

 مهدی اشرفی می‌گوید: انسان معاصر انسان تنها عاشق نیست و می‌توان از ابعاد مختلف به او نگاه کرد.

این شاعر درباره دومین مجموعه شعرش گفت: چاپ دوم مجموعه شعر «افراد» در حال آماده‌سازی است. در حال حاضر من به فضایی اعتقاد دارم و روی آن کار می‌کنم. حتما این فضا با نقاط قوت و ضعفی همراه است اما بازخورد این کتاب را بیشتر از اثر قبلی‌ام («اتاق پرو») دوست داشتم. او در ادامه افزود: ذهنیت موجود در «افراد» نسبت به کتاب قبلی مدرن‌تر است. همچنین در کتاب قبلی‌ام شعرهای تک بعدی وجود داشت اما سعی کردم در این کتاب تک‌بعدی نباشم. مثلا انسانِ صرفا عاشق را روایت نکنم، زیرا انسان معاصر تنها عاشق نیست و می‌توان از ابعاد مختلف به او نگاه کرد. اشرفی درباره فضای کتاب جدیدش بیان کرد: این اثر فضای عاشقانه، اجتماعی و به نوعی سیاسی را مد نظر قرار داده است، اما بیشتر فضای اجتماعی غالب است. این کتاب انسان معاصر را که در همه موارد تکه تکه شده است تشریح می‌کند و به نوعی به تنها شدن انسان معاصر هم اشاره دارد. او با بیان این‌که کتاب «افراد» ‌ ویژگی و شخصیت‌های مختلف دارد، اظهار کرد: این اثر علیه جهان مدرنی است که می‌خواهد همه را یکسان‌سازی کند؛ اما این کتاب معتقد است انسان باید در راستای واقعیت اصلی خودش قدم بردارد.

جمشید ارجمند درگذشت 

 جمشید ارجمند نویسنده و منتقد سینما امروز 23 تیر ماه درگذشت. آتوسا قلم‌فرسایی از دوستان جمشید ارجمند با تایید خبر به ایسنا گفت: ایشان دو ساعت قبل حوالی ساعت 9 صبح چهارشنبه 23 تیر ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت. به گفته‌ی او؛ ارجمند از دو ماه قبل به دلیل عفونت در بیمارستان شهدای تجریش  بستری بود و در همین بیمارستان درگذشت. قلم‌فرسایی اعلام زمان تشییع را به بعد موکول کرد. جمشید ارجمند  اسفندماه به علت مشکلات قلبی در بیمارستان قلب تهران بستری شده بود و پس از بهبود نسبی در نوروز اما 19 فروردین باردیگر به علت نارسایی قلبی و وخامت حالش به بیمارستان قلب برده شد و دوباره به منزل برگشت اما دوباره به بیمارستان رفت.  این نویسنده و منتقد از دهه 30 فعالیت نوشتاری‌اش را آغاز کرد و در مجله «ستاره سینما» و سایر مجلات نقد فیلم مطلب می‌نوشت و با منتقدانی همچون پرویز دوائی همدوره بود. او چندین کتاب مهم  نزدیک به 20 عنوان – را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده و در زمینه ویرایش هم فعالیت داشته است. دوره دوجلدی درباره چند سینماگر، درباره سینما، فیلم‌ ساختن، سینماگر، دستور خط و نگارش، دست‌نامه‌ شیوه نگارش، گربه روی شیروانی داغ و ۲۱ فیلم-قصه دیگر از آثار جمشید ارجمند است.

 

آغاز به کار سومین فستیوال موسیقی آینه‌دار با رویکردهای جدید

 سومین دوره فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آینه‌دار) آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاحیه این رویداد با حضور پژوهشگران موسیقی نواحی هنرمندان و چهره‌هایی مانند پروین بهمنی، علی اکبر شکارچی، محمدرضا اصلانی و ایرج رحمانپور برگزار شد. در ابتدای مراسم علی مغازه‌ای  – دبیر هنری – ضمن ارائه گزارش از روند شکل‌گیری اظهار کرد: این فستیوال در ابتدا آرزو و خیال بود که در سال 91 مطرح شد. من و احسان رسول‌اف – رئیس جشنواره – با بررسی‌هایی که انجام دادیم، تصمیم گرفتیم که یک فستیوال کوچک را برگزار کنیم و فکر نمی‌کردیم آرزوی ما تا این اندازه بزرگ شود. سومین دوره فستیوال نواحی موسیقی آینه دار به ریاست احسان رسول اف، مدیرت هنری مغازه‌ای و دبیری علمی مریم قرسو با تمرکز به موسیقی نواحی دامنه البرز و اقوام لر، بختیاری، لک و قشقایی از 24 تا 26 تیرماه در تالار رودکی برگزار می شود.

اجرای موسیقی بختیاری با اجرای داریوش اسکندری (خواننده) بهرامی (نوازنده نی) حشمت الله فتحی (نوازنده دوهل) بخش پایانی این رویداد بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

گرمای تابستان در میناب،‌ طعمهٔ گوشتخواران وحشی این منطقه را کاهش می‌دهد

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

گرد مرگ بر «باغ عدن»

ناقوس مرگ تالاب‌هایی که میزبان نخستین تمدن‌ها بودند، به‌صدا درآمده است

گرد مرگ بر «باغ عدن»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *