پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امضای 6 نماینده استان پای طرح توقف مذاکرات هسته ای

امضای 6 نماینده استان پای طرح توقف مذاکرات هسته ای





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۲۰

امضای 6 نماینده استان پای طرح توقف مذاکرات هسته ای
از 10 نماینده استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، 6 نماینده طرح توقف مذاکرات هسته ای را امضا کردند. این طرح دیروز تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. آنطور که مهر گزارش داده این طرح را 80 نماینده مجلس امضا کردند که امضای 6 نماینده کرمان هم پای این طرح به چشم می خورد. موسی غضنفرآبادی نماینده بم، علیرضا منظری توکلی نماینده بافت، فرج الله عارفی نماینده جیرفت، محمدرضا امیری نماینده کهنوج، حسین فتاحی نماینده شهربابک و محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان 6 نماینده کرمانی هستند که این طرح را امضا کردند.
طرح 3 فوریتی توقف مذاکرات هسته ای در واکنش به مصوبه جنجالی سنای امریکا مدنظر برخی نمایندگان قرار گرفت. پنج شنبه گذشته مجلس سنای امریکا طرحی را مبنی بر نظارت کنگره بر توافق هسته ای با ایران تصویب کرد و این مصوبه با 98 رای موافق از میان 100 سناتور تصویب شد. این موضوع واکنش های متفاوتی را در ایران در پی داشت و نمایندگان مجلس سه طرح مختلف را در مقابله با مصوبه سنای امریکا در نظر گرفتند اما طرح توقف مذاکرات هسته ای از دو طرح دیگر جنجالی تر بود. جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح جزئیات این طرح به فارس گفته بود طبق این طرح دولت موظف است مذاکرات را متوقف کند تا زمانی که آمریکایی‌ها طی بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کرده و به تهدیداتشان پایان دهند.
یک روز پس از مطرح شدن طرح توقف مذاکرات هسته ای، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: « ما با تیم مذاکره کننده هسته‌ای هیچ زاویه‌ای نداریم بنابراین باید به دور از واکنش‌های عجولانه اجازه دهیم تیم مذاکره‌کننده پای میز مذاکرات اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به کرسی بنشاند؛ مقام معظم رهبری حمایت خود را از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام داشته‌اند بنابراین ما نیز در مجلس باید تابع معظم له باشیم.» به گزارش خبرآنلاین سید باقر حسینی، عضو کمسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز گفته بود:« لاریجانی همچنین در این جلسه متذکر شد که در حال حاضر در آمریکا سیاستمداران این کشور در دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با یکدیگر مشکل دارند اما ما در جمهوری اسلامی ایران با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هیچ مشکلی نداریم بلکه از آنان حمایت می‌کنیم بنابراین بهتر است به دور از جوزدگی و تصمیمات ناپخته واکنش مجلس به مصوبه سنا، صدور یک بیانیه باشد.» عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان هم درباره این طرح گفته بود: «خوشبختانه نمایندگان با مخالفت با این طرح بهترین تصمیم را اتخاذ کردند.»
در پی مخالفت لاریجانی با این طرح، فراکسیون رهروان ولایت هم مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و با این وضعیت طرح توقف مذاکرات هسته ای تحت الشعاع مخالفت ها قرار گرفت و گمان می رفت که نمایندگان موافق این طرح از مواضع خود عقب بنشینند اما دیروز این طرح به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. طرحی که امضا کنندگانش آن را دفاع ازاقتدار ملت ایران درمذاکرات می خوانند و موافقان مذاکرات آن را طرح توقف مذاکرات هسته ای می دانند. خواسته این 80 نماینده هم در ماده واحده طرح مشخص شده است: دولت و مسئولان سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظفند هر گونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را تا زمانی که دولت آمریکا رسماً و علناً تهدید ملت قهرمان ایران را کنار نگذارد، قطع نموده و مذاکره را با بقیه گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکایی‌ها ادامه دهد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *