پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چه کسی رییس مجلس دهم می شود؟ منتخبان استان از ریاست مجلس دهم می‌گویند

چه کسی رییس مجلس دهم می شود؟ منتخبان استان از ریاست مجلس دهم می‌گویند





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۳۱

چه کسی رییس مجلس دهم می شود؟
منتخبان استان از ریاست مجلس دهم می‌گویند
در حالی که چند روز بیشتر به شروع مجلس دهم باقی نمانده، بحث ها بر سر ریاست محمدرضا عارف و یا علی لاریجانی در مجلس دهم بالاست. در این شماره نظر برخی منتخبان استان کرمان در مجلس دهم در ارتباط با رییس مجلس آینده را پرسیدیم.
رفاقتی که به رقابت تبدیل شد
هرچه به زمان شروع به کار مجلس دهم نزدیک تر می شویم، بحث ها بر سر ریاست این مجلس هم بیشتر می شود. اصلاح طلبان پس از یک دوره دوری از مجلس، برای مجلس دهم متحد عمل کردند و توانستند کرسی های زیادی را بدست آوردند و برهمین اساس خواهان ریاست عارف بر مجلس دهم هستند. اصولگرایان هم معتقدند اکثریت مجلس دهم را بدست آوردند و خواهان تداوم ریاست علی لاریجانی بر مجلس هستند. برهمین اساس در حالی که هنوز مجلس دهم به طور رسمی آغاز به کار نکرده، رقابت برای ریاست مجلس دهم شروع شده و چند هفته ای می شود که رسانه های دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در این ارتباط می نویسند. نکته جالب در این میان، نزدیکی علی لاریجانی و اصلاح طلبان پیش از انتخابات مجلس دهم بود و به نوعی رفاقتی میان لاریجانی و اصلاح طلبان بوجود آمده بود. حتی برخی رسانه های اصلاح طلب هم سعی در سرلیستی لاریجانی داشتند. اما حالا در فاصله کمتر از دو هفته به زمان شروع مجلس دهم، این رفاقت جای خود را به رقابت داده است.
این مجلس اکثریت ندارد
دلیل اصلی بوجود آمدن این رقابت هم، وجود نداشتن جریانی به عنوان جریان اکثریت در مجلس دهم است. هرچند که با اعلام نتایج دور دوم انتخابات مجلس دهم مشخص شد که از 290 کرسی، 123 کرسی به اصلاح طلبان، 80 کرسی به اصولگرایان و 84 کرسی به مستقلان رسیده و دو نفر هم در دو لیست مشترک بودند (مینو خالقی نماینده اصلاح طلب اصفهان در این آمار به حساب نیامده) اما حداقل تاکنون اکثریت مجلس مشخص نشده است. چرا که برخی حامیان دولت که در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان حضور داشتند، در همه تصمیمات خود اصلاح طلب نیستند و برای انتخاب رییس مجلس به سمت لاریجانی میل کرده اند. همانطور که محمود صادقی منتخب مردم تهران در مجلس از عهدشکنی برخی منتخبان لیست امید خبر داده بود. از طرف دیگر هم برخی از کسانی که در لیست امید بوده اند، از امضای میثاق نامه خودداری کرده اند. همان کاری که علی مطهری انجام داده و حالا می تواند به راحتی از رای دادن به عارف خودداری کند. به همین دلیل تا زمان انتخاب رییس مجلس، نمی توان گفت که کدام جناح سیاسی در مجلس اکثریت است.
در بیرون از مجلس هم برخی تحلیلگران اصلاح طلب مانند صادق زیباکلام از ریاست علی لاریجانی بر مجلس حمایت می کنند و معتقدند ریاست عارف بر مجلس موجب مقابله به زعم آن ها تندروها با ریاست یک اصلاح طلب بر مجلس می شود و برنامه های دولت پیش نمی رود. از سوی دیگر، برخی اصلاح طلبان هم شدیدا از ریاست عارف بر مجلس حمایت می کنند. محمدرضا خاتمی، برادر رییس دولت اصلاحات هم اخیرا از تمایل برادرش به ریاست عارف بر مجلس خبر داده است. حزب کارگزاران سازندگی در مقابل اما سعی بر توافق عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس دارد. این موضوع را حسین مرعشی سخنگوی این حزب مطرح کرد. با این حال افراد خارج از مجلس نمی توانند رییس مجلس را تعیین کنند و این کار برعهده نمایندگان مجلس دهم است. بر همین اساس با تعدادی از منتخبان استان کرمان در مجلس دهم در ارتباط با گزینه مدنظرشان برای ریاست مجلس دهم صحبت کردیم که در ادامه می خوانید:
نیکزادی منتخب مردم بم:
مردم تغییر می خواهند
حبیب الله نیکزادی پناه منتخب مردم بم برای مجلس دهم است. نام او در لیست امید قرار داشت و جزو اصلاح طلبان بم به شمار می رود. وی در ارتباط با ریاست مجلس دهم به «پیام ما» گفت: باید ببینیم اجماع نمایندگان به سمت چه کسی می رود. حبیب الله نیکزادی پناه افزود: البته مردم تغییر می خواهند. همانطور که در انتخابات این پیام را به گوش رساندند. با این حال یک سری ملاحظات هم وجود دارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تابع تصمیم فراکسیون امید هستید، اظهار داشت: قطعا من تابع نظر فراکسیون امید خواهم بود.
حمزه منتخب مردم کهنوج:
اظهار نظر نمی کنم
احمد حمزه منتخب مردم کهنوج برای مجلس دهم است. نام او در لیست امید قرار داشت. وی در ارتباط با رییس مجلس دهم به «پیام ما» گفت: اظهار نظر نمی کنم. او اگرچه در لیست امید قرار داشت اما در پاسخ به این پرسش که آیا تابع تصمیم لیست امید هستید، اظهار داشت: هنوز اظهار نظر در این مورد زود است.
کمالی پور منتخب مردم جیرفت: به کسی رای می دهم که فضای کشور را آرام نگه دارد
یحیی کمالی پور به عنوان کاندیدایی مستقل وارد انتخابات شد و نامش در لیست هیچ کدام از دو جناح قرار نداشت. او که توانست رای مردم جیرفت را برای مجلس دهم کسب کند به «پیام ما» می گوید: هر دو گروه رایزنی های مختلفی برای ریاست مجلس دهم انجام داده اند اما من به آن چیزی که به خیر و صلاح مملکت باشد عمل می کنم. کمالی پور با تکذیب اصولگرا بودن خود، افزود: من مستقل به مجلس آمدم و تا پایان هم مستقل می مانم. وی در پاسخ به این سوال که لاریجانی برای ریاست مجلس مناسب تر است یا عارف، اظهار داشت: من به کسی که احساس کنم می تواند فضای کشور و مجلس را آرام نگه دارد رای خواهم داد.
اسدی منتخب مردم شهربابک:
بعدا در این مورد صحبت می کنم
علی اسدی منتخب مردم شهربابک که برای مجلس دهم نامش در لیست امید قرار داشت حاضر نشد به طور واضح از گزینه مدنظرش نام ببرد. وی در پاسخ به این سوال «پیام ما» که آیا با توجه به اینکه در لیست امید قرار داشتید، تابع تصمیم فراکسیون امید هستید، اظهار داشت: انشاالله.
زاهدی منتخب مردم کرمان:
به لاریجانی رای می دهم
محمد مهدی زاهدی، نماینده فعلی مردم کرمان در مجلس نهم و منتخب مجلس دهم که جزو اصولگرایان به حساب می آید به «پیام ما» گفت: گزینه ما برای ریاست مجلس، آقای لاریجانی است. او در پاسخ به این سوال که با توجه به آرایش سیاسی مجلس دهم فکر می کنید چه کسی رییس مجلس دهم می شود، اظهار داشت: آقای لاریجانی رییس خواهد شد.
بختیاری منتخب مردم بافت:
دوستان فراکسیون امید باید تصمیم بگیرند
علیبرز بختیاری منتخب مردم بافت در مجلس که نامش در لیست امید قرار داشت در این ارتباط به «پیام ما» گفت: مجموعه دوستان باید در این مورد تصمیم بگیرند و الان در جلسه فراکسیون امید به منظور تعیین همین موضوع هستیم.
منتخبانی که جواب ندادند
گفتنی است برای اطلاع از نظر امیری منتخب مردم زرند، حسن پور منتخب مردم سیرجان و پورابراهیمی منتخب مردم کرمان در ارتباط با ریاست مجلس با آن ها تماس گرفتیم که پاسخ تلفن های همراه خود را ندادند و انارکی محمدی منتخب مردم رفسنجان هم در دسترس نبود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





مطالب مرتبط

سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در نیکشهر سیستان‌وبلوچستان بر اثر سیل مسدود است

سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک پس از ۱۵ سال

ارزیابان تابستان به قلعه می‌آیند

استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک پس از ۱۵ سال

برگزاری یک نمایشگاه عکس با موضوع اقوام ایرانی در فرانسه

برگزاری یک نمایشگاه عکس با موضوع اقوام ایرانی در فرانسه

«منتقد سینما» آخرین فیلم «تارانتینو» نیست

«منتقد سینما» آخرین فیلم «تارانتینو» نیست

بیش از یک‌سوم مترجمان به دلیل هوش مصنوعی کار خود را از دست داده‌اند

نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن نویسندگان بریتانیا:

بیش از یک‌سوم مترجمان به دلیل هوش مصنوعی کار خود را از دست داده‌اند

آخر هفته به کدام گالری‌های تهران سر بزنیم؟

آخر هفته به کدام گالری‌های تهران سر بزنیم؟

بررسی نقش افراد دارای معلولیت در رفاه جامعه

بررسی نقش افراد دارای معلولیت در رفاه جامعه

جنوب ایران در اضطرار

شهرها و روستاهای جنوب سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان گرفتار سیلابند

جنوب ایران در اضطرار

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *