سایت خبری پیام ما آنلاین | «پیام ما» شادکامی را بررسی می‌کند یک جرعه شادی

«پیام ما» شادکامی را بررسی می‌کند یک جرعه شادی





۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۲۱

«پیام ما» شادکامی را بررسی می‌کند
یک جرعه شادی

احساس و نگاه مثبت به زندگی در هر شرایطی کیفیت زندگی را بالا خواهد برد.گاهی کسانی را اطراف خود می‌بینیم که به تصور ما بسیار خوشبخت هستند ولی بعد از کمی ارتباط متوجه می‌شویم که آن‌ها از زندگی خود راضی نبوده و به‌اصطلاح احساس «شادکامی» ندارند.منظور از بیان این مطلب این است که حتی با داشتن بعضی از شرایطی که می‌تواند فرد را خوشبخت جلوه دهد، امکان نبود شادی و رضایتمندی از زندگی وجود دارد.بر اساس تحقیقات انجام‌شده عوامل زیادی بر میزان شادکامی در افراد مؤثر هستند.
کنترل افکار منفی
میزان «خوش‌بینی به آینده وزندگی» یکی از عوامل تأثیرگذار در شادکامی است. افراد بدبین به‌واسطه‌ی نگرانی دائمی‌ای که دارند، معمولاً فرصتی برای لذت بردن از شرایط موجود خود نخواهند داشت ودائما در حال محاسبه و پیدا کردن راهی هستند که در صورت برخورد با مشکلات کمتر آسیب ببینند.باید این نکته را ذکر کرد که این رویه درصورتی‌که از اندازه‌ی طبیعی خود خارج نشود وزندگی را تحت شعاع قرار ندهد، بسیار معقول و منطقی است.در اطراف هر فرد به‌اندازه‌ای عناصر منفی ونا خرسندکننده پیدا می‌شود که نیاز زیادی به جستجو نباشد، درنتیجه کنترل افکار منفی می‌تواند برای جلوگیری از بدبینی و احساسات آسیب‌رسان بسیار مؤثر باشد.خوش‌بینی به آینده باعث می‌شود که فرد با امید به نتیجه‌بخش بودن از تلاش خسته نشود و این دیدگاه به‌صورت غیرمستقیم باعث موفقیت فرد خواهد شد.خوش‌بینی حتی بر سلامت جسمانی فرد هم مؤثر است .تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد داشتن خوش‌بینی در بیماران قلبی باعث طول عمر آن‌ها می‌شود.
تأثیر اعتقادات مذهبی بر شادکامی
احساسات مثبت فرد به‌صورت ناخودآگاه به شریک زندگی او منتقل‌شده واو را هم شادکام خواهد کرد، شادی همسر یکی دیگر از عوامل اصلی در شادکامی فرد است. اینکه فرد با توجه به اینکه تمام تلاش خود را کرده است از شرایط موجود زندگی‌اش راضی باشد دررسیدن به احساس خوشبختی بسیار مؤثر است.تحقیق کشوریِ جهاد دانشگاهی بیان می‌کند که داشتن اعتقادات مذهبی هم در میزان شادکامی افراد مؤثر بوده است. نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که تیپ‌های شخصیتی ،سن و سطح تحصیلات افراد مختلف هم در میزان رضایتمندی و شادکامی آن‌ها تأثیر دارد و این بیان‌گر این موضوع است که عوامل درونی هم بر شادکامی بی‌تأثیر نیستند. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در افراد «شادکامی» ایجاد کند میزان سلامت جسمانی است. رعایت کردن رژیم‌های خوراکی سالم و همچنین آزمایش‌ها دوره‌ای و فعالیت جسمانی متناسب باسن افراد می‌تواند دررسیدن و حفظ سلامت افراد بسیار مؤثر باشد.متأسفانه در کشور ما ورزش کردن را مختص به جوانان دانسته و افراد باسن بالاتر از آن دوری کرده و یا از این موضوع هراس دارند که با ورزش کردن به خود آسیب می‌رسانند و این در حالی است که آن‌ها با ورزش نکردن، به خود آسیب خواهند رساند. فرد در هر سنی نیاز به تحرک دارد و این نیاز حتی در افراد باسن بالاتر بیشتر هم احساس می‌شود اما باید شرایط جسمانی فرد مدنظر قرارگرفته و تحت نظارت متخصص صورت گیرد و مانند رژیم غذایی نیاز به یک برنامه‌ریزی اصولی دارد.
سرمایه‌های اجتماعی
یکی دیگر از عوامل مؤثر در شادی افراد «سرمایه‌ی اجتماعی» است که شبکه ارتباطی فرد را تشکیل می‌دهد. در سرمایه اجتماعی اعتماد و مشارکت نقش اساسی دارند . اعتماد اعضا جامعه به هم، اعتماد به نژادها وقوم های مختلف و همچنین تنوع روابط دوستانه و تعداد گروه‌های دوستی از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی سرمایه اجتماعی افراد هستند. میزان مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی یکی دیگر از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی سرمایه اجتماعی است. به گفته‌ی کارشناسان هر چه سرمایه اجتماعی افراد بیشتر باشد آن‌ها بیشتر مستعد «شادکامی» هستند. به بیان تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، اوقات فراغت یکی دیگر از عناصر شادکامی است. همه‌ی انسان‌ها اگر اوقات فراغت را از دایره‌ی زمان‌بندی زندگی‌شان حذف کنند، عصبی شده وخلا بزرگی را در زندگی خویش احساس خواهند کرد. ممکن است حتی افراد تصمیم بگیرند که اوقات فراغت خود را کار کنند ولی اگر این زمان فراغت حذف شود بر میزان شادکامی مردم تأثیر زیادی خواهد گذاشت. نگاهی به رفتارها و روحیه مردم در تعطیلات نوروز گواه این موضوع است.
اگر سلامتی نباشد تمام دنیا را هم داشته باشی
شاد نخواهی بود
حمید مرد 68 ساله‌ی بازنشسته‌ای است که شادکامی را در «سلامت بودن» می‌داند، او به «پیام ما» گفت:«به نظر من مهم‌ترین موهبتی که می‌تواند انسان را خوشبخت و شادکام کند، «سالم بودن» است. جوانان این موضوع را به‌خوبی درک نمی‌کنند. تا وقتی‌که سالم هستند فکر می‌کنند، که پول و شغل همه‌چیز یک زندگی است. اما وقتی به سن سال ما رسیدند، می‌فهمند که اگر سلامتی نباشد تمام دنیا را هم داشته باشی، شاد نخواهی بود. البته میزان درآمد افراد هم در راحت‌تر زندگی کردن مؤثر است. قطعاً یک نفر که ماهی 20 میلیون تومان درآمد دارد باکسی که 900 هزار تومان در ماه حقوق می‌گیرد، زندگی‌شان متفاوت است. ولی غصه خوردن هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.فقط ناامیدی و ناشادی را به دنبال می‌آورد.»
کرمانی‌های درون‌گرا
مرتضی لشکری کارشناس جامعه‌شناسی در رابطه با شادکامی در کرمانی‌ها به «پیام ما» گفت:«اکثریت کرمانی‌های جز آن گروهی از اعضا جامعه هستند که راه‌های رسیدن به شادکامی را به‌خوبی طی نمی‌کنند.تعداد پایین فضاهای سبز و مکان‌هایی تفریحی دلیلی برای اثبات این ادعا است، که از یک‌جهت مربوط به کم‌کاری مسئولان می‌شود و از جهت دیگر به دلیل وجود این احساس است که مردم شهر کرمان علاقه‌ای به تفریح کردن و یا گذراندن وقت در فضاهای سبز ندارند، پس ضرورتی برای هزینه کردن در این بخش وجود ندارد. البته می‌توان یکی از دلایل این‌چنین رفتارهایی را در شخصیت خاص کرمانی‌ها هم جستجو کرد. این مردمان معمولاً درون‌گرا هستند و به دلیل جنگ‌های زیادی که در حافظه‌ی تاریخی این مرزوبوم قرار دارد، روحیه محافظت کارانه‌ای دارند که حتی در تفریح هم احتیاط را در نظر می‌گیرند.»
در دنیایی که شادکام بودن «کیمیا» شده است، باید برای به دست آوردنش تلاش مضاعفی کرد. آموختن راهکارهایی برای رسیدن به آرامش بسیار لازم است همچنین توجه مضاعف به‌سلامتی می‌تواند فرد را شادتر کند اینکه انسان خود را دوست بدارد و هر کاری را که به‌سلامتی و روحیه‌اش آسیب می‌رساند از خود دور کنند،شادمانی را به دنبال خواهد داشت. «خوددوست داری» یکی از حلقه‌های گمشده‌ی آدم‌های عصر تکنولوژی شده است زیرا وقتی فردی خود را دوست داشته باشد قطعاً دیگر پرخوری نخواهد کرد، با همسر و خانواده مهربان بوده، بیشتر مطالعه و تمرین خوش‌بینی می‌کند.اگر مبحثی به کتاب‌های آموزشی دوره‌های مختلف تحصیلی اضافه بشود تا راهکارهای شاد بودن را به دانش آموزان بیاموزد، در آینده شاهد انسان‌های خواهیم بود که شادند و به کودکانشان شادی را خواهند آموخت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *