پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیرکل امور مالیاتی استان در پاسخ به سؤال «پیام ما»: برخورد نامناسب با مؤدیان مالیاتی را رد نمی‌کنم

مدیرکل امور مالیاتی استان در پاسخ به سؤال «پیام ما»: برخورد نامناسب با مؤدیان مالیاتی را رد نمی‌کنم





۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۰:۴۶

مدیرکل امور مالیاتی استان در پاسخ به سؤال «پیام ما»:
برخورد نامناسب با مؤدیان مالیاتی را رد نمی‌کنم

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان برخورد نامناسب برخی کارمندان این اداره با مؤدیان مالیاتی را رد نکرد.
روز گذشته محمد سلمانی به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی (16 تا 23 تیرماه) در نشست خبری در پاسخ به این سؤال «پیام ما» که برخی مؤدیان مالیاتی نسبت به برخورد نامناسب این اداره کل اعتراض دارند، آیا شما این برخورد نامناسب را تائید می‌کنید، گفت: «من این موضوع را رد نمی‌کنم.» مدیرکل امور مالیاتی استان با اشاره به اینکه گاهی اوقات مؤدی مالیاتی هم برخورد خوبی ندارد، اظهار داشت: «پول گرفتن از مردم سخت است. هیچ‌کس حاضر نیست به‌راحتی پول بدهد و بعضاً دیده می‌شود که برخی می‌گویند به اداره مالیات پول زور می‌دهیم.» وی افزود: «زمانی که من معاون بودم یک نفر که برای پرداخت مالیات آمده بود، به من گفت مالیات پول زور است و جریمه به‌مانند گرفتن ارث پدری. وقتی این دید وجود داشته باشد مشکل پیش می‌آید.» وی بابیان اینکه همکارانمان در اداره کل مالیات باید ظرفیت خود را بالا ببرند، عنوان کرد: «گاهی برخورد نامناسب پیش می‌آید و من این را نفی نمی‌کنم اما این برخورد نامناسب یک‌طرفه نیست. مطمئن باشید تمام سعی ما بر این است که در حق کسی اجحاف نشود.»
در حد بضاعتمان اطلاع‌رسانی می‌کنیم
مدیرکل امور مالیاتی استان در پاسخ به این سؤال «پیام ما» که چه دلیلی دارد باوجود اختصاص بودجه برای اطلاع‌رسانی به مردم، اداره کل کرمان به‌درستی اطلاع‌رسانی نمی‌کند و به‌نوعی این موضوع را فقط از سر خود باز می‌کند، گفت: «هزینه برای اطلاع‌رسانی از طریق جراید نیاز به اعتبار دارد و اعتبارات ما از تهران تأمین می‌شود چراکه هزینه‌های ما ملی است. بنابراین ما هر میزانی که اعتبار در این خصوص تخصیص داده شود، در حد بضاعتمان اطلاع‌رسانی می‌کنیم.» سلمانی در پاسخ به این سؤال ما مبنی بر اینکه اگر اعتبارات از تهران تأمین می‌شود، پس چرا در دیگر استان‌ها اطلاع‌رسانی بهتری صورت گرفته، آیا اعتبار این اداره کل در این خصوص کمتر از دیگر ادارات است، اظهار کرد: «نه. فرقی نمی‌کند. شاید در آن استان‌ها همدلی بیشتری بین اداره و برخی رسانه‌ها باشد. اما اعتباری که به هر استانی می‌دهند، به ما هم می‌دهند. ما از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم بیشتر به ما کمک کنند.» وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکل فرهنگ‌سازی مالیاتی گفت: «لازم است در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی با ما همکاری کنند تا موفق شویم. اهمیت فرهنگ‌سازی در این است که درآمدهای مالیاتی بهترین و سالم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها برای رسیدن به اهداف اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شوند.» این مسئول اضافه کرد: «باید مردم به پرداخت مالیات و رسالت آن در توسعه کشور اعتقاد پیدا کنند که این اعتقاد بر اساس اعتماد به وجود می‌آید.»
شرکت‌های بزرگ فعال در استان باید
در کرمان مالیات دهند
سلمانی در این نشست بر پرداخت مالیات شرکت‌های بزرگ فعال در استان در همین استان تأکید کرد. وی بدون اینکه نامی از این شرکت‌ها ببرد گفت: «عمده فعالیت هر شرکت بزرگ در هر کجایی باشد، طبق قانون باید در همان‌جا مالیات دهد. اما برخی از واحدها در مرکز دفتردارند و مالیات خود را در کرمان پرداخت نمی‌کنند. ما پیگیر هستیم تا این مالیات‌ها به استان کرمان برگشت داده شوند و این شرکت‌ها در کرمان مالیات بپردازند.»
همه رسانه‌ها باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند
مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان در رابطه با بحث معافیت مالیاتی رسانه‌ها گفت: «روزنامه‌ها باید اظهارنامه مالیاتی خود را پر کنند و به ما ارائه دهند. اظهارنامه سفید، اظهارنامه نیست. پس‌ازاینکه اظهارنامه مالیاتی ارائه شد، با نرخ صفر محاسبه می‌شود و دیگر نباید مالیاتی بپردازند. اما شرط لازم ارائه اظهارنامه مالیاتی است.» سلمانی اضافه کرد: «ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقوقی و مستقلات تا 31 تیرماه فرصت باقی است و مؤدیان باید هر چه سریع‌تر مراجعه کنند. همچنین تا 31 شهریورماه سال جاری این فرصت داده‌شده تا مؤدیانی که مالیاتی پرداخت نکرده و جریمه خورده‌اند در صورت پرداخت نقدی اصل مالیات از بخشودگی کامل جرائم قابل‌بخشش برخوردار شوند.»
2.5 درصد مالیات وصولی کشور مربوط
به کرمان است
در این نشست اسدی معاون اداره کل امور مالیاتی استان کرمان گفت: «ازنظر وصول مالیات سال گذشته در رتبه 27 بودیم.» گزیده اظهارات وی را در ادامه بخوانید:
فرار مالیاتی نقطه کور دارد و این نقطه کور عدم شفافیت مالی در مبادلات اقتصادی است. کل سیستم اقتصادی کشور باید شفافیت داشته باشد تا دستگاه مالیاتی بتواند میزان بالقوه مالیات‌های موجود در اقتصاد را جمع‌آوری کند.
همیشه گفته می‌شود کرمان بعد از تهران رتبه دوم پرداخت مالیات را دارد. اما این حرف از کدام منبع می‌آید؟ اول این را بگویم حول‌وحوش 50 درصد درآمد مالیاتی کشور در تهران به دست می‌آید. چون شرکت‌های بزرگ اقتصادی در تهران متمرکز هستند. ما در سال گذشته از بین 40 اداره کل در رتبه 27 بودیم و 87 درصد سهمیه مالیات را وصول کردیم.
حدود 2.5 درصد مالیات وصولی کشور مربوط به استان کرمان است.
آن بودجه‌ای که به استان کرمان تخصیص داده می‌شود بیش از میزان وصول مالیات است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *