پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مصاحبه‌ی پیام‌ما با پرسنل یک کلینیک دندان‌پزشکی حاشیه در متن

مصاحبه‌ی پیام‌ما با پرسنل یک کلینیک دندان‌پزشکی حاشیه در متن





۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۳

مصاحبه‌ی پیام‌ما با پرسنل یک کلینیک دندان‌پزشکی
حاشیه در متن

روز گذشته گروه “در کنار استاندار” که در واقع گروهی تلگرامی‌است برای ایجاد رابطه‌ای نزدیک بین مردم و مسئولین میزبان بحث داغی بود در مورد دندان‌پزشکی و اوضاع بد دندان‌های همشهریان کرمانی که خوب هرکسی چیزی می‌گفت و به دنبال مقصر می‌گشتند و کسی می‌گفت هزینه‌های درمان بالاست و دیگری از سطح پائین بهداشت دهان و دندان می‌نالید و شخص دیگری بیمه‌ها را مقصر می‌دانست و خلاصه طبق معمول بحث‌های تلگرامی از هردری سخنی گفته می‌شد و امیدی هم به نتیجه‌گیری نبود که با خودم فکر کردم چرا به یکی از کلینک‌ها نروم و مستقیما با بیماران و پرسنل آن کلینیک هم‌کلام نشوم؟ در نتیجه به یکی از کلینیک‌های دندان‌پزشکی در مرکز شهر رفتم و از آنجایی که همیشه رسانه‌ها صدای پزشکان و یا بیماران را به گوش همگان رسانده‌اند، اما حداقل من ندیدم که یک‌بار برای رضای خدا هم که شده، نه با بیماران و نه با پزشکان، بلکه با منشی‌ها و دستیاران دندان‌پزشک‌ها که هیچ‌وقت به چشم‌نمی‌آیند حرف بزنند حال آن که به واسطه تجربه زیاد باید گفتنی های بسیاری داشته باشند و با ایشان مصاحبه کنند چرا که بخش سنگینی از کار در مطب‌های دندان‌پزشکی به دوش آنها است و همیشه هم بیماران از ایشان شاکی‌هستند و هم برخی از پزشکان دیواری کوتاه‌تر از دیوار ایشان پیدا نمی‌کنند و تازه بعضی از مردم هم جک‌های مختلفی برای ایشان درست می‌کنند وانگار امرار و معاش و کسب روزی حلال آن هم از راهی نه چندان ساده، چیز خنده‌داری است و باید به زن مستقلی که صاحب شغل است خندید، از حواشی بگذریم .
سالن انتظار خلوت بود و یکی دوتا بیمار این سو و آن سو روی نیمکت‌های فلزی نشسته بودند و انگار مشغول گرفتن ژست‌های قدیمی برای عکس هستند با یک دست چانه و یا گونه را گرفته بودند و با دست دیگر آرنج آن دست را محکم گرفته بودند و از خنده و لبخند هم خبری نبود و خیلی جدی به روبرو خیره شده‌ بودند.
این کلینیک دو منشی داشت که هر دو لباس فرم سورمه‌ای رنگی پوشیده بودند و پلاکی طلایی رنگ روی یقه‌ی بلند مانتو داشتند که نام کلینیک بر آن حک شده بود و ظاهری حرفه‌ای به آنها می‌داد و در کنارآنها دستیاران ایستاده بودند که روپوش سفید به تن داشتند و برای‌شان خیلی جالب بود که خبرنگاری با منشی‌ها و دستیاران مصاحبه کند نه با پزشکان. آنکه اندکی مسن‌تر به نظر می‌آمد در شروع مصاحبه گفت:
الآن که ماه مبارک رمضان است اما در حالت عادی حداقل روزانه ۵۰ بیمار داریم و حسابی سرمان شلوغ است اما خوب شکرخدا ما تا به حال مشکل خاصی با مردم نداشته‌ایم و در هر شیفت هم ۵ الی ۶ پزشک مشغول به ارائه‌ی خدمات هستند.
از کدام بخش از کار بدتان می‌آید؟ و چرا؟
وقت دادن، چون بعضی‌ها واقعا اذیت‌مان می‌کنند و چونه می‌زنند مثلا این ساعت نمی‌توانیم و آن ساعت می‌توانیم و آخرش هم نمی‌آیند و یا هروقت که دلشان خواست می‌ایند و کل وقت‌ها را به هم می‌ریزند و یا عده‌ای تلاش می‌کنند تا بیعانه را ندهند و خلاصه داستان‌هایی داریم البته چک کردن بیمارها هم واقعا طاقت‌فرساست، باید یک شیفت قبل با تمام بیماران تماس بگیریم و یادآوری کنیم که فردا وقت دندان پزشک دارند و اگر نمی‌آیند با ما هماهنگ کنند تا وقت‌شان را به شخص دیگری بدهیم ولی خوب معمولا یا جواب نمی‌دهند یا خاموش‌است و یا می‌گویند می‌آییم و نمی‌آیند و خلاصه لطف‌ها دارند.
دستیارها از چه بخشی بدشان می‌آیند؟
گرافی(گرفتن عکس رادیوگرافی از دندان و فک) هرچند وظیفه‌است اما از اینکه باید بین خون و بزاغ دستت را به داخل دهان مریض ببری و فیلم را در همان مکان مورد نظر فیکس کنی و بعد از اینکه عکس را گرفتی دوباره فیلم را که حالا غرق خون و بزاغ شده برداری و مراحل بعدی گرافی را روی فیلم انجام بدهی و یا گاهی اوقات در حین جراحی‌ها اوضاع خیلی دردناک‌تر هم می‌شود چه برای بیمار و چه برای ما.
البته شما هم خیلی خویشتن داری نمی‌کنید و خیلی‌ها می‌گویند برخورد شما تند است و در آن وضعیت که بیمار دهنش را برای مدتی طولانی باز نگه‌داشته و با درد و صدای وحشتناک مته‌ی دندان‌پزشک توی سرش کلنجار رفته با ادبیات تند شما مواجه می‌شود که با تحکم می‌گویید بشین اینجا و یا چیزهایی از این قبیل.
نه به هیچ وجه اینجوری که شما می‌گویید نیست البته ما هم انسانیم و خسته می‌شویم اما هیج‌وقت برخورد بدی نمی‌کنیم، گاهی پیش می‌آید که بیماری همکاری نمی‌کند و یا اصلا اجازه نمی‌دهد از دندانش عکس بگیری و خلاصه او هم کارهایی می‌کند تا مجبور می‌شویم اندکی با تحکم صحبت کنیم اما وقتی که بیماری برخورد مناسبی دارد و همکاری کافی را هم با ما می‌کند چرا باید حتی از همین اندکی تحکم استفاده کنیم؟همیشه سعی کردیم رفتارمان دوستانه باشد.
مدتها پیش که بیمار همین کلینیک بودم با پزشکی مواجه شدم که با دستیار خود با ادبیات تندی صحبت می‌کرد و رفتارش به هیچ وجه دوستانه نبود آیا از این موارد زیاد پیش می‌آید؟
خوشبختانه یکی دو مورد بیشتر از این‌گونه پزشک‌ها نداریم و آنها هم خصومت و دشمنی با کسی ندارند و صرفا اخلاق‌شان به این شکل است و این‌ها را به عنوان ویژگی شخصیتی ایشان پذیرفته‌ایم و البته این‌را هم اضافه کنم که هیچ‌وقت این تندی مزاج به توهین و یا ناراحت کردن پرسنل ختم نشده ، گاهی پیش آمده که حتی پزشک‌های زنی که اینجا طبابت می‌کنند غری بزنند اما هیچ‌وقت بیشتر از غر زدن نبوده و ناراحتی و دلخوری پیش نیامده
خیلی از دوستان که با من حرف زدند شکایت دارند که نگاه برخی از پزشکان با ایشان عاقل اندر سفیه بوده و جوری برخورد می‌کنند که انگار مخاطب‌شان از اعماق جنگل‌ها امروز به شهر آمده و خود پزشک هم مستقیما از آسمان پا به آن مطب گذاشته! آیا شما هم چنین برخوردهایی را تجربه کرده‌اید؟
بله بسیار هم تجربه کردیم، و حتی می‌گوییم که خوب بیمار حق دارد که بداند چه کاری می‌خواهید برای او انجام بدهید و چه کاری برایش بهتر است، اما متاسفانه برخی احساس می‌کنند از همه برترند از هم بیشتر می‌دانند و نیازی نیست به کسی توضیح بدهند که چکار می‌خواهند بکنند و گاهی اصلا حوصله‌ی توضیح دادن را هم ندارند و جوری پاسخ بیمار را می‌دهند که اصلا دیگر هیچ سوالی نکند و به قول معروف پشیمان بشود از سوالی که پرسید. البته بعضی از بیماران هم واقعا اذیت می‌کنند و مثلا هیچ سررشته‌ای از دندان‌پزشکی ندارند ولی آنقدر سوال پیچ می‌کنند و اصرار می‌کنند که تمام جزئیات را بدانند و حتی وقتی که پزشک توضیح می‌دهد هم متوجه توضیحات او نمی‌شوند اما بازهم توضیحات بیشتری را طلب می‌کنند و خوب پزشک هم آدمی است مثل ما او هم خسته می‌شود و کلافه می‌شود و …
به واسطه‌ی تجربه‌ای که دارید و سالهایی که در زمینه فعالیت کرده‌اید فکر می‌کنید چند درصد مردم می‌توانند با استفاده از بیمه امور مربوط به بهداشت دهان و دندان را پیش ببرند و از مزایا برخوردار باشند؟
اکثر مردم ما بیمه‌ی خدمات درمانی هستند و این بیمه هم اصلا خدماتی ارائه نمی‌دهد مگر اینکه مراکز دولتی ساخته بشود چون این یکی دو مرکزی که در کرمان هست صرفا برای کشیدن و پر کردن هستند و حتی یک جراحی ساده یا عصب کشی را نمی‌توانند انجام بدهند مگر اینکه شخصی بیمه‌ی تکمیلی داشته باشد که آن هم فقط به کارمندان دولت تعلق می‌گیرد و آنانکه مشاغل ازاد دارند و بیمه‌ی تکمیلی هم می‌گیرند، باز هم بیمه‌ی آنها خدمات دندان‌پزشکی را پوشش نمی‌دهد و حتی صد هزارتومان در سال به دندانهای آنها تعلق نمی‌گیرد.
پس دلیل پائین بودن وضعیت بهداشت دهان و دندان را همین بیمه و هزینه‌های درمان می‌دانید؟
چیزی که من از تجربه فهمیدم این است که از کودکی باید به ما می‌آموختند که به بهداشت دهان و دندان توجه کنیم اما نیاموختند و به تازگی این فرهنگ بین والدین همه‌گیر شده که بچه‌ها را وادار به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می‌کنند اما قبل از این هیچ توجهی حتی به مسواک زدن نمی‌شد چه برسد به نخ دندان و صد البته بعد از این مساله هم گرانی خدمات پزشکی دلیل بعدی است.
خود شما وقتی که به پزشکی مراجعه می‌کنید توقع دارید چه برخوردی با خودتان بشود؟
خوب مسلما دوست دارم با حوصله و احترام با من برخورد کنند و گاهی که می‌بینم پزشک یا دستیار و منشی برخورد بدی با آدم‌ها دارند فورا به یاد خودمان می‌افتم و فکر می‌کنم آیا ما هم چنین برخوردی با مردم می‌کنیم؟ هرچند همیشه تمام تلاش‌مان این بوده که خیلی خوب برخورد کنیم با بیماران و مراجعان اما خوب متاسفانه ما هم گاهی علیرغم میل باطنی‌مان رفتار کردیم که امیدواریم تکرار نشود.
درباره‌ی جک‌هایی که برای شما درست می‌کنند چه احساسی دارید؟ مثلا می‌گویند اینجا منشی‌ها بیشتر از پزشک‌ها کلاس می‌گذارند
(می‌خندد ) این حرف‌ها مال افرادی است که بیرون گود هستند و نمی‌دانند که ما به چه کاری مشغولیم اگر بدانند که کار ما چقدر سخت و طاقت‌فرساست مسلما نگاهشان نسبت به ما تغییر می‌کند.
خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که پزشک برنامه‌اش را کنسل می‌کند و یا دندان بیماری خوب از کار در نمی‌آید و در نتیجه او دلخور می‌شود و می‌آید تا با ما بحث کند و خلاصه تنش به سمت ما منشی‌ها می‌آید مثلا جاهایی که تعداد مراجعه کنندگان زیاد است و یا گاهی شخصی از کاری که روی دندانش شده راضی نیست و یا درد دارد و می‌خواهد زودتر پیش دکتر برود و معالحه را آغاز کند اما خوب دیگران هم حقی دارند و آنها هم وقتشان را گذاشته‌اند و ساعت‌ها منتظر نوبت‌شان بوده‌اند و شاید آنها هم درد دارند و به روی خودشان نمی‌آورند و اینجاست که تنش‌های کار ما زیاد می‌شود مساله اینجاست که تمام روزباید با انسان‌هایی سر و کار داشته باشی که با درد وحشتناک دندان دست‌و پنجه نرم کرده‌اند و واقعا در حالت عادی و خوبی نیستند و سختی زیادی را تحمل کرده‌اند و هر لحظه ممکن است از کنترل خارج شوند البته خوشبختانه ما هیچ‌وقت مشکل بزرگی نداشته‌ایم اما خوب همین‌چیزها این کار را سخت می‌کنند.
به نظر من مردم باید دو چیز را بدانند یکی اینکه به بهداشت دهان و دندان اهمیت بدهند و حداقل حالا که هزینه‌ها بالاست هزینه‌ی مسواک و نخ دندان که بالا نیست پس بهداشت را رعایت کنیم. گزینه‌ی آخر هم اینکه اندکی با ما مهربان‌تر باشند متاسفانه شاید به قول عده‌ای منشی‌ها کلاس بگذارند اما بعضی‌ها هم واقعا طلبکارانه با ما صحبت می‌کنند و حتی وقتی تمام تلاشت را می‌کنی تا کار وی به سرعت راه بیافتد بازهم با اکراه و منت با ما رفتار می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان

مرمت آینه کاری مقرنس عمارت شمس العماره کاخ گلستان

کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس «ناسالم» است

کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس «ناسالم» است

اعلام نرخ جدید جریمه روزانه خودروهای فاقد معاینه فنی

اعلام نرخ جدید جریمه روزانه خودروهای فاقد معاینه فنی

آجیده‌دوزی؛ نقش‌ زیبای دست‌دوز

قدمت این هنر که حالا اسمش هم برای ما ناآشناست، به عصر هخامنشی برمی‌گردد

آجیده‌دوزی؛ نقش‌ زیبای دست‌دوز

راه تعامل را باز کنید

گفت‌وگو با «حمیدرضا نعیمی» کارگردان و نویسندۀ تئاتر دربارۀ رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت چهاردهم

راه تعامل را باز کنید

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

کمبود حقابه، کاج‌ها را دچار آفت سوسک پوست‌خوار کرد 

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

فوت ۳ بیمار هموفیلی به دلیل کمبود دارو

کمبود داروهای هموفیلی از شهرستان‌ها به تهران رسید

فوت ۳ بیمار هموفیلی به دلیل کمبود دارو

نام این کرم در فهرست آفات همگانی قرار می‌گیرد

مدیرکل مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات:

نام این کرم در فهرست آفات همگانی قرار می‌گیرد

راه دسترسی به غار کلدر سازمان‌دهی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان:

راه دسترسی به غار کلدر سازمان‌دهی می‌شود

آلودگی ۹ استان به تب دنگی/ «استامینوفن» بهترین دارو برای این بیماری

معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد:

آلودگی ۹ استان به تب دنگی/ «استامینوفن» بهترین دارو برای این بیماری

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر