سایت خبری پیام ما آنلاین | گفتگوی «پیام ما» با محمدعلی دهانی روانشناس در رابطه با «اضطراب» اضطراب ممنوع

گفتگوی «پیام ما» با محمدعلی دهانی روانشناس در رابطه با «اضطراب» اضطراب ممنوع





۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۰۴

گفتگوی «پیام ما» با محمدعلی دهانی روانشناس در رابطه با «اضطراب»
اضطراب ممنوع

دوباره نگاهی به جامِدادی خود کرد، مطمئن شد که مدادها ،پاکن و تراش را برداشته است. به سمت یخچال دوید، چندمین لیوان آب را خورد نگاهی به ساعت کرد و با خود گفت: نکند ماشین خراب شود و سر موقع نرسم بهتراست یک ساعت زودتر بروم. دردی از صبح شکمش را چنگ می‌زد. جامدادی را باز کرد احساس می‌کرد که چیزی راه گلویش را گرفته است دوباره یک لیوان آب خورد…
در بسیاری از دقایق زندگی حس عجیبی به وجود می‌آید که انسان را ناتوان می‌کند. راهی را که مدت‌ها رفته است، گم می‌کند ویاهرآنچه آموخته، فراموش می‌کند،احساس ناتوانی کرده و ترسی عجیب تمام وجود فرد را فرا خواهد گرفت و خود به‌روشنی متوجه ی این اضطراب است. برای شناخت بیشتر این حس با «محمدعلی دهانی» روانشناس به گفتگو نشسته‌ایم.
اضطراب چیست؟
حالت احساسی- هیجانی است که هر انسانی آن را تجربه می‌کند و از خصوصیات برجسته آن، ایجاد بی‌قراری و دلواپسی است که با اتفاقات و شرایط زمان و مکان تناسب ندارد.بسیاری از افراد در شرایط سخت و وقتی تحت‌فشار هستند دچار آن می‌شوند.این احساس همه‌ی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار داده و در بسیاری از موارد کارکردهای فرد را پایین می‌آورد.وبر کیفیت زندگی تأثیرگذار است.و ممکن است از کودکی تا بزرگ‌سالی در افراد ایجاد شود و می‌تواند همه گروه‌های سنی را درگیر کند و انواع مختلفی دارد.
علائم ابتلا به اضطراب چیست؟
علائم آن نوع متفاوت است و طیف وسیعی را در برمی‌گیرد ولی به‌طورکلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: احساس‌ اینکه‌ یک‌ اتفاق‌ نامطلوب‌ یا زیان‌بار به‌زودی‌ رخ‌ خواهد داد، خشک‌ شدن‌ دهان‌، مشکل‌ در بلع‌، یا خشونت‌ صدا، تند شدن‌ تنفس‌ و ضربان‌ قلب‌، تپش‌ قلب‌، حالت‌ لرزش‌ یا پرش‌ عضلات‌ ، ناتوانی‌ جنسی، انقباض‌ عضلات، سردرد، کمردرد، عرق‌ کردن، تهوع‌، اسهال‌، کاهش‌ وزن، خواب‌آلودگی، مشکل‌ در تمرکز، منگی‌ یا غش‌، تحریک‌پذیری‌، خستگی‌، کابوس‌، مشکل‌ در حافظه و….
آیا بین اضطراب و استرس تفاوتی وجود دارد؟
استرسی که در زندگی روزمره‌مان تجربه می‌کنیم همراه با استیصال و بی‌قراری است و دلیل مشخصی دارد و به‌طورمعمول به‌شدت اضطراب بروز نکرده و مانع از روند طبیعی زندگی فرد نمی‌شود. اما اضطراب معمولاً از ترس، ناراحتی و نگرانی ناشی می‌شود و دلیل مشخصی ندارد وشدیدا ناتوان‌کننده است .
آیا اضطراب بر سلامت جسمانی هم تأثیر می‌گذارد؟
با توجه به اینکه اضطراب سبب برانگیختگی هیجانی می‌شود اگر به‌طور مداوم و مدت‌زمان طولانی شخص را درگیر کند، مسلماً سلامت جسمانی وی در معرض خطر قرار می‌گیرد و تمامی اعضای بدن فرد را تحت تأثیر قرارمی دهد به‌عنوان‌مثال: بسیاری از دردهای جسمانی ناشی از فشارهای روحی و اضطراب است، وقتی‌که فشارخون یا ضربان قلب به‌طور مداوم بالا باشد مسلماً سلامت قلب را تهدید می‌کند. دل‌درد، دل‌پیچه، گرفتگی عضلات، مشکلات گوارشی، احساس سوزش سرمعده یا لرزش عضلات و خوردن ناخن بعضی از عوارض دیگر اضطراب است.اضطراب می‌تواند بعضی از عوارض فیزیکی را هم در برداشته باشد مثل لرزش و گرفتگی عضلات یا پرش عضلات احساس گرفتگی یا پری در ناحیه گلو یا قفسه سینه ،سبکی سر یا گیجی،عرق سرد و دستان مرطوب،دردهای عضلانی حتی احساس خستگی مفرط هم می‌تواند یکی از عوارض اضطراب باشد.
منظور از اضطراب مفید چیست؟
اضطراب مفید اضطرابی هست که به‌دفعات کم و به مدت‌زمان کوتاه فرد را درگیر می‌کند و سبب ایجاد انگیزه در فرد برای انجام عملی می‌شود و به‌نوعی نقش محرک را ایجاد کند.به‌عنوان‌مثال اضطراب مفید فرد را مجبور می‌کند که برای پاس کردن امتحان‌های آخر ترم مطالعه داشته باشد و یا برای پیروز شدن در مسابقه‌ای بسیار بیشتر تمرین کند.ولی همه‌ی این‌ها تا وقتی‌که از حد معمول خارج نشوند مفید و در غیر این صورت آسیب‌رسان خواهند بود.
به نظر شما شهرنشینی وزندگی در شرایط کنونی بر اضطراب تأثیر می‌گذارد؟
شهرنشینی مسلماً برافزایش اضطراب تأثیرگذار است به دلیل اینکه در زندگی شهری موقعیت‌هایی بیشتری وجود دارد که فرد روی آن‌ها کنترلی ندارد و سبب ایجاد اضطراب بیشتر می‌شود.همچنین در زندگی کنونی رقابت ،مفهوم بسیار آشنایی است و بسیاری از مردم را درگیر خودکرده است و همین موضوع اضطراب زا است.چون همیشه ترس از شکست را به دنبال خود خواهد داشت.
آیا تفاوت‌های فرهنگی در مضطرب بودن مؤثر است وآیامیزان اضطراب در مردم کرمان بالا است؟
تفاوت فرهنگی هم به دلیل اینکه فرد را با موقعیت‌های ناآشنا مواجه می‌کند می‌تواند سبب ایجاد اضطراب در فرد شود.وقتی دانش‌آموز یا دانشجویی به شهر دیگری می‌رود تا ادامه تحصیل دهد، همین غریب بودن و تفاوت فرهنگی او را می‌ترساند و مضطرب می‌کند که کاملاً طبیعی است.نسل قدیمی‌تر «کرمانی‌ها» آرامش بسیار بیشتری داشته و دارند و کمتر فرد پا به سن گذاشته‌ای را می‌توان دید که اضطراب آزاردهنده داشته باشد.حتی اگر استرس و اضطرابی هم وجود داشته باشد، آن‌ها مهارت‌های آرامش بخشیدن به خود را آموخته‌اند که معمولاً بسیار مفید و کارآمد است .یکی از آن‌ها «ذکر گفتن و عبادت کردن» است که به‌وضوح تأثیر آرامش‌بخش بودن آن را در افراد مسن می‌توان دید. جوانان و نوجوانان کرمانی هم به‌واسطه‌ی شرایط موجود و همچنین بمباران اطلاعاتی‌ای که دائماً در معرض آن قرار دارند در بسیاری از موارد اضطراب‌های زیان باری را تجربه می‌کنند.
برای کاهش اضطراب چه می‌توان کرد؟
فنون آرامش ورزی در کنترل کردن اضطراب بسیار تأثیرگذار است مانند بعضی از حرکات یوگا ، بسیاری از اوقات تنفس افراد در هنگام استرس و اضطراب از حالت طبیعی خارج می‌شود، کنترل تنفس و همچنین تمرین برای تنفس‌های عمیق در دور کردن اضطراب فرد تأثیرگذار است.
یکی دیگر از مواردی که فرد را مضطرب می‌کند افکار منفی‌ای است که افراد دائماً در حال مرور کردن آن‌ها هستند و در بسیاری از موارد همین افکار منفی حتی باعث بروز حمله‌های شدید اضطراب می‌گردند با آگاهی از این موضوع باید افرادی که اضطراب زیاد دارند کنترل افکار خود را در دست بگیرند و ذهن خود را از افکار منفی و بدبینی دور کنند.فعالیت‌های منظم ورزشی هم در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است ویکی از بهترین توصیه‌هایی که می‌توان به افراد مضطرب کرد این است که هر چه سریع‌تر ورزش کردن را شروع کنند.که البته توجه نکردن به این موضوع در جامعه ما وهم چنین در شهر کرمان به‌وضوح قابل‌رؤیت است.
آیا توصیه خاصی برای افراد مضطرب دارید؟
اولین و شاید مؤثرترین توصیه این است که افراد از عامل اضطراب زا فرار نکنند. وجود این ترس مواجهه با آن عامل فرد را مضطرب تر خواهد کرد.هرچه افراد عزت نفس واعتماد به نفس خود را بالا ببرند کمتر مضطرب خواهند شد.این توصیه خوبی میتواند برای دانش آموزانی باشد که در این روزها انتظار برگزاری کنکورمیکشند. به خودتان اعتماد کنید قطعا نتیجه ی تلاشتان را خواهید دید. یکی از بهترین مسیرها برای رسیدن به موفقیت و هم‌چنین کاهش حداکثری اضطراب برنامه‌ریزی است وقتی برنامه‌ای داشته باشی تا بر اساس آن قدم برداری کمتر از مسیر خواهی ترسید.بسیاری از انسان‌هایی که آرامش دارند همین کار را کرده‌اند و این آرامش نتیجه‌ی برنامه‌ای است که برای زندگی‌شان دارند.اما گاهی اضطراب آن‌قدر شدید شده که سلامت روحی و جسمی فرد را به نحو خطرناکی تهدید می‌کند در این صورت کمک‌های تخصصی مشاورها و روانشناسان بسیار مفید و واجب است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *