پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرماندار جیرفت در گفت و گو با «پیام ما»: یادواره شهدا با سخنرانی احمدی‌نژاد میتینگ سیاسی بود

فرماندار جیرفت در گفت و گو با «پیام ما»: یادواره شهدا با سخنرانی احمدی‌نژاد میتینگ سیاسی بود





۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۳۸

فرماندار جیرفت در گفت و گو با «پیام ما»:
یادواره شهدا با سخنرانی احمدی‌نژاد میتینگ سیاسی بود
یک روز پس از صحبت های تند امام جمعه جیرفت درباره کارشکنی برخی مسئولان در برگزاری یادواره شهدا با حضور احمدی نژاد، با احمدی امینی روش، فرماندار جیرفت همکلام شدم. امینی روش، از معدود فرماندارانی است که در دولت اصلاحات هم فرماندار بوده است. امینی روش در سال های 82 تا 84 فرماندار عنبرآباد بود. او که از 15 اردیبهشت 93 و پس از شش ماه سرپرستی، توسط علیرضا رزم حسینی به سمت فرماندار جیرفت منصوب شد، دل پری از اتفاقات روزهای اخیر داشت و در این گفت و گو پاسخ امام جمعه جیرفت را داد.

آقای امینی روش! صحبت های امام جمعه جیرفت به گوش شما رسیده است؟
بله. رسیده است.
برخی مسئولان که به نظر یکی از آن ها شمایید را به توطئه برای برگزار نشدن یادواره شهدا متهم کرده اند.
ابتدا بگویم به خیر و صلاح شهرم می دانم که جنجال نشود. شهری که به خاطر همین جنجال های سیاسی هزینه های زیادی داده است و امروز دود این کمبودها به چشم مردم می رود.
در دوران مدیریتی خودم هم بنا نداشتم وارد چالش های سیاسی شوم و بنا بر تجربه ای که از گذشته دارم، قصد نداشتم وارد این جنجال ها شوم چون به نفع شهرم نیست. اما در ارتباط با این صحبت ها باید بگویم ما در جیرفت و شهرستان هایش به طور متوسط ماهی 2 تا 3 یادواره شهدا برگزار می کنیم. در سال 94 هم با یک کار فرهنگی خوب ما مسابقات قرآنی را برگزار کردیم و نشان دادیم که بنای کار ما کار فرهنگی است.
اما امام جمعه این طور می گوید. اگر ایشان می گوید کسی برای برای برگزاری یادواره شهدا، کارشکنی کرده، واضح بگوید که چه کارشکنی بوده است؟
احتمالا منظور آقای کرمی پور همان بحث مجوز بوده است.
این مراسم اخیر با حضور آقای احمدی نژاد، یادواره شهدا نبود، این یک میتینگ سیاسی بود. این گردهمایی مدیران دوران هشت ساله احمدی نژاد بود. متاسفانه امام جمعه عزیز، با همه ارادتی که به ایشان دارم باید بگویم که تریبون نماز جمعه و مصلی را جولان گاه یک حزب و جریان سیاسی قرار دادند. امام جمعه باید امام جمعه همه باشد. امام جمعه اصلاح طلب ها، اصولگراها و همه مردم. امام جمعه نباید وابسته به یک حزب و جناح خاص باشد.
به نظر شما امام جمعه جیرفت وابسته به جناح خاصی است؟
امام جمعه جیرفت با این عملکردی که در هفته های اخیر داشت، وابستگی خود را نشان داد. ایشان نشان داد که امام جمعه یک طیف خاص است. در حالی که مصلی برای همه مردم است. یادواره شهدا برای همه مردم است. امام جمعه به عنوان متولی نماز جمعه باید به گونه ای رفتار کند که امام جمعه همه گروه ها باشد.
قبل از برگزاری مراسم هم که از همه مسئولان خواسته بودند در این یادواره شرکت کنند.
بله. امام جمعه نباید از جایگاه تحکمی و دستوری به مسئولان بگوید در مراسمی شرکت کنند که آقای احمدی نژاد سخنران است. رییس جمهوری که کشور تا 100 سال آینده باید هزینه کارهایش را بپردازد.
شما البته شرکت نکردید.
من و دیگر مسئولان و افرادی که شرکت نکردیم، در اعتراض به عملکرد و حضور آقای احمدی نژاد از شرکت در آن مراسم خودداری کردیم. ما از شرکت در مراسم یادواره شهدا خودداری نکردیم، بلکه از حضور در مراسمی که آقای احمدی نژاد حضور داشت خودداری کردیم. آن هم با آن عملکردی که کشور باید 100 سال هزینه بدهد.
امام جمعه جیرفت اما شدیدا از برگزاری این مراسم حمایت کرد.
ببینید نباید یادمان برود که آقای احمدی نژاد با خانه نشینی 11 روزه، مقابل مقام معظم رهبری ایستاد در حالی که احمدی نژاد شعار ولایت پذیری می داد. نماینده ولی فقیه در جیرفت نباید به کسی که مقابل رهبری ایستاده خوش آمد می گفت. ایشان نباید شان و جایگاه مصلی را به بازی می گرفت. الان افکار عمومی می گوید برخی افراد غیربومی این کارها را انجام می دهند و دلشان نمی سوزد.
ببینید من به عنوان یک بومی، فرزند جیرفت هستم و دلم برای شهرم می سوزد. نمیخواهم در شهر جنجال باشد. چه بسا افراد غیربومی هیچگونه علاقه مندی به منطقه ندارند و مدتی را در اینجا می گذرانند و بعد به منطقه خود برمی گردنند.
البته امام جمعه جیرفت در صحبت هایش گفته بود که این مراسم یادواره شهدا تفاوتی با دیگر مراسم ها ندارد که مجوز بخواهد یا خاص باشد.
شورای تامین تصمیماتی را که اتخاذ کرد درباره آقای احمدی نژاد بود نه یادواره شهدا. یادواره شهدا غیرقانونی نبود بلکه حضور آقای احمدی نژاد غیرقانونی بود. ایشان از یادواره شهدا استفاده کرد. امام جمعه درست می گوید. یادواره شهدا مجوز نمی خواهد. اما اگر یادواره شهدا مجوز نمی خواهد، حضور رییس جمهور سابق که مجوز می خواهد. اگر ما شانه خالی کردیم به خاطر یادواره شهدا نبود، شانه خالی کردن ما صرفا به خاطر حضور آقای احمدی نژاد بود. حضوری که نه به درخواست بنیاد شهید بود، نه به درخواست آموزش و پرورش و نه سپاه عزیز.
اما به هرحال این مراسم با سخنرانی محمود احمدی نژاد برگزار شد.
همه کسانی که ادعا دارند پاسدار شهدا هستند نباید از شهدا و خانواده شهدا و نام شهدا استفاده ابزاری کنند. استفاده ابزاری از شهدا، خیانت است. البته این را بگویم که عوامل انتظامی ما به وظیفه ذاتی خود که حفاظت از جان مردم است، در این مراسم عمل کردند.
در این مراسم شعارهای انتخاباتی زیاد بود.
مردم همیشه بهترین قاضی هستند و عملکرد احمدی نژاد را می دانند. مطمئن باشید در خرداد ماه 96 مردم عملکردی را انتخاب می کنند که به نفع کشور باشد.
در این مدت به شما هم فشارهای زیادی وارد شد. قبل از برگزاری یادواره، فشارها زیاد نشده بود؟
فشار این بود که در نماز جمعه امر کردند که همه مسئولان باید شرکت کنند. اما من به عنوان فرماندار، بیدی نیستم که با این بادها بلرزم. این را هم بگویم انتظار داریم کسی که اشتباه کرده، به مسیر درست خود برگردد و اشتباهات خود را جبران کند.
حرف خاصی اگر دارید بفرمایید.
همانطور که گفتم عمران و توسعه و پیشرفت یک شهر در فضای آرام شکل می گیرد. من نمی خواهم به عنوان فرزند جیرفت در این اختلافات و جنجال ها وارد شوم. لذا می گویم که جواب برخی افراد خاموشی است.

امام جمعه جیرفت:
چرا مسئولان توطئه کردند تا مردم در یادواره شهدا با سخنرانی احمدی نژاد شرکت نکنند؟
با گذشت یک هفته از برگزاری یادواره شهدا در جیرفت با حضور محمود احمدی نژاد، هنوز بحث در آن مورد ادامه دارد. امام جمعه جیرفت، از موافقان حضور احمدی نژاد، در خطبه های نمازجمعه این هفته جیرفت از مسئولان این شهر که به زعم او «توطئه کردند» تا یادواره برگزار نشود، انتقاد کرد. در طرف مقابل فرماندار جیرفت هم در گفت و گو با «پیام ما» پاسخ صحبت های امام جمعه را داد.
سخنرانی که مجوز نداشت
دوازدهم اردیبهشت ماه بود که مراسم یادواره شهدا با حضور محمود احمدی نژاد، رییس دولت های نهم و دهم در جیرفت برگزار شد. مراسمی که از یک هفته قبل از برگزاری تا یک هفته بعد، همچنان حواشی اش ادامه دارد. حاشیه ها از جایی شروع شد که برخی رسانه های نزدیک به احمدی نژاد خبر دادند که او برای یادواره شهدا به جیرفت می رود. پس از این خبر، احمد امینی روش فرماندار جیرفت به «پیام ما» گفت که کسی برای برگزاری مراسمی با حضور و سخنرانی احمدی نژاد مجوز نگرفته است. یک هفته بعد و در تاریخ پنجم اردیبهشت، داوری مشاور رسانه ای احمدی نژاد زمان دقیق سفر احمدی نژاد به جیرفت را اعلام کرد. فرماندار جیرفت مجددا به «پیام ما» گفت که هنوز کسی درخواست مجوز نکرده است. این صحبت های فرماندار جیرفت با واکنش تند امام جمعه جیرفت در خطبه های نماز جمعه این شهرستان در تاریخ دهم اردیبهشت روبرو شد. حجت الاسلام کرمی پور در آن روز گفت: یادواره شهدای سادات نیاز به مجوز از فرمانداری ندارد، زیرا مانند دیگر یادواره‎های شهدا برگزار می‎شود و هیچ تفاوتی با آن‎ها ندارد و برخی حساسیت نشان ندهند. وی در ادامه به همه مسئولان گفت باید در این مراسم حضور پیدا کنند. امام جمعه جیرفت اظهار کرد: مسئولان در این یادواره شهدا دو وظیفه دارند در گام اول باید در آن شرکت کنند، زیرا طبق اذعان مردم اصولاً در اینگونه مراسم‎ها شرکت نمی‎کنند یا حضور کم‎رنگی دارند. وی افزود: وظیفه دوم مسئولان شهرستان نظم و تأمین امنیت یادواره شهدا است و در این زمینه شورای تأمین شهرستان مسئولیت دارد و اگر مسئولان پایشان را یک سانتی‌متر عقب بکشند، با آنها برخورد می‌شود. کرمی پور همچنین خواسته بود که کسی چوب لای چرخ برگزاری یادواره های شهدا نگذارد. وی عنوان کرد: باید یاد شهدا را گرامی بداریم نه اینکه چوب لای چرخ برگزاری یادواره‎های شهدا بگذاریم. امام جمعه جیرفت ادامه داد: مسئولان خود کار فرهنگی انجام نمی‎دهند و معلوم نیست که بودجه‎های فرهنگی در چه زمینه‎هایی هزینه می‎شود، پس نباید در برگزاری این‌گونه مراسم‎ها سخت‌گیری کنند. امام جمعه جیرفت در آن روز انتقادات شدیدی را از فرماندار جیرفت کرد اما امینی روش، فرماندار جیرفت ترجیح داد که پاسخی به این صحبت ها ندهد. وی پس از این صحبت های امام جمعه جیرفت بدون اشاره به این صحبت ها، به «پیام ما» گفت که آموزش و پرورش و بنیاد شهید هم نمی دانند چه کسی از احمدی نژاد دعوت کرده است.
یادواره با طعم شعارهای انتخاباتی
یادواره شهدا در هرحال برگزار شد و محمود احمدی نژاد سخنران اصلی مراسم بود. در این مراسم شعارهای انتخاباتی به کرات داده شد. شعارهایی که مجری مراسم از مردم می خواست سر دهند. شعارهایی همچون « شعار هرچی مرده، احمدی برمی گرده». امام جمعه جیرفت هم در این مراسم سخنرانی کرد و گفت که مردم برای تشکر از خدمت گزار خودشان (احمدی نژاد) به این مراسم آمدند.
انتقاد تند امام جمعه جیرفت از برخی مسئولان در خطبه های نماز جمعه
این مراسم به اتمام رسید اما حواشی آن همچنان ادامه دارد. حجت الاسلام کرمی پور، امام جمعه جیرفت در خطبه های نماز جمعه این هفته جیرفت، شدیدا از برخی مسئولان که به زعم او برای عدم برگزاری این یادواره توطئه کرده بودند، انتقاد کرد.
همه تلاش کردند تا یادواره برگزار نشود
آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، امام جمعه جیرفت ضمن تشکر از اجتماع پر‌شور مردم در یادواره شهدای فرهنگی و سادات در جیرفت خاطرنشان کرد: یادواره شهدا باید باشکوه برگزار شود و مسؤولان نباید موانعی برای برگزاری آن باشد اما در مورد این یادواره در جیرفت از دولت مرکز، متوسط و کوچک همه تلاش کردند، این برنامه اجرا نشود.
برخی مسئولان بی کفایت هستند
کرمی‌پور همچنین گفت: اگر یادواره شهدای سادات و فرهنگی جیرفت جنبه قانونی داشت، چرا مسؤولان همکاری نکردند و این همه توطئه کردند تا مردم شرکت نکنند و اگر غیرقانونی بود، چرا جلوی کار غیر قانونی را نگرفتید، این بی‌کفایتی برخی مسؤولان را می‌رساند که جلوی کار غیرقانونی را نگیرند. امام جمعه جیرفت تشریح کرد: همه پای خود را در برگزاری این مراسم کنار کشیدند، اما مردم آمد و پیام آن‌ها این بود هر که برای ما خدمت خالصانه داشته باشد، ما جان خود را برای او می‌دهیم.
هیچ نیروی انتظامی در این مراسم شرکت نکرد
وی افزود: هیچ نیروی نظامی و انتظامی در این برنامه شرکت نکرد و مردم با تشکیل نیروهای مردمی این برنامه را کنترل کردند و حتی کوچکترین حاشیه‌ای این برنامه نداشت. کرمی‌پور عنوان کرد: حدود دو ماه نیروهای انقلابی شهرستان جیرفت در‌گیر این برنامه بودند که این یادواره شهدا با وجود فشارها و عدم همکاری‌ها موفقیت‌آمیز برگزار شد. وی تصریح کرد: حتی یک ریال از بیت‌المال در این یادواره شهدا هزینه نشد و همین هزینه‌های اندک هم توسط نیروهای انقلابی شهرستان جیرفت پرداخت شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *