سایت خبری پیام ما آنلاین | رئیس‌جمهور در سالروز توافق هسته‌ای: اگر برجام نبود، فروش نفت امروز به صفر رسیده بود

رئیس‌جمهور در سالروز توافق هسته‌ای: اگر برجام نبود، فروش نفت امروز به صفر رسیده بود





۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۲۰

رئیس‌جمهور در سالروز توافق هسته‌ای:
اگر برجام نبود، فروش نفت امروز به صفر رسیده بود

رئیس‌جمهوری با گرامیداشت 23 تیرماه؛ سالروز توافق هسته‌ای بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به عهد خود در توافق هسته‌ای تأکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی دیروز در جلسه هیات وزیران افزود: «برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) به نفع همه کشورها و صلح، امنیت، ثبات و توسعه جهانی بوده و نقض آن به ضرر همه خواهد بود و هرکس بخواهد شروع‌کننده باشد، بازنده سیاسی درصحنه بین‌المللی است.» رئیس‌جمهوری با ابراز امیدواری از اینکه برجام موجب توسعه داخلی، ثبات منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی شود، افزود: «ضروری است همه بر اساس منافع ملی، عقلانیت و در راستای اجرا و استحکام برجام و بهره‌برداری عمومی از آن در سطح منطقه و جهان تلاش کنند.» اهم اظهارات رئیس دولت یازدهم را در ادامه بخوانید:
{با تقدیر از دست‌اندرکاران و مسئولان برجام و توافق هسته‌ای}:از تلاش همه رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در طول مدت مذاکرات و پس‌ازآن برای آشنا کردن افکار عمومی با زوایای گوناگون این مسئله تشکر می‌کنم. تنویر افکار عمومی برای بهره‌برداری بیشتر از فضای پس از برجام ضرورت دارد.
استفاده از فضای به وجود آمده پس از برجام در سایه وحدت، انسجام و هم‌افزایی امکان‌پذیر است. باید از این فرصت برای توسعه کشور و اشتغال جوانان بهره‌برداری کنیم.
برجام به مفهوم تفاهم در اصل مذاکرات، در 23 تیرماه به نتیجه رسید و اجرای آن از 26 دی‌ماه آغاز شد و اینکه در برخی رسانه‌ها عنوان‌شده که یک سال از اجرای برجام گذشته است صحیح نیست و از اجرای برجام کمتر از 6 ماه گذشته است.
می‌توانیم 23 تیرماه را به‌عنوان روز تعامل با جهان بنامیم، جمهوری اسلامی ایران در این روز برای همه جهانیان ثابت کرد ازلحاظ قدرت سیاسی، آن‌چنان توانمندی و تبحری در مسائل سیاسی، منطق و موضوعات فنی و حقوقی دارد که می‌تواند برای حل موضوع پیچیده بین‌المللی با قدرت‌های بزرگ مذاکره کرده و از حق ملت ایران به‌خوبی دفاع کند.
برخی همواره از مذاکره هراس داشته و می‌گفتند قادر به مذاکره سیاسی نیستیم، 23 تیرماه ثابت کرد همان‌طور که در میدان جنگ قادریم در برابر توطئه‌های جهانی بایستیم و با آن‌ها مقابله کنیم و برای ملت پیروزی به ارمغان آوریم، درصحنه سیاسی، حقوقی و فنی هم این قدرت راداریم و می‌توانیم از حقوق ملت دفاع کنیم.
یکی از گزینه‌های پیش روی ملت ایران قبل از مذاکرات و توافق هسته‌ای، تداوم تحریم‌ها و افزایش فشارها بود،اگر آن روند قرار بود ادامه پیدا کند، امروز فروش نفت در کشور به صفر می‌رسید، تحریم‌ها و تهدیدات روزبه‌روز بیشتر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از دید آن‌ها غیرقانونی تلقی می‌شد.
یکی از موفقیت‌های برجام برداشتن سایه تهدید از سر مردم بود، پرونده ایران در شورای امنیت ، در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داده‌شده بود که زمینه را برای حمله نظامی به ایران آماده کنند و حتی در این زمینه به تفاهم هم رسیده بودند. مذاکرات توانست بهانه برای تهدیدات را برطرف و قدرت سیاسی، حقوقی و فنی ما را برای جهانیان آشکار کند و روشن شد فعالیت هسته‌ای و غنی‌سازی، حق مسلم ملت ایران است.
به‌واسطه برجام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته‌شده و ما قادر به ارتقاء قدرت دفاعی و نظامی خود هستیم، البته امروز هم برای خرید برخی تسلیحات هنوز با پیچ‌وخم‌هایی مواجهیم، اما در این راستا توانسته‌ایم موانع را برطرف کنیم.
پیش از توافق هسته‌ای دشمنان ما را به موضوعی واهی و بی‌ریشه مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای متهم می‌کردند و با تبلیغات این موضوع را در افکار عمومی جهان توسعه می‌دادند، با حل مسئله پی.ام.دی روشن شد که اتهامات به ایران، بی‌اساس بوده و ما هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهیم بود و موضوع حائز اهمیت برای ما توانمندی در غنی‌سازی به‌عنوان مسئله‌ای فنی و علمی بوده است.
به ‌واسطه توافق ، تحریم‌های مربوط به هسته‌ای در همه زمینه‌ها برداشته‌شده، البته در برخی زمینه‌ها ازجمله بانک‌ها هنوز به روال مدنظر و مورد انتظار نرسیده‌ایم، هرچند قدم‌های خوبی در این راستا برداشته‌شده و ارتباطاتی با بانک‌های بزرگ دنیا برقرارشده است.
هیچ‌کس نباید تردید داشته باشد که به‌واسطه مذاکرات، توافق هسته‌ای و اجرای برجام، فضایی برای ما به وجود آمده که در آن بهتر می‌توانیم فعالیت اقتصادی، دفاعی و فناورانه داشته و فناوری هسته‌ای را با آرامش بیشتر توسعه دهیم.
ضروری است از این فضا برای افزایش رفاه و حل مشکلات اقتصادی مردم به بهترین شکل استفاده کنیم، اینکه امروز عده‌ای بخواهند راجع به واژه‌ها و کلمات در برجام بحث کنند در جای خود اشکالی ندارد، اما لازم است به‌جای پرداختن به حاشیه، به استفاده مطلوب از این فرصت بپردازیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *