پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نکته

نکته





۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۱۴

خطر چاقی کودکان
ما ایرانی ها براساس باورهای قدیمی خود عاشق کودکان تپل و با نمک هستیم و همیشه سعی می کنیم تا به هر نحوی کودکانمان را به پرخوری تشویق کنیم.تا جوانانی رعنا را در آینده ببینیم.اما متخصصان تغذیه معتقدند که پر خوری کودکان نه تنها باعث افزایش رشد قد در آنها نمی شود بلکه موجب ترشح هورمونی می گردد که رشد قدی کودک را مختل می کند وموجب اختلال در نسبت قد به وزن در کودک می شود و اینجاست که بلندی قد کودک فقط در حد یک رویا برای والدین باقی می ماند.
والدین چاق؛ کودکان چاق
صاحب نظران در خصوص زمانی که به ورزش در مدارس اختصاص داده می شود ، تصریح میکنندکه زمان 2 ساعته برای ورزش کودکان درمدارس ، زمان کوتاهی است. باید حداقل 3 تا 5 مرتبه فعالیت فیزیکی در مدارس برای کودکان در نظر گرفته شود. الگوگیری کودکان از والدین موضوع مهمی است اگر ما عادت کنیم که در روز میوه بخوریم و در کنار ناهار و شام از سالاد و سبزیجات استفاده کنیم ، این عادت در کودکان ما نیز نهادینه می شود وبه نسل های آینده انتقال می یابد.
هر چیزی طبیعی اش بهتره!
استفاده از مغزها مثل پسته ، لقمه نان و پنیر و گردو، لواشک های خانگی، میوه های خشک و خوراکی های این چنینی می تواند جایگزین مناسبی برای تنقلات باشد. همچنین ذرت بو داده از خانواده غلات و از پایه های غذایی محسوب می شود فقط از نوع پنیری آن به علت نمک بالا که موجب افزایش فشار خون ونوع کره ای آن که موجب افزایش وزن می گردد، استفاده نشود بلکه بهتر است در منزل با نمک کم تهیه شود.
بیماری خاموش که با چاق ها همراه است
یکی از مشکلات جدی چاقی در کودکان، افسرگی و منزوی شدن آنها است. از دیگر مشکلات پیش روی کودکان چاق بیماری های قلبی و عروقی، دیابت ، اختلال در رشد، آسیب به غضروف و مفاصل در اثراضافه وزن است.کبد چرب از عوارض کوتاه مدت و زودرس چاقی است به طوری که 70 درصد افراد چاق دارای کبد چرب هستند که به 3دسته تقسیم می شود و نوع سوم آن شایع تر می باشد. مهمترین راه برای جلوگیری از چربی کبد کاهش وزن است.
رژیم غذایی برای کودکان
برای کودکان چاق زیر 2 سال نمیتوان رژیم داد اما برای کودکان بالای 2 سال می توان رژیم غذایی با هدف درست خوردن به کودک تجویز کرد.برای کودکان زیر 6 سال باید رژیم غذایی با شیب بسیار ملایم داده شود و تا زمانی که نسبت وزن به قد طبیعی شود ادامه یابد.برای کودکان بالای 7 سال باید رژیم غذایی به گونه ای باشد که در هفته نیم کیلو کاهش وزن را تجربه کنند.
تغذیه کودکان در مدارس
مهد کودک ها و مدارس باید مشاور تغذیه ای داشته باشند و وعده های اصلی و میان وعده ها و حجم آن مشخص باشد.
ورزش های مناسب
ورزش های پرشی مثل طناب زدن برای کودکان چاق توصیه نمی شود چون می تواند به مفاصل آنها آسیب برساند بنابراین ورزش های هوازی مثل شنا ، پیاده روی را به آنها پیشنهاد می کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *