پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بررسی مواضع امام جمعه کرمان/ شیخ اعتدال

بررسی مواضع امام جمعه کرمان/ شیخ اعتدال





۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵

بررسی مواضع امام جمعه کرمان/ شیخ اعتدال

سال 93 برای مردم کرمان و اهالی موسیقی متفاوت بود. برگزاری 53 کنسرت موسیقی در استان کرمان خبر خوبی بود که حال کرمانی ها را خوش کرد. این موضوع از چشم نفر اول دولت تدبیر و امید در پهناورترین استان کشور نیز دور نماند. علیرضا رزم حسینی در شورای مشورتی فعالان سیاسی کرمان گفت: برگزاری 53 کنسرت موسیقی مجاز در استان کرمان نشانه ای از نجابت علمای استان است این در حالی است که برخی از استان‌ها حتی نتوانستند دو کنسرت را برگزار کنند و این فضا را مرهون نجابت نماینده ولی فقیه در استان هستیم و باید از آیت ا… جعفری مجسمه نجابت ساخته و در میدان شهر نصب کنیم.
انقلابی مبارز
آیت ا… سید یحیی جعفری فرزند مرحوم سید علی در مهرماه سال 1310شمسی در روستای جور کوهبنان متولد گردید و تحصیلات مقدماتی ( کلاس 6 قدیم ) را در زادگاه خود به انجام رساند. او در سال 1339 مدرک دیپلم مدرسی خود را از تهران اخذ و به شهر کرمان مراجعت نمود و در حوزه علمیه کرمان و دبیرستان های شهر کرمان مشغول به تدریس علوم دینی شد و همچنین در سطح مساجد کرمان نیز به تبلیغ معارف اسلامی پرداخت و با عنایت ویژه آیت ا… صالحی کرمانی و در غیاب ایشان در مسجد جامع کرمان به اقامه نماز و وعظ می پرداخت. وی از ابتدای نهضت امام خمینی (ره) در سال 42 که طلبه جوانی بیش نبود در مبارزات سازمان یافته روحانیت کرمان شرکت نمود و پس از واقعه 15 خرداد جزء معدود کسانی بود که به صورت مخفیانه با برگزاری جلسات سری با حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی وآیت ا… محمد علی موحدی کرمانی و پخش اعلامیه و نوار سخنرانی های امام خمینی (ره) مبارزات خود را ادامه و ضمن ارتباط مؤثر با جمعی از دانشجویان و دانش آموزان و نیروهای متدین مسجدی مبارزات مردم کرمان و سایر شهرهای استان را سازماندهی و در همه راهپیمایی ها در صف مقدم حضور داشت و قطعنامه های پایانی را با شور و حرارت قرائت می کرد و سخنرانی ها و مواضع صریح ایشان وی را به عنوان پایگاه مبارزاتی مردم علیه رژیم ستم شاهی بدل کرده بود و بارها از سوی سواک مورد هجمه و تهدید قرار گرفت. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و برگزاری نمازجمعه در ایران اسلامی وی پس از یک دوره یکساله امامت جمعه حجت الاسلام والمسلمین حجتی کرمانی در سال 1359 با حکم امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان منصوب گردید.
شیخِ اعتدال
آیت ا… جعفری را می توان شیخِ اعتدال نامید. نه فقط برای نقش انکار ناپذیرش در بالا رفتن نشاط عمومی، بلکه او در دیگر زمینه ها هم هیچگاه از مسیر اعتدال دور نشده است. همانطور که در آیه 43 سوره بقره بر اعتدال و میانه روی تاکید شده است:« و ما بدینسان شما را امتی معتدل و میانه رو قرار دادیم تا بر مردم گواه (راه درست) باشید چنانکه رسول (با رفتارهای معتدل و نیکوی خود) بر (درستی راه) شما گواه است.» امام جمعه کرمان هم در این مسیر حرکت کرده است. سخنان وی درباره موضوعات مختلف بیانگر مشی اعتدالی نماینده ولی فقیه در کرمان است. آیت ا… جعفری نشان داده که هم می توان انقلابی بود و هم معتدل. سید یحیی جعفری چهره دوست داشتنی مردم کرمان در فراز و فرودهای اتفاق های سیاسی و تاریخی همواره مشی اعتدال را در پیش گرفته است. هیچگاه موضع گیری هایش به سمت گروه و جناح خاصی نچرخیده و با تب سیاسی کشور موضع یکسویه نگرفته است.

برخی سخنان آیت ا… جعفری درباره موضوعات مختلف
• جبر و زور در مسئله بدحجابی تاثیرگذار نیست و باید در این زمینه اقدامات فرهنگی صورت گیرد.
• ما در مملکت اطلاعات، نیروی انتظامی و بزرگتر داریم و اگر گروهی که اسم شان اصلاح طلب است و آمده اند در کرمان می خواهند سخنرانی کنند، آیا من حق دارم بیایم سخنرانی را بر هم بزنم؟ نه.
• چندی قبل گفتند حجت الاسلام سید هادی خامنه ای برای سخنرانی به دانشگاه آزاد کرمان می آید من با رییس دانشگاه تماس گرفتم و پرسیدم شما دعوت کردید گفت نه، انجمن اسلامی دانشگاه شهید باهنر و آزاد دعوت کننده بوده اند و بعد این جلسه را بر هم زدند و نگذاشتند صحبت کند و اخیرا هم پسر شهید مطهری به شیراز رفته که وی را در فرودگاه زده اند البته شنیده ام او را از فرودگاه برگرداندند. من عمری در این کارها بوده ام؛ به کلام الله این گونه کارها به ضرر دین و مملکت است و آیندگان نتیجه اش را خواهند دید.

لغو کنسرت در برخی از شهرها
کنسرت احسان خواجه امیری در کرمانشاه، شهرام ناظری در نیشابور، عماد طالب زاده در اراک، گروه لیان و سیروان خسروی در بوشهر و شیراز، همایون شجریان در تهران، علیرضا افتخاری در کرمانشاه، علیرضا قربانی در مشهد، مهدی احمدوند در ماهشهر و چندین کنسرت دیگر که هرکدام با مخالفت عده ای روبرو شدند و به راحتی لغو شدند و بعضی از امام جمعه ها با لغو تعدادی از کنسرت ها موافق بودند. البته دغدغه امامان جمعه شهرهای مختلف قطعا از سر دلسوزی ست.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *