پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «پیام ما» دلایل ابتلا به بیماری دیابت را بررسی می‌کند با پیاده روی دیابت را پشت سر بگذاریم

«پیام ما» دلایل ابتلا به بیماری دیابت را بررسی می‌کند با پیاده روی دیابت را پشت سر بگذاریم





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۰:۳۶

«پیام ما» دلایل ابتلا به بیماری دیابت را بررسی می‌کند
با پیاده روی
دیابت را پشت سر بگذاریم
درهفته‌ی سلامت و با توجه به تاکیدی که برکنترل بیماری دیابت وجود دارد. امروز به نام «غلبه بر دیابت با تحرک وتغذیه سالم» نام گذاری شده است ،«پیام ما »هم با نگاه ویژه ای به این بیماری پرداخته است.
دیابت عامل دو درصد مرگ و میر
احمد کوشا سخنگوی وزارت بهداشت با توجه به موضوع دیابت،به تسنیم اظهار داشت: «براساس برآوردها هم اکنون 422 میلیون نفر در کل دنیا به دیابت مبتلاهستند ، حدود 7 درصد ایرانیان دیابت دارند.»وی ادامه داد: «همچنین در سنین 25 تا 70 سال کشورمان 37.11 درصد افراد دچار مبتلا به دیابت هستند و از سال 84 تا 90 بالغ بر 35 درصد به بیماران دیابتی کشور افزوده شده است.» او ادامه داد:« دیابت عامل دو درصد مرگ و میر و اصلی ترین علت معلولیت ها در کشور است.عوامل زیادی مانند اضافه وزن وکم تحرکی ورژیم غذایی خطر ساز بر بیماری دیابت تاثیر دارد.»
هشت میلیون نفر چاق
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به ایرناگفت:«10 میلیون نفر در ایران فشار خون بالا دارند، و مصرف سیگار،الکل، مواد مخدر و کم تحرکی عامل 70 درصد بیماریها هستند.» وی ادامه داد: «کم تحرکی نیز یکی از عوامل بیماریهای غیرواگیردرکشوراست وهرفردی که کمتر از 150 دقیقه درهفته ورزش و تحرک داشته باشد، کم تحرک است و برآورد وزارت بهداشت نشان می دهد که 19 میلیون نفر در ایران کم تحرک هستند.» سیاری گفت: «از 24 میلیون نفری که در کشور اضافه وزن دارند، هشت میلیون نفر چاق هستند.» او افزود: «افرادی که حداقل یکی از عوامل خطر اضافه وزن، چربی بالا، کم تحرکی، مصرف سیگار یا الکل یا سابقه فامیلی دیابت داشته باشند، در معرض بیماری دیابت قرار دارند.»معاون وزیر بهداشت علامت خطر دیابت را قند خون ناشتای بالا 126 بعد از دوبار آزمایش یا قند خون بالای 200 در یک بارآزمایش اعلام کرد و تکرر ادرار، پرنوشی؛ احساس خستگی و ضعف و کاهش وزن ناخواسته را از علایم این بیماری معرفی کرد.
خطر سکته ی قلبی در دیابتی ها
زهرا دیودار سرپرست بخش غدد ودیابت بیمارستان افضلی پور کرمان در رابطه با بیماری دیابت به «پیام ما »گفت: «ابتلا به دیابت به دودلیل زمینه های وراثتی و رژیم های نادرست غذایی است .تعداد زیادی از مبتلایان به دیابت نوع A که به ما مراجعه میک نند می گویند که مصرف بالای نوشابه را دارند واین عادات نادرست غذایی دلیل ابتلا بسیاری از بیماران می باشد .آسیب هایی که دیابت یه بدن می تواند بزند زیاد است مانند درگیر شدن کلیه ها ویا چشم بیماران درسنین بالا تر و یا مشکلاتی که به واسطه ی زخم های پا برای آنها به وجود می آید، عفونت شدید زخم حتی ممکن است منجر به قطع پا دربیماران گردد .وآسیب مهم دیگری که اکثریت بیماران دیابتی را تهدید میکند ،ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن بیماران است که زمینه ی ابتلا به بیماری های ویروسی را در آنها افزایش می دهد. به دلیل ضعف سیستم ایمنی احتمال ابتلابه آنفولانزا در دیابتی ها افزایش پیدا میکند واین بیماری زمینه ای حتی امکان درگیر شدن ریه ها را با یک سرماخوردگی ساده افزایش می دهد، و آسیب دیگری که بیماران دیابتی راتهدید میکند سکته های قلبی است .زیرا آنان درد قفسه ی سینه را که یکی از نشانه های سکته ی قلب است را احساس نمی کنند و این خطر سکته را در آن ها افزایش می دهد.»
اضافه وزن و دیابت
او در رابطه با اضافه وزن در دیابتی ها گفت:«نمی توانیم بگوییم که هر کس که اضافه وزن دارد صددرصد مبتلا به دیابت خواهد شد. امکان دارد کسی اضافه وزن داشته باشد، اما تحرک بالایی هم داشته باشد وهیچ وقت به دیابت مبتلا نشود .ولی وزن بالا میتواند یکی از زمینه های ابتلا به دیابت باشد، برای کسی که مبتلا به دیابت است کنترل وزن بسیار مهم است.اگر کسی به خصوص در سنین پایین تر رژیم غذایی متعادلی داشته باشد به راحتی و با تحرک لازم می تواند دیابت خود را کنترل کند. اکثر بیماران که به ما مراجعه میکنند، نه رژیم مناسب ونه تحرک کافی را دارند. حتی در کودکانی که به دلیل ابتلا مادربه دیابت با قند خون بالا به دنیا می آیند،هم میتوان با رژیم مناسب دیابت را کنترل کرد .همه ی افراد باید هرشش ماه قند خون خود را کنترل کنند، به مناسبت هفته سلامت و دیابت در تمام کشور و کرمان، پایگاه هایی وجود دارد که به صورت رایگان قند خون افراد را اندازه می گیرند. و اگر کسی قند خون بالایی داشته باشد هر چه سریع تر این موضوع را بداند کنترل بیماری راحت تر می شود.»
میثم 48ساله و بازنشسته است، او می گوید چند ماهی است که فهمیده که قند خونش بالا است. او به «پیام ما» گفت: «من هر روز ورزش میکنم ،البته قبل از اینکه بدانم که قند خونم بالا رفته است، هم ورزش می کردم. اما ازوقتی که متوجه شدم که قند خونم بالا رفته است، سعی می کنم بیشتر تحرک داشته باشم و مدتی هم هست که قند خونم را ثابت نگه داشته ام. همسر من هم دیابت دارد، دارو استفاده می کند و اضافه وزن دارد، دکتر به او تا کید کرده است که باید ورزش کند، او به دلیل شاغل بودن کمتر تحرک دارد، اما برای کنترل قند خونش چاره ای جز ورزش ندارد. من که با ورزش قند خونم را ثابت نگه داشتم و امیدوارم که هیچ وقت مجبور به مصرف دارو برای دیابت نشوم.»
دیابت همه ی بدن را درگیر می کند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به «پیام ما»گفت:«خطر ابتلای افراد به دیابت در کشور رو به افزایش است و هرچه از روستاها به مرکز شهرها حرکت کنیم آمار افراد مبتلا به دیابت بیشتر می شود.» نوذر نخعی افزود: «9 درصد افراد بالای 15 سال سن در شهرهای استان و 4.2 درصد افراد ساکن در روستاهای استان کرمان به دیابت مبتلا هستند.» وی با بیان اینکه در 34 سال گذشته شدت شیوع دیابت در دنیا چهار برابر شده است. اظهار کرد: «دیابت بیماری است که تمامی ارگان های بدن را درگیرمی کند.» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام غربالگری و شناسایی افراد دیابتی را در درمان این بیماری تاثیرگذار دانست و افزود: «کنترل و کاهش مواد قندی و مواد غذایی دارای روغن های اشباع شده مانند چیپس و فست فودها از راهکارهای کاهش آمار دیابت است.» به گفته وی افراد دیابتی معمولا وزن بالا، تحرک فیزیکی اندک و رژیم غذایی نادرست دارند. اوگفت: «ارث، کم تحرکی، مصرف نکردن غذای سالم و استرس از جمله دلایل افزایش اندازه دور شکم ودیابت است.»
فست فود های مضر
زهرا دیودار سرپرست بخش دیابت هم در این رابطه به «پیام ما» گفت:«یکی از دلایلی که آمار دیابت در ایران رو به افزایش است مصرف زیاد فست فودها است. متاسفانه جامعه گرایش بدی به سمت غذاهایی با سس زیاد و یا مصرف سوسیس وکالباس پیدا کرده است. و این یکی از دلایل افزایش بیماری دیابت در کشور است. هر فرد می تواند با یک سری راهکارهای رفتاری خطر ابتلا به دیابت را درخود کم کند. که مهمترین آنها تغذیه سالم وکاهش وزن و داشتن تحرک است. برای بیماران مبتلا که دارو (خوراکی یا تزریقی انسولین) مصرف می کنند. ورزش کردن به صورت مداوم در کنترل بیماری آنها نقش به سزایی خواهد داشت.» به واسطه‌‌ی تا کیدی که بر کنترل بیماری دیابت از سوی تمام صاحب نظران و پزشکان وجود دارد، و احتمال اپیدمی شدن دیابت در سال آینده در دنیا، پیشگیری وکنترل این بیماری یکی از اهداف سلامت و بهداشت کشوراست.که دقت و همکاری تمام مردم را می طلبد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *