پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در گفتگو با سلطانی سرمایه‌گذار معدن سنگ رودفرق عنوان شد/ خطر در کمین سرمایه گذاری 30 میلیاردی

در گفتگو با سلطانی سرمایه‌گذار معدن سنگ رودفرق عنوان شد/ خطر در کمین سرمایه گذاری 30 میلیاردی





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۲۵

در گفتگو با سلطانی سرمایه‌گذار معدن سنگ رودفرق عنوان شد/ خطر در کمین سرمایه گذاری 30 میلیاردی

پیام ما- چند سال پیش در جنوب استان کرمان، شهرستان جیرفت، روستای رودفرق شرکتی به نام مجتمع معادن پارس رودفرق با گرفتن پروانه اکتشاف از نهادهای مربوطه برای اکتشاف و بهره برداری یک معدن سنگ تراورتن دست به کار شد و پس از هزینه های بسیار مشغول ساخت و ساز مسیر برای دسترسی به این معدن شد. پس از استعلام های فراوان از نهادهای قانونی و پیگیریه ای بسیار و طی مراحل قانونی در نهایت پروانه بهره برداری برای شرکت صادر شد. قرار بود از اواسط سال گذشته این معدن به بهره برداری برسد اما این اتفاق نه تنها روی نداد بلکه هم اکنون آن شرکت فعالیتی در آن منطقه نمی کند. در حالیکه مردم روستای رودفرق هم خواستار بهره برداری از این معدن شده اند اما بدلیل مشکلاتی که پیش روی آن شرکت گذاشته شده، فعلا عملیات متوقف مانده است. شرکت مورد نظر یک شرکت هولدینگ و چند منظوره است که مبدا آن در اصفهان بوده و در زمینه مواد معدنی، خاک های صنعتی، فلزی و غیزفلزی و تولید سنگ های تزئینی از اکتشاف تا بهره برداری و صادرات فعالیت دارد. علاوه بر فعالیت در دیگر استان ها، فعالیت معدنی در مجتمع مس میدوک و منطقه چهارگنبد سیرجان از فعالیت های مربوط به استان کرمان این شرکت بوده است. این مجموعه معدنی همزمان با آغاز عملیات اکتشاف در رودفرق جیرفت عملیاتی را در شهر کاشان شروع کرده که بدون هیچ مانعی با توجه به زمان بندی دقیق شرکت به مرحله تولید و صادرات رسیده است. همچنین برای پرهیز از خام فروشی کارخانه ای توسط این شرکت در نزدیکی معدن در دست احداث می باشد که با توجه به وجود کارخانه های متعدد سنگ در منطقه و مسیر طولانی برای فرآوری سنگ در دیگر شهرهای کشور، احداث این کارخانه جیرفت را به قطب سنگ جنوب شرق ایران بدل خواهد کرد. در ادامه با حبیب ا… سلطانی، مدیرعامل این شرکت درباره مشکلات و موانع بهره برداری معدن سنگ رودفرق صحبت کرده ایم که از نظرتان می گذرد:
درباره معدن سنگی که در رودفرق وجود دارد کمی توضیح دهید.
ما یک گروه اکتشاف داریم که خودم سرگروه این گروه اکتشاف هستم. در جغرافیای ایران مسیرهایی به این گروه داده می شود و در این مسیرها ما به سنگ تراورتن در منطقه جنوب کرمان برخوردیم. این منطقه آزاد بود و ما سال 90 آن را برای فعالیت معدنی ثبت کردیم. همان سال پروانه اکتشاف گرفتیم و از سال 91 عملیات شروع شد. این عملیات تا اوایل سال 93 طول کشید و ما موفق به اخذ پروانه بهره برداری شدیم.
اما تاکنون بهره برداری از معدن شروع نشده. چرا؟
آبان یا آذر 93 بود که مسئولان میراث فرهنگی به ما گفتند در اینجا یک ابنیه تاریخی وجود دارد به نام قلعه سموران و با این احتمال کار ما را متوقف کردند. در حالیکه ما چه برای پروانه اکتشاف و چه برای پروانه بهره برداری از همه سازمان های مربوطه استعلام گرفتیم. اما متاسفانه در سال 91 که از میراث فرهنگی درخواست استعلام کردیم این سازمان ماه جواب ما را نداد. در فاصله سه ماه از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت دو نامه به این سازمان ارسال شد که هر دو نامه بی پاسخ ماند. طبق قانون اگر شش ماه از زمان یک استعلام سازمان مربوطه پاسخ ندهد مجوز صادر خواهد شد و بر همین اساس مسئولین سازمان صنعت و معدن و تجارت در استان کرمان پروانه بهره برداری را صادر کردند. اما پس از چند سال و پس از صرف میلیاردها تومان هزینه و بدون یک بار مراجعه در طول این سال ها یا در ابتدای آغاز عملیات عمرانی پروژه اکنون و زمانی که ما آماده حالا بهره برداری هستیم مسئولین این سازمان جلوی کار ما را گرفته اند. من 30 سال است که در این کار هستم و در هر استانی که کار کردم همینگونه استعلام گرفتم و بدون مشکل کار به سرانجام رسیده. به عنوان مثال مجتمع گلستان کاشان که همزمان با این پروژه شروع شده و هم اکنون میلیون ها دلار صادرات دارد.
حرف مسئولان سازمان میراث فرهنگی کرمان چیست؟
می گویند مسیر دسترسی را عوض کنید. درحالیکه در طی یک سال و نیم ما حدود هفت میلیارد تومان فقط برای مسیر دسترسی خرج کردیم و آن زمان کسی چیزی به ما نگفت.
پاسخ شما به این سازمان چه بود؟
از منظر قانونی که این سازمان نمی تواند به شرکت ما بگوید چه کاری بکند. چرا که ما همه جوازهای لازم را گرفته ایم. چه زمان اکتشاف و چه زمان کسب پروانه بهره برداری ولی متاسفانه جلوی اقدامات ما گرفته شده است.
حالا این دیوارچین که شما می گویید و مسئولان میراث فرهنگی به آن قلعه سموران می گویند آیا در صورت آغاز به بهره برداری از این معدن آسیب می بیند؟
نه. ما به سازمان میراث فرهنگی هم گفتیم حدود 200 متر محدوده برای چاهی که وجود دارد می گذاریم و یک کلنگ هم نمی زنیم. علاوه بر این قبلا این ابنیه تاریخی مسیری صعب العبور داشته و حالا ما مسیر هم ساخته ایم و به گردشگری استان کمک هم می شود.
نظر مسئولان رده بالای استان کرمان در این مورد چیست؟
استاندار کرمان توسط مشاورین خود کاملا در جریانند. شخص استاندار هم کمک های زیادی به ما کردند. می دانید مسئله این است که شاه می بخشد ولی وزیر نمی بخشد. بگذارید خاطره ای بگویم که اوضاع را بهتر بدانید. یک روز ما از مسئولان محلی درخواست کردیم به معدن بیایند. فرماندار، نماینده مجلس آن منطقه، دادستان، امام جمعه و مسئول نیروی انتظامی منطقه آمدند. مدیرکل صنعت و معدن و تجارت آقای اسکندری زاده هم بودند. این مسئولان در حال بازدید از معدن بودند که به یکباره شخصی در همان محل فریاد برآورد و گفت یک اصفهانی چرا باید اینجا سرمایه گذاری کند و من شما را از اینجا بیرون می کنم و…. آقای اسکندری زاده از آن فرد پرسید که کیست و آن فرد گفت مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی. البته آقای اسکندری زاده هم گفتند من گفتم این ها بیایند اینجا. متاسفانه ما با اینگونه مشکلات مواجه هستیم. مشکلاتی که در هیچ کجا تا بحال با آن روبرو نشده بودیم.
استاندار کرمان که با شروع به بهره برداری از این معدن موافق هستند. مسئولین محلی شهرستان را هم بردید در محل معدن و آن ها هم الان موافق هستند. الان چه چیزی باعث شده کار جلو نرود؟
در پیچ و خم مراحل اداری ما رها شدیم. الان در معدن ما لودر 2 میلیاردی خواباندیم. بیشتر از هزار کاوا ژنراتور برق را به معدن بردیم. اما این ها همه خوابیده و ما ضرر زیادی می کنیم. علاوه بر این منطقه هم از یک کارخانه ای که می تواند باعث توسعه و اشتغال زایی شود محروم شده است. هدفمان این بود که با شروع به کار معدن همه معادن جنوب کرمان را تحت پوشش قرار دهیم و برای سنگ های آن معادن ارزش افزوده ایجاد کنیم.
یعنی میراث جلوی کار شما را گرفته؟ چرا با میراث رایزنی نمی کنید؟
متاسفانه کسی جواب ما را نمی دهد. میراث اصلا جوابگو نیست. با آقای موحدی معاونت میراث هم جلسه ای گذاشتیم که متاسفانه ایشان اصلا برخورد مناسبی نداشتند. اقای مهاجری هم که هیچوقت نبودند و هرکس که از طرف شرکت رفته تنها موفق به دیدار با معاونان ایشان شده است. این را هم باید بگویم که با آقای سلطانی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و معاون رئیس جمهور هم صحبت کردیم و ایشان هم به ما گفتند که میراث نباید مانع سرمایه گذاری باشد.
مردم منطقه چه برخوردی با شما و شرکت شما دارند؟
برخوردی کاملا خوب. در جاهای دیگر ما نگران برخورد مردم بودیم در اینجا برعکس شده و مردم با ما همکاری خوبی داشتند اما مسئولان نه. در حالی که این طرح کاملا به نفع مردم منطقه است. منطقه جنوب کرمان متاسفانه بسیار محروم است و راه محرومیت زدایی از مناطق محروم سرمایه گذاری است. برای ورود سرمایه گذارها هم باید در منطقه فرهنگ سرمایه گذارپذیری وجود داشته باشد. مردم منطقه خوشبختانه منفعت این معدن را درک کرده اند. نامه ای را به استاندار و فرماندار کرمان فرستاده اند که 150 امضا دارد و از شرکت ما حمایت کرده اند.
اگر کارخانه بهره برداری و فرآوری راه افتاده بود، الان در چه مرحله ای قرار داشت؟
اگر جلوی ما را نمی گرفتند امسال تولیدات برون مرزی داشتیم و وارد صادرات می شدیم. من حتی سرمایه گذار اماراتی آوردم که یک قرارداد چندساله داشته باشیم. علاوه بر این صنایع تبدیلی هم دیده شده بود. معادنی هم که تعطیل و نیمه تعطیل هستند می توانند سنگ هایشان را به ما بفروشند و ما آن ها را فرآوری کنیم. در ضمن ما در ساخت این کارخانه از مدرن ترین تجهیزات روز دنیا استفاده خواهیم کرد که حداقل را تا 20 سال آینده هم قدیمی نشود. اگر کارخانه راه افتاده بود الان نام جیرفت و عنبرآباد به عنوان یکی از منابع سنگ تزئینی ایران می درخشید.
پس برای منطقه هم کلی سود دارد.
صد در صد. شما نگاه کنید که الان هزینه حمل بار برای سنگ متری 20 تا 30 هزارتومان است. وقتی سنگ در جیرفت فرآوری شود همین هزینه حمل بار کم می شود. علاوه بر این 200 شغل مستقیم برای اهالی این منطقه ایجاد می شود که این زنجیره بیشتر از 10 هزار نفر می شود.
نگاهتان به آینده چگونه است؟
ما باید با یک آینده روشن روبرو باشیم که متاسفانه فعلا اینگونه نیست.
کار شما فعلا متوقف شده و ضرر کرده اید. میزان این ضرر چقدر بوده؟
ما الان حدود 30 میلیارد تومان ضرر کرده ایم در حالی که کارمان غیر قانونی نبوده. ما برای مرحله به مرحله کارمان مجوز داریم. اما متاسفانه جلوی کار را گرفته اند. ما حتی گفتیم علاوه بر این معدن، ابشار رودفرق را هم احیا کنیم تا به گردشگری منطقه هم کمک شود اما فعلا کسی به ما پاسخ نداده است.
تا چه زمانی صبر می کنید؟
تا پایان فصل بهار اگر به قانون تمکین شد، به مجوزهایی که به داده شد و موانع برداشته شد می مانیم اگر هم که نشد می رویم و البته باید بدانید وقتی یک هولدینگ معدنی با این حجم از سرمایه گذاری و با شکست منطقه را ترک کند مطمئن باشید دیگر معدن کاران ایران که اکثرا هم اصفهانی هستند هرگز ریسک حضور در استان کرمان را نخواهند پذیرفت. الان یک شکایتی هم به دیوان عدالت اداری کرده ایم و اگر اجازه ندهند کارخانه راه بیفتد باید از صفر تا صد خسارت ما را بدهند.
جز این راهی نیست؟
چرا. ما به میراث گفتیم 200 متر محدوده برای ابنیه در نظر می گیریم و کار ما را متوقف نکنند.
قطعا رفتن یک سرمایه گذار از استان کرمان، خلاف نظرات استاندار کرمان است که می گوید برای سرمایه گذاران در کرمان فرش قرمز پهن شده است.
استاندار و همه مسئولین کرمان موافقند. متاسفانه برخی مدیران زیر دستی ضعف دارند. ببینید اگر من سرمایه گذار از اینجا با این وضع بروم، دیگر کسی برای سرمایه گذاری نمی آید. اما با ورود یک سرمایه گذار به یک منطقه، دیگر سرمایه گذاران هم سرازیر می شوند. اصفهان نزدیک به 9 هزار واحد صنعتی دارد که بالای 50 درصد این واحدها مهاجرند و اصفهانی نیستند. خب این ها چطور به اصفهان آمده اند؟ اول چند سرمایه گذار آمده اند و وقتی بقیه سرمایه گذاران فضا را مناسب دیدند آن ها هم آمدند. متاسفانه برخورد خوبی با ما نشده. ما این معدن رودفرق را همزمان با معدن گلستان کاشان شروع کردیم. حالا ببینید آن معدن به کجا رسیده و این معدن در چه وضعیتی ست.
• صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید.
ما خودمان هم دوست داریم در این منطقه کار کنیم. ببینید الان 150 میلیون تن مس قطعی در همین منطقه شناخته شده که بدلیل نبود سرمایه گذار کاری نشده است. این منطقه می تواند یک مجتمع معدنی جهانی شود. همان اندازه که سرچشمه اشتغال ایجاد کردو باعث تحول منطقه شده، اینجا هم می تواند این اتفاق بیفتد اما باید به سرمایه گذاران اجازه دهند فعالیت کنند ولی با این برخوردها فقط سرمایه گذار را فراری می دهند. آن هم برخوردهای غیر منطقی. ما برای همه مراحل جواز داریم. پروانه اکتشاف و پروانه بهره برداری را قانونی گرفتیم اما به راحتی جلوی کار ما گرفته شده است. این برخورد چیزی جز دلسردی سرمایه گذار ندارد.

نامه مردم رودفرق به رهبر انقلاب
برای حمایت از سرمایه گذاری جهانشاهی
با درود و سلام به رهبر عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای. رهبرم سیدم جانم فدایت این صدای پا برهنه های جنوب استان کرمان شهرستان عنبر آباد- بخش جبالبارز جنوبی – دهستان گرم – روستای رودفرق در دامنه جبال بارز است. محرومیت، فقر در این منطقه گردشگری و معدنی بیداد می کند، شغل ما مردم کشاورزی بوده است، اما بحران خشکسالی همه دار و ندارمان را از ما گرفته است و به کلی خشکیده است.اکثر مردم از فقر به شهرها پناه برده اند.صدها جوان جویای کار توان ازدواج و ادامه زندگی را ندارند. و از طرفی چون در دامنه رشته کوه قرار داریم معادن غنی همچون معدن مس غنی کرور و معدن سنگ مر مر و تراورتن قرار دارد. چند سال پیش معدن مس کرور شروع به کار گردید و پس از حفاری و نمونه برداری که به گفته مهندسین وقت غنی ترین معدن است. اکنون مدت سه سال است که رها شده و صدها نامه و درخواست جهت راه اندازی آن تقدیم مسولین استان نمودیم و اثر بخش نشد. در حالی اگر راه اندازی شود کلیه جوانان شهرستان شاغل می گردند. دستهای پنهانی که نمی گذارند جنوب استان رشد کند مانع کار شدند. از یک طرف معدن سنگ تراورتن و مرمر که با سرمایه گذاری چند میلیاردی به وسیله شرکت سنگ تراورتن پارس معادن رودفرق به شماره ثبت ۴۹۷۹۵ و شناسه ملی ۱۰۲۶۰۶۸۲۰۳۰ در سال ۱۳۹۱ با واگذاری یک فقره پروانه اکتشاف از طرف شرکت سیمکان باریت با شماره پروانه اکتشاف ۰۰۱۱/ ۹-۲ /۱۰/۱۳۹۰ و به شماره ثبت شرکت ۱۲۰۱۵ به آدرس تهران سعادت آباد خیابان ۱۹ غربی پلاک ۵۰ و با داشتن کلیه اختیارات سازمان صنعت و معدن و تجارت اقدام به اکتشاف محدوده حدود ۴ کیلومتر مربعی نموده است و به دلیل کوهستانی بودن محدوده فوق شرکت متحمل هزینه چندین میلیاردی و اشتغال جوانان روستا گردیده. طبق قانون وزارت معدن و تجارت کلیه مراحل قانونی را انجام داده است و موفق به دریافت پروانه بهره برداری به شماره ثبت ۰۰۲۶/۱۴/۹۳/۳۰/۳۰/ ۵ / ۹۳ گردیده است. بدون توجه به فرمایش آقا که فرمودید زمینه را برای جذب سرمایه گذار فراهم کنید پس از سرمایه گذاری عظیم شرکت با مدیر عاملی آقای حبیب ا… سلطانی که جای تقدیر از او دارد که از بدو شروع به کار معدن به ما مردم فقیر کمک های فراوانی نموده جوانان را به کار گیری کرد.میراث فرهنگی شهرستان و عوامل غیر مسوول اقدام به جلوگیری کار و تولید و حتی گرفتن حکم قضایی نموده است. و ضربه بزرگی به ما مردم محروم و جوانان شاغل وارد کرد. در مسیر کار معدن یک حفره به شکل چاه ایجاد گردیده است. ما مردم و نسلهای پیش از ما مشاهده نکردند که حتی یک بار میراث فرهنگی به آن توجه داشته باشد. حضرت آقا جانمان فدایت به داد ما محرومان آسیب دیده برسید و دستور فرمایید به خاطر خدا و کمک به جوانان جویای کار، میراث فرهنگی دست از مزاحمت سرمایه گذار بردارد. این معدن سنگ و معدن مس کرور موجب عمران و آبادی کل شهرستان خواهد شد. اگر این معدن نیمه کاره رها شود ضربه بزرگی به مردم و عدم جذب سرمایه گذاران دیگر خواهد شد. اکثر نقاط روستا فاقد جاده بوده به وسیله همین شرکت برای مردم احداث گردیده، به افراد ضعیف کمکهای فراوان نموده و قصد ساخت درمانگاه در این منطقه برای مردم دارد. ما مردم فقیر استدعا داریم دستور ویژه بفرمایید مانع کار معدن نشوند. جانمان فدای رهبر عزیزمان

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *