سایت خبری پیام ما آنلاین | کودکان غمگین

کودکان غمگین





۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۳۴

پدر و مادر که می شوید، قصه زندگی خیلی فرق می کند. دیگر دغدغه های شخصی کمرنگ تر می شود و جای خود را به مسائل مرتبط با فرزند می دهد. بیمار شدن کودک از سخت ترین موقعیت هایی است که والدین با آن دست و پنجه نرم می کنند. در کناربیماری های جسمی که گهگاه به سراغ کودکان می آید، بیماری های روحی از جمله افسردگی نیز حائز اهمیت است و والدین باید مراقب این حالت در فرزندان خود باشند. شاید تصور کنید افسردگی فقط به سراغ بزرگسالان می آید غافل از این که کودکان هم ممکن است دچار این مشکل روحی شوند. گاهی طولانی شدن ناراحتی ها و در صورتی که رفتارهای مخرب با فعالیت های اجتماعی طبیعی، علایق، فعالیت های مدرسه یا زندگی خانوادگی تداخل داشته باشد، می توان این حالات را افسردگی دانست.

کاهش عملکرد در محیط  مدرسه 

به طور کلی،:علائم و نشانه های افسردگی در کودکان عبارتند از: تندمزاجی یا عصبانیت، ناراحتی و ناامیدی مداوم،کناره گرفتن از اجتماع،حساسیت بالا نسبت به طرد شدن، تغییر در اشتها (کاهش یا افزایش اشتها)، تغییر در میزان خواب (پرخوابی یا کم خوابی)، فریاد کشیدن،خستگی و تحلیل انرژی،دردهای جسمانی مانند درد معده و سردرد،کاهش عملکرد در محیط  مدرسه، خانه و در جمع دوستان و در خلال بازی ها،احساس گناه و بی ارزش بودن،عدم تمرکز و اختلال در فکر کردن،فکر کردن مدام به مرگ یا خودکشی.

البته کودکان ممکن است علائم متفاوتی نسبت به هم نشان دهند، اما در اغلب موارد با کاهش علاقه به مدرسه، حاضر نشدن سر کلاس وتغییر قابل توجه در فعالیت های اجتماعی بروز می کند. در مواردی هم بویژه در سنین 12 سال به بالا ممکن است به سمت مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی کشیده شوند.دختران بیشتر تلاش می کنند خود را از بین ببرند ولی پسرها اغلب دست به خودکشی می زنند. در کودکانی که در خانواده آنها سابقه خشونت، سوءمصرف موادمخدر و مشروبات الکلی یا سوءاستفاده جنسی وجود داشته، خطر خودکشی کودکان افسرده بیشتر به چشم می خورد.

چه کودکانی در معرض افسردگی هستند

افسردگی در پسران زیر ده سال بسیار شایع است. اما تا 16 سالگی، دختران بیشتر دچار افسردگی می شوند. اختلال دوقطبی در نوجوانان شایع تر از کودکان است. با وجود این، اختلال دوقطبی در کودکان نیزمی تواند شایع باشد.همچنین در کودکان مبتلا به اختلال تمرکزی و بیش فعالی، اختلال وسواس فکری ـ عملی و نیز اختلال رفتاری، ابتلا به افسردگی افزایش می یابد.

افسردگی در کودکان

 افسردگی در کودکان نیز مانند بزرگسالان به دلیل ترکیبی از عوامل مرتبط با سلامت بدنی، اتفاقات زندگی، تاریخچه خانواده، محیط،عوامل ژنتیکی و نوسانات زیستی شیمیایی ایجاد می شود. افسردگی یک حالت گذرا نیست و معمولا بدون درمان های مناسب درمان پذیر نیست.

 

کودکانی که در خانواده خود سابقه ابتلا به افسردگی دارند، بیش از دیگر کودکان در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند.کودکانی که والدین مبتلا به افسردگی دارند، زودتر از کودکانی به افسردگی مبتلا می شوند که والدین آنها از این بیماری رنج نمی برند.کودکان خانواده هایی که دچار هرج و مرج هستند و مدام با هم ستیز و دعوا دارند، یا کودکان و نوجوانانی که از موادمخدر استفاده می کنند.بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *