سایت خبری پیام ما آنلاین | مرد حرف های بی سرانجام و طرح های نیمه تمام وارد می شود محمود پر حاشیه در راه جیرفت

مرد حرف های بی سرانجام و طرح های نیمه تمام وارد می شود محمود پر حاشیه در راه جیرفت





۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵

مرد حرف های بی سرانجام و طرح های نیمه تمام وارد می شود
محمود پر حاشیه در راه جیرفت
بخشی از مصوبات دولت احمدی نژاد در جنوب کرمان که هنوز به سرانجام نرسیده اند:
ایجاد زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی جازموریان
احداث موزه جیرفت
احداث و تکمیل شهرک صنعتی شماره 2 جیرفت
احداث 7 مرکز بهداشتی درمانی در جیرفت و عنبرآباد
احداث 7 سالن ورزشی در جنوب کرمان
احداث و تکمیل مجتمع های دامپروری جیرفت
تکمیل اردوگاه امام خمینی دلفارد جیرفت
تکمیل سالن های ورزشی دانش آموزی جیرفت
محمود احمدی نژاد، رییس دولت های نهم و دهم در حالی دوازدهم اردیبهشت ماه جاری به جیرفت سفر می کند که وی پیش از این به عنوان رییس جمهور چهار بار به استان کرمان سفر کرده بود. سفرهایی که مصوبات زیادی داشتند اما بنا به گفته مسئولان فعلی، این مصوبات چندان گره ای از کار ملت نگشودند.
احمدی نژاد دولت خود را دولت مهرورز معرفی کرد. دولتی که قرار بود مدافع حقوق مردم و علی الخصوص مستضعفان باشد. اتفاقی که نه تنها روی نداد، بلکه حالا با گذشت دو سال از اتمام آن، روز به روز پرونده های فساد بیشتری به جای مانده از آن دو دولت آشکار می شوند و هم اکنون دو معاون احمدی نژاد به دلایل اقتصادی در زندان به سر می برند و چندین پرونده اختلاس دیگر رو شده است. اما این پرونده های فساد، تنها میراث احمدی نژاد و دولت های نهم و دهم نبود. دولت مهرورز احمدی نژاد حدود سه هزار پروژه و طرح نیمه تمام برای دولت یازدهم جا گذاشت. طرح هایی که به گفته محمدعلی نجفی، مشاور رییس جمهور در مجموع 480 هزار میلیارد تومان بودجه می خواهند. این در حالی است که کل بودجه عمرانی کشور در سال 95، 41 هزار میلیارد تومان است. یعنی کمتر از یک دهم اعتباری که برای اتمام طرح های نیمه تمام دولت های نهم و دهم نیاز است.
دولت نهم و دهم به ریاست محمود احمدی نژاد علاقه زیادی به کلنگ زدن داشت. احمدی نژاد در طول هشت سال رییس جمهوری اش، همواره از مجلس درخواست بودجه عمرانی بالایی می کرد اما در عمل چیزی مشاهده نمی شد و کمتر از میزان بودجه عمرانی تخصیص داده شده، پروژه ها به بار می نشستند. آنطور که اقتصاد نیوز نوشته بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از سال‌های ۱۳۸۴ تا پایان ۱۳۹۰ بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های عمرانی شده اما بیش از ۹۰ درصد طرح‌های عمرانی که با صرف این هزینه‌ها باید پایان می‌یافتند، تمام نشده‌اند. این در حالی‌ است که تمام بودجه آن‌ها هزینه شده است.
گویا دولت احمدی‌نژاد علاقه شدیدی به کلنگ‌زنی و نیمه‌کاره رها کردن طرح‌های عمرانی داشت. در لایحه بودجه سال ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد از مجلس خواست بودجه ۱۸هزار میلیارد تومانی عمرانی را تصویب کند تا دولت بیش از ۹ هزار طرح نیمه‌تمام ملی و استانی را ظرف یک یا دو سال به پایان برساند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم بودجه عمرانی مصوب دولت را تصویب کردند اما در عمل دولت نه‌تنها طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره را تمام نکرد بلکه آن‌ها را مدام در بودجه‌های سالانه بعدی تکرار می‌کرد و مدام طرح‌های جدید کلنگ زد و طرح‌های نیمه‌تمام روی‌هم انباشه شد. طرح هایی که دولت یازدهم رسیده و دست این دولت را برای تعریف پروژه های جدید بسته است.
کرمان؛ دارای بیشترین طرح نیمه تمام در کشور
براساس آمارها استان کرمان طرح های نیمه تمام بیشتری به نسبت دیگر استان ها دارد. البته همه این طرح ها در دولت های نهم و دهم به ریاست محمود احمدی نژاد تصویب نشدند اما اغلب آن ها از برجای مانده از آن دولت ها هستند.. طبق اعلام استانداری کرمان، حدود سه هزار و 800 طرح نیمه تمام در استان کرمان وجود دارد. این درحالی است که تعداد طرح های نیمه تمام در استان های گیلان یک هزار و 150، آذربایجان شرقی یک هزار و 647، بوشهر یک هزار و 655، مازندران 2 هزار، لرستان 650، چهارمحال و بختیاری یک هزار و 500، فارس 2 هزار، قزوین یک هزار و 500، آذربایجان غربی 2 هزار، خراسان جنوبی یک هزار و 600، گلستان یک هزار، یزد یک هزار و 400، خراسان شمالی 2 هزار و 800، کردستان یک هزار و 500، کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 875، هرمزگان 585 و زنجان یک هزار و 348 طرح می باشند. همه این طرح ها در دولت احمدی نژاد مصوب نشدند اما همانطور که ذکر شد اغلب آن ها به دولت های نهم و دهم مربوطند.
چهار سفر استانی به کرمان
و تصویب حدود 3 هزار پروژه
محمود احمدی نژاد در طول دوران ریاست جمهوری اش چهار بار به کرمان سفر کرد. سه سفر اول هیات دولت به کرمان پر از مصوبه و تعریف طرح جدید بود اما در سفر چهارم، احمدی نژاد تنها به افتتاح چند پروژه پرداخت.
طبق گفته جعفر رودری مدیرکل وقت دفتر برنامه ریزی و بودجه استانداری کرمان در سه سفر اول احمدی نژاد به کرمان 658 بند مصوبه شامل 2 هزار و 878 پروژه تصویب شده بود.
تعداد مصوبات دور نخست سفر احمدی نژاد به استان کرمان در مجموع 256 مصوبه، در دور دوم سفر نیز در مجموع 235 مصوبه و در دور سوم نیز در مجموع 167 مصوبه به تصویب رسیده بود. بر اساس آماری که در 31 اردیبهشت 92 عنوان شده بود، 207 مصوبه از دور اول سفر، 115 مصوبه از دور دوم سفر و 52 مصوبه از دور سوم سفر احمدی نژاد به کرمان وارد فاز اجرایی شده بودند. اجرایی شدن این مصوبات به معنای بهره برداری و به اتمام رسیدن آن ها نبوده و برخی پروژه ها فقط در حد کلنگ زنی باقی ماندند. پروژه موزه جیرفت نمونه بارز این پروژه هاست.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان:
75 درصد طرح های نیمه تمام استان مربوط به دولت احمدی نژاد است
سرپرست معاونت بودجه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در رابطه با پروژه های نیمه تمام به جا مانده از دولت احمدی نژاد به «پیام ما» گفت: عمده طرح های نیمه تمام استان کرمان مربوط به دولت های نهم و دهم است. محمدرضا وحیدی افزود: دوره هر دولتی که به پایان می رسد، تعدادی پروژه نیمه تمام برای دولت بعد باقی می ماند اما تعداد طرح ها و پروژه های نیمه تمامی که از دولت های نهم و دهم به دولت یازدهم به ارث رسید، به مراتب بیشتر از پروژه های نیمه تمام دیگر دولت هاست.
وی در پاسخ به این پرسش که از دو هزار و 878 پروژه ای که در سفرهای محمود احمدی نژاد به استان کرمان مصوب کرده بود، چه تعداد به نتیجه رسید، گفت: به طور دقیق نمی توان گفت و باید این موضوع را محاسبه کرد اما حدود 30 تا 35 درصد این مصوبات اجرا شد. وحیدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد از پروژه های نیمه تمام استان کرمان، برجای مانده از دولت احمدی نژاد است، اظهار داشت: تقریبا 20 تا 25 درصد طرح های نیمه تمام استان کرمان به دولت های قبل از نهم و دهم بازمی گردد و بقیه از این دولت به جا مانده است.
سفر مرد طرح های نیمه تمام به جیرفت
حالا محمود احمدی نژاد قرار است به استان کرمان و شهرستان جیرفت سفر کند. سفری که بنا به گفته عبدالرضا داوری ۱۲ اردیبهشت‌ ماه جاری به منظور شرکت در یادواره شهدا انجام می شود.
سفری که بیش از هرچیز مردم استان کرمان و شهرستان جیرفت را به یاد پروژه های نیمه تمام می‌اندازد. یکی از این پروژه ها، موزه جیرفت است. موزه ای که علی رغم وعده های مکرر، هیچگاه به اجرا نرسید.

فرماندار جیرفت:
در ارتباط با یادواره شهدا و سفر احمدی نژاد
تاکنون اشاره ای نشده است

فرماندار جیرفت در ارتباط با سفر قریب الوقوع محمود احمدی نژاد به این شهرستان، هفته گذشته به روزنامه «پیام ما» گفت: ما فقط در فضای مجازی خبر سفر ایشان را شنیدیم اما با توجه به اینکه مستنداتی وجود ندارد، نمی توان به این خبر فعلا اعتنا کرد. احمد امینی روش در واکنش به اینکه گفته شده احمدی نژاد برای حضور در مراسم یادواره شهدا به جیرفت خواهد آمد، اظهار داشت: تاکنون درخواستی به ما داده نشده است و فقط در فضای مجازی این خبر را شنیدیم.
وی افزود: حتی دست اندرکاران یادواره شهدا هم تا این لحظه نه در ارتباط با یادواره و نه در رابطه با سفر ایشان اشاره ای نکرده اند. چرا که اگر قرار باشد یادواره شهدا برگزار شود، جلسه مقدماتی برگزار خواهد شد. فرماندار جیرفت تصریح کرد: با توجه به اینکه مراسم یادواره شهدا، عمومی است و مردم حضور پیدا می کنند، درخواست های لازم باید داده شود و روند قانونی طی و موارد قانونی رعایت شود. امینی روش در پاسخ به این سوال که اگر سفر احمدی نژاد به جیرفت انجام شود، نگران حاشیه ها نیستید، اظهار داشت: اگر ایشان سفر کند، اتفاقی نخواهد افتاد. همه ما باید تلاش کنیم به همه تفکرها احترام بگذاریم و مطمئن باشید مردم هم به همین اصل معتقدند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *