عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان: روابط عمومی نهاد ارتباطی جامعه مدرن است

منتشر شده در صفحه صفحه اول | شماره 380

عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان: روابط عمومی نهاد ارتباطی جامعه مدرن است

«اصغر سهراب بیگ زاده»یکی از فعالان فرهنگی استان کرمان که به سبب سابقه ۲۵ ساله در مسئوولیت مدیریت روابط عمومی وسابقه ۳۰ساله وی در مسئولیت های فرهنگی واجتماعی از جمله برگزاری ۳۰ جشنواره ,تئاتر,سینما وهمینطور در زمینه های مختلف هنری از چهره های شاخص فرهنگی دیار کریمان است. وی اکنون به عنوان مشاور عالی ومدیر روابط عمومی پیشگامان کویر ومدیر مسئول کانون آگهی تبلیغاتی پرواز ومشاور عالی سازمان نظام صنفی کامپیوتر استان کرمان در حال خدمت به فرهنگ، هنر واعتلای این سرزمین است.
سهراب بیگ زاده روابط عمومی را یک نهاد ارتباطی متعلق به جامعه مدرن توصیف کرد و گفت: این ساختار در بسیاری از کشورهای پیشرفته وصنعتی در جایگاه واقعی خود قرار گرفته ولی در جوامع در حال توسعه این ساختار تقلیدی ودچار روزمرگی و پراکندکاری شده است. وی اظهار داشت: روابط عمومی سنتی به شیوه های گذشته وابسته است ولی روابط عمومی مدرن باید به صورت شهروند الکترونیک با ابزارهای روز عمل کند بنابراین روابط عمومی سنتی دیگر به تنهایی و بدون روابط عمومی مدرن در عصر جدید قادر به ایفای نقش نیست وهر دو آنها مکمل یکدیگرند. وی در تعریف روابط عمومی تصریح کرد : روابط عمومی هنر هشتم وشامل مدیریت بحران وآینه تمام نما وچشم، گوش و زبان هر سازمان است.وی گفت: در دنیای امروز ارتباطات حرف اول را می زند و مثل خونی است که در رگ جریان دارد واگر خون خوب جریان داشته باشد قلب بهتر عمل میکند. سهراب بیگ زاده تاکید کرد :روابط عمومی ها به دلیل جایگاه راهبردی و زیر بنایی خود می توانند سازمان های مختلف را در هنگامه پیشرفت وتحولات جهانی یاری دهد چرا که روابط عمومی یک واحد پویای سازمانی است که هیچ گاه در آن سکون وتعطیلی وجود ندارد. وی خاطر نشان کرد: روابط عمومی مانند واحدهایی نظیر امور اداری ومالی نیست که در ساعات و زمانهای معینی فعالیت داشته باشد بلکه مجموعه ایی با فعالیت های خطیر، وسیع و شبانه روزی است و حیات سازمانی مستلزم فعالیت مداوم روابط عمومی هاست و سازمان بدون روابط عمومی زنده و پویا، موفق واثر بخش نخواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان بیان کرد:ماهیت غیرمادی وظایف ومسئوولیت های روابط عمومی بسیار حائز اهمیت است زیرا تمامی پیکره سازمان با روابط عمومی در ارتباط است و از سوی دیگر روابط عمومی فعالیتی مبنی بر فرهنگ، اجتماع، گروه ها، باورها واندیشه ها به شمار می رود. وی گفت :مسئوولان اجرایی کشور چنانچه می خواهند کشور و دستگاه های اجرایی قوی و پویایی داشته باشند باید سطح علمی وتشکیلاتی روابط عموی را بالا برده ودر پی تعیین بودجه بیشترو ابزارهای به روزتر در این خصوص باشند. بیگ زاده با تاکید براین مطلب که روابط عمومی در کشور ما نیاز به توسعه همه جانبه و ترقی و تعالی روز افزون دارد افزود: امروزه کمتر سازمانی را در سطح جهان می توان یافت که فاقد واحد روابط عمومی باشد که این امر نشانگر جایگاه و نقش راهبردی روابط عمومی در زندگی فردی واجتماعی افراد سازمان هاست وبه طور کلی روابط عمومی چشم وگوش وقلب سازمان است که بدون آن حیات سازمانی دوام ندارد. وی خاطر نشان کرد: کارشناسان روابط عمومی همواره سعی دارند خود را در جریان سیل اخبار واطلاعات روزانه قرار دهند و به همین دلیل است که این کارشناسان ملزم هستند که مطبوعات را مطالعه کرده و وقایع را از طریق سایت های خبری خبرگزاری زیر نظر داشته باشند. بیگ زاده تاکید کرد: یک کارشناس روابط عمومی نباید به مطبوعات و خبرگزاریها بسنده کند چرا که بسیاری از اخبار، گزارش ها و تحلیل ها در دنیای مجازی از طریق وبلاگ ها وشبکه های مجازی منتشر می شوند، بدون اینکه مطبوعات چاپی والکترونیک به آنها اشاره ایی داشته باشد.
سهراب بیگ زاده عنوان کرد: کارشناسان روابط عمومی باید سعی کنند با بهره برداری از تکنولوژی روز دنیای ارتباطات که این روزها بیشتر در فضای مجازی ظهور کرده است در عرصه رقابتی حاضر وحرفی برای گفتن داشته باشد. وی گفت: ظهور تکنولوژی های جدید و مفاهیم تازه ایی چون شبکه های اجتماعی مجازی و ایجاد ارتباط های چند گانه و خارج شدن از مونولوگ و دیالوگ در فضای اینترنت نیز این امکان را به فعالان در حوزه ارتباطات داده است تا با کاربردی کردن آن بر وسعت اجرایی خود بیفزاید. وی افزود: به این ترتیب با اجرایی شدن فناوری های نوین توسط کارشناسان روابط عمومی علاوه بر رصد اخبار و اطلاعات روز آگاهی از متدها و روش های نوین در حوزه ارتباطات از طریق کتاب های تخصصی، منبع بی پایان اینترنت وهمچنین شرکت در همایش ها، جلسات سخنرانی و کارگاه های آموزشی و ارتباط با استادان و کارشناسان این حوزه باید از دیگر دغدغه های کارشناسان اصلی روابط عمومی باشد که همواره باید دنبال کنند.
وی مهم ترین بخش ویژگی کارشناسان روابط عمومی را اتصال مستقیم با اقشار جامعه ذکر وعنوان کرد: بر اساس نوع نیاز ومشکلات موجود که در حوزه های مختلف اجرای برای قشرهای گوناگون ایجاد شده است افراد جامعه با فعالان امور روابط عمومی ارتباط برقرار می کنند و این ارتباط که به مرور زمان به اتصال تبدیل شده رمز شناخت بیشتر جامعه و نیازهای آن توسط کارشناسان روابط عمومی می باشد که در سایر رده های تخصصی وغیر تخصصی یک سازمان دیده نمی شود.
بیگ زاده به نقش روابط عمومی در توسعه سازمان اشاره وخاطر نشان کرد: مدیران ارشد سازمان های اجرایی درگیر مسائل اجرایی هستند و اغلب به دلیل مشکلات موجود کارهای اجرایی بیشتر وقت خود را صرف برطرف کردن موانع می کنند و از این رو زمان کمتری برای پیدا کردن یک وسعت دید نزدیک به واقعیت از دنیای اطراف خود دارند.
وی ادامه داد :آشنایی با جزئیات و رخدادهای یک اجتماع وآگاهی از اثرات اقدامات مختلف وشناخت ابزار های نوین همه وهمه در اختیار کارشناسان روابط عمومی است. سهراب بیگ زاده افزود:اگر روبط عمومی کار خود را به درستی انجام دهد سازمان به جای آنکه در جهت حل بحران فعالیت کنند در زمینه جلوگیری از بروز بحران عمل می کنند واز این رو در توسعه سازمان ها نقش موثری خواهند داشت. وی بر تدوین برنامه ۵ ساله از سوی انجمن روابط عمومی تاکید کرد واظهار داشت: مدیریت بدون اشتغال به کاری دیگر ، تعیین بودجه و ایجاد در آمدزایی و برقراری ارتباط و اعتماد بین همکاران روابط عمومی در دستگاههای اجرایی ودولتی و مراکز خصوصی نیز باید مورد توجه ویژه فعالان عرصه روابط عمومی قرار گیرد. وی ایجاد ارتباط تنگاتنک بین سهامداران و مسئولان سازمان متبوع و ایجاد اعتماد و خدمت رسانی به هر دو طرف را از مهمترین فعالیت های خود در سال گذشته ذکر کرد. بیگ زاده خاطر نشان کرد: امیدوارم شاهد پیشرفت وگسترش روز افزون روابط عمومی در سطح جامعه و دستگاههای اجرایی در سال پیش و یک تغییر نگرش اساسی در مدیران تراز اول و میانه نسبت به نقش روابط عمومی به وجود آید.
عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان در پایان گفت: پیشنهادم این است که چناچه مدیران ارشد کشوری و استانی می خواهند کشور از گزند آسیب های اجتماعی در امان باشد به روابط عمومی توجه شایانی داشته باشند و چنانچه تصمیم به انتصاب مدیری در جایگاهی دارند به نمره روابط عمومی آن مدیر توجه کنند.

25

نوشته های مرتبط


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «پیام ما» بیشتر بدانید :