پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور: ۲۶ درصد معتادان شیشه مصرف می‌کنند

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور: ۲۶ درصد معتادان شیشه مصرف می‌کنند





۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۹

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور:
۲۶ درصد معتادان شیشه مصرف می‌کنند
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: اطلاعات موجود حکایت از این دارد که به دلیل هم‌جواری ما با کشورهای افغانستان کماکان مواد مخدر سنتی شامل تریاک و هروئین در کشور وجود دارند و بعداز این مواد شایع‌ترین مواد مخدر ترکیبات آمفتامین‌ها مانند شیشه است که چیزی بین 25 تا 26 درصد معتادان ما شیشه مصرف می‌کنند و ممکن است در آینده توسعه نیز پیدا کند.
پرویز افشار گفت: انجمن خیرین بهبود یافتگان اجتماعی در کشور ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه آئین‌نامه این انجمن از سوی وزیر کشور مورد تایید و تصویب قرار گرفته و به زودی ثبت می‌شود، اظهار کرد: تشکیل فراکسیون مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی لازم است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: تشکیل این فراکسیون نیازمند ورود جدی و همکاری مطلوب نمایندگان است که امیدواریم این امر به زودی در مجلس شورای اسلامی تحقق یابد.
افشار اضافه کرد: مطابق آمار سازمان ملل ۲۵۰ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد که ۲۵ میلیون نفر افرادی هستند که دارای آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و …. زیادی هستند.
وی بیان کرد: براساس آمارهای اعلام شده طی امسال به تعداد افراد معتاد در دنیا ۱۰ درصد اضافه شده که این امر نیز به دلیل تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در دنیا بوده است.
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: غیر از مقابله با عرضه و تولید مواد مخدر باید موضوع پیشگیری از مصرف مواد مخدر نیز همواره مدنظر باشد.
وی تصریح کرد: دسترسی ساده به مواد یکی از دلایل اصلی گرایش به آن است و میزان کشفیات و تعداد شهدا در این عرصه بسیار مهم است، اما شاخص اصلی میزان دسترسی نوجوانان و جوانان در کانون‌های هدف به مواد است.
پرویز افشار همچنین در جمع خبرنگاران، افزود: در طرح ارزیابی سوء مصرف مواد مربوط به طرح ارزیابی سال 90 مجموع معتادان کشور یک‌میلیون و 325 هزار نفر بود که از این مجموع 9 درصد زنان و 91 درصد مردان هستند.
وی با بیان اینکه الگوی غالب مصرف در این طرح بیش از 65 درصد تریاک و هروئین و 26 درصد شیشه مصرف می‌کردند، اظهار کرد: حدود 1230 کمپ مجاز درمان اقامتی با مجوز سازمان بهزیستی مشغول فعالیت هستند.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: موارد غیرمجاز زمانی کشف می‌شوند که یکسری افراد از ارائه خدمات برخی کمپ‌ها احساس نارضایتی دارند و با مراجعه و بررسی لازم متوجه به غیرمجاز بودن این مراکز می‌شویم و و از برخوردهای ما رفتن به‌سوی درمان صحیح تا پلمب کردن این کمپ‌ها است.
وی بیان کرد: علاوه بر این مواد برخی مواد روان‌گردان با جنبه دارویی مانند ریتالین، بنزود یازوپین‌ها و ترامادول موادی هستند که سبب سوء مصرف می‌شوند گرچه عمده آن‌ها جنبه دارویی دارند و برای درمان بیماری‌ها به کار می‌روند ولی اگر مورد سوء استفاده قرار گیرند اعتیادآور هستند.
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: 300 سازمان مردم نهاد و 2370 سازمان حائز حداقل شرایط برای ثبت‌نام در بانک اطلاعاتی ستاد هستند.
افشار اظهار کرد: بیش از 3000 سمن فعال در حوزه مواد مخدر فعالیت می‌کنند که یک بررسی جامع انجام شده تااین سمن‌ها را سطح‌بندی و آنهایی که قابلیت دارند در بانک اطلاعاتی ستاد ثبت و توانمند کنیم.
وی افزود: سطح یک ثبت سمن‌ها در سطح ملی، سطح دو سطح استانی و سطح سه برای سمن‌هایی است و در سطح محلات فعالیت دارند و برنامه‌های آموزشی را برای هر سه سطح داریم.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آنچه جامعه بشری را در آینده تهدید می‌کند مواد محرک جدید به نام ان پی اس هستند که بیش از 500 نوع آن در دنیا وجود دارد ولی خوشبختانه وارد کشور ما نشده و در حال حاضر در رابطه با مواد محرک مشکل اصلی ما مواد مخدر شیشه است.
منبع خبر: ایسنا

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *