پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امروز در تاریخ

امروز در تاریخ





۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۳۳

امروز در تاریخ
نوشیروان کیهانی زاده
نامه امپراتور چین باستان
به قباد ساسانی
طبق کرونولوژی تاریخ چین باستان، امپراتور وقت چین در سال 520 میلادی نامه ای مفصل و اندرزگونه برای قباد ساسانی شاه وقت ایران فرستاده بود. محاسبات تقویمی، تاریخ انشاء این نامه را 17 ژوئن آن سال تعیین کرده است. این نامه که متن آن در تاریخ چین آورده شده است توسط هیاتی بریاست یک وزیر پیشین به تیسفون ارسال شده بود و قباد ساسانی آن را پنج ماه بعد و زمانی که خودرا برای سرکوبی شورش گرجی ها آماده می کرد دریافت داشت. در این پیام، امپراتور چین از کاهش حجم مبادلات تجاری دو کشور که قبلا چشمگیر بود گله کرده بود. امپراتور قول داده بود ـ اگر قباد تقاضا کند ـ به مساعی ایران در بازداری اقوام آلتائیک و هون از رخنه به قلمرو ایران (در منطقه فرارود) کمک خواهد کرد.

سالروز کودتای قوچان، قتل نادرشاه و تغییر مسیر تاریخ خاورزمین
دهم ژوئن سال 1747 (در آن سال مصادف با 20خرداد) در فتح آباد قوچان، نادرشاه در خوابگاهش به دست تنی چند از ژنرالهایش به قتل رسید و به این ترتیب ناپلئون شرق از این دنیا رفت ـ مردی که آرزو داشت ایران را بار دیگر ابرقدرت جهان کند. دهم ژوئن درعین حال سالگشت مرگ دو زمامدار برجسته دیگر است. دو هزار و هفتاد سال پیش از قتل نادر، اسکندر مقدونی نیز دهم ژوئن (سال 323 پیش از میلاد) در بابل (جنوب غربی بغداد امروز) درگذشت و دهم ژوئن سال 1190 فردریک باربروسا (ریش قرمز) پادشاه امپراتوری مقدس (کاتولیکهای اروپا) در جریان لشکرکشی به خاور میانه (جنگهای صلیبی) در رود سالف (گوک سو) در جنوب غربی آناتولی (ترکیه امروز) غرق شد و عمرش پایان یافت.
کودتای دهم ژوئن 1747 قوچان، نه تنها مسیر تاریخ ایران، بلکه سرنوشت مشرق زمین را تغییر داد. اگر این کودتا رخ نداده بود، انگلستان بر آسیای جنوبی و بعداً خاورمیانه، و روسیه بر قفقاز و سپس آسیای میانه دست نمی یافتند، افغانها (نامی که انگلستان بر ایرانیان ساکن خاور ایران زمین گذارده است) از بدنه میهن جدا نمی شدند و مسائلی به نام کشمیر و وزیرستان به وجود نمی آمد و نقشه جغرافیایی آسیای جنوبی چیز دیگری بود و ….

دعوای شهرداری تهران و قصابها
بر سر نرخ گوشت
معارضه شهرداری با توزیع کنندگان گوشت (عمده فروشها) 19 خرداد به اوج خود رسیده بود. در این روز امینی شهردار وقت (که در سال 1388 فوت شد) به عمده فروشها اخطار کرد که اگر بخواهند بیش از این بازی درآورند، شهرداری خود مستقیما به توزیع گوشت میان قصابی ها اقدام خواهد کرد و چنانچه بعضی قصابها اخلال کنند؛ در هر کوچه و خیابان دکه نصب خواهد کرد و به فروش گوشت مشغول خواهد شد. دعوا بر سر این بود که شهرداری نرخ گوشت را هر کیلو گرم 26 قران تعیین کرده بود و قصابهای عمده فروش مدعی بودند که با این نرخ برایشان سودی حاصل نمی شود زیرا باید گوشت را هر کیلو گرم 24 قران به قصابهای خرده فروش بدهند و با پولی که به چوبدار برای خرید گوسفند می دهند، بیش از پنج شاهی (یک چهارم یک قران) در هر کیلو برایشان نمی ماند و شهردار می گفت که همین سود کافی است.

تاسیس انجمن تاریخ در ایران انتقاد از روزنامه نگاران و تاریخنگاران
دهم ژوئن 1968 (1347 هجری خورشیدی و در آن سال مصادف با 20 خرداد) آغاز بکار «انجمن تاریخ» در ایران، در اجتماع صدها نفری [و طبق گزارش برخی از روزنامه های تهران، هزاران نفری] استاد، دبیر و دانشجوی رشته تاریخ در تالار باشگاه معلمان تهران اعلام شد.

درباره کائنات
امانوئل ولیکوفسکی نویسنده ای که درباره کائنات، پیدایش «ونوس» و احتمال برخورد ستارگان با یکدیگر کتاب نوشته و عقاید تازه ای در این زمینه ها بیان داشته است دهم ژوئن سال 1895 به دنیا آمد. وی در کتاب معروف خود «ورلدز این کالیژن» نوشته است که «ونوس» از داخل سیاره مشتری بیرون جهیده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر