پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دفاع تمام قد حسن روحانی از برجام با واکنش روبرو شد انتقاد برخی ائمه جمعه استان از دیپلماسی دولت تدبیر و امید

دفاع تمام قد حسن روحانی از برجام با واکنش روبرو شد انتقاد برخی ائمه جمعه استان از دیپلماسی دولت تدبیر و امید





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۰:۲۶

دفاع تمام قد حسن روحانی از برجام با واکنش روبرو شد
انتقاد برخی ائمه جمعه استان از دیپلماسی دولت تدبیر و امید

روز گذشته برخی ائمه جمعه استان در خطبه های نماز جمعه از دیپلماسی دولت تدبیر و امید و حسن روحانی در قضیه برجام انتقاد کردند. این انتقادات پیش از سفر قریب الوقوع روحانی به کرمان صورت گرفته است. سفری که احتمالا در ماه جاری انجام خواهد شد و احتمال دارد روحانی در این سفر با ائمه جمعه استان هم دیدار کند.
روحانی «برجام» را افتخاری سیاسی و حقوقی خوانده بود
سه شنبه گذشته بود که حسن روحانی در بیست و ششمین سفر استانی خود دفاع تمام قدی از برجام داشت. گل حرف های روحانی در جمع مردم سمنان این عبارت بود: برخی فکر می‌کنند 30 سال از برجام گذشته، کافی است ببینید در این سه ماه چه گشایش های فراوانی ایجاد شده است. روحانی همچنین با اشاره به توافق ایران و گروه 1+5 و خروج ایران از فصل هفت منشور سازمان ملل اظهار داشت: ملت بزرگ ایران توانست با قدرت خود تمام قطعنامه‌های تحریمی فصل هفت علیه کشور را از بین ببرد. همه قطعنامه‌هایی که علیه ایران بود امروز لغو شده‌اند و آنها که فکر می‌کنند و می‌گویند که برجام برای ما کاری نکرده است باید بگویم که برجام افتخاری سیاسی و حقوقی برای تاریخ ملت ایران ثبت کرده است. رییس جمهور کشورمان سپس به برخی گشایش های برجام اشاره کرد و با انتقاد از منتقدان برجام گفت: برای من جای تعجب است که برخی می‌خواهند به گونه‌ای القاء کنند که ملت ایران پیروز نیست بلکه آمریکا پیروز است. برای من جای تعجب است که برخی‌ می‌گویند دیپلمات‌های ایرانی پیروز نیستند بلکه صهیونیست‌ها پیروز هستند؛ کجا رفت تعصب ملی و غیرت دینی؟ چرا واقعیت‌ها را برای مردم نمی‌خواهند روشن کنند و چرا در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به دست آورده است نمی‌خواهیم سر فرود آوریم. وی اضافه کرد: اگر کسی برای برجام نقدی دارد، برای زمان پیش از تصویب آن است؛ امروز زمان اجرای برجامی است که همه از جمله مقام معظم رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی آن را تأیید کرده‌اند. امروز دیگر زمان برخی نقدها و بیان‌ها نیست.
این صحبت های روحانی با واکنش برخی ائمه جمعه روبرو شد.
امام جمعه موقت کرمان: آمریکا به جای عمل به تعهدات خود پول‌های ایران را بلوکه کرده است
امام جمعه کرمان اگرچه به طور مستقیم از روحانی انتقاد نکرد اما به روحانی و دولت یازدهم توصیه کرد: آمریکا برای مردم ایران ارزش قائل نیست و هیچ دید مثبتی به انقلاب اسلامی نمی‌تواند داشته باشد، پس در مقابل این دشمن سادگی نکنید. به گزارش فارس حجت الاسلام عرب‌پور با طرح این سئوال که آمریکا چه اندازه به تعهدات خود در مقابل برجام عمل کرده است، بیان داشت: آنها پول‌های ایران را بلوکه کرده و به بهانه‌ خسارت از آن بر می‌دارند. وی اظهار داشت: مضحک است که آمریکا در گزارش‌های خود، عربستان سعودی را در حادثه 11 سپتامبر دخیل دانسته، اما هنوز با آنها همپیمان است و به آنها کمک می‌کند. عرب‌پور ابراز داشت: کشورهایی اسلامی مانند عربستان همکاری همه جانبه با استکبار و صهیونیست دارند، اما ایران را که همراه مردم مظلوم فلسطین است و از آنها دفاع می‌کند به عنوان حامی تروریست می‌دانند.
امام جمعه رفسنجان خطاب به دولت: مگر از برجام چه به شما بزرگواران رسیده است که با منتقدان برجام مقابله می کنید؟
امام جمعه رفسنجان هم به صحبت های روحانی واکنش نشان داد و به تندی از روحانی انتقاد کرد. به گزارش فارس حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور با اشاره به اینکه امروز اگر آمریکا دست به غارت اموال ملت ایران زده که این تازگی ندارد، خاطرنشان کرد: با وجود وزیر امور خارجه کشورمان در آمریکا رأی صادر می‌شود و دخالت ایران در حادثه انفجار سفارت آمریکا در بیروت را بهانه می‌کنند. خطیب جمعه رفسنجان از برجام و نتایج منفی آن یاد کرد و ابراز داشت: اگر مسئولی مانند صالحی و سیف در مورد برجام اظهارنظری خلاف میل رئیس‌جمهور کند با او مقابله می‌شود و می‌گوید زیاده‌روی کرده است، مگر از برجام چه به شما بزرگواران رسیده است. رمضانی‌پور با اشاره به اینکه اگر قصد استفاده از برجام در هفتم اسفند ماه داشتید که از آن استفاده کردید، تصریح کرد: آمریکا حتی به کسانی که برای رسیدن او برای خواسته‌هایشان در انتخابات کمک کردند هم حرمت نگه نداشت. وی تأکید کرد: کسانی که دل در گرو آمریکا دارند به عقل بیایند و بدانند آمریکا به هواداران خود از جمله حسنی ‌مبارک و صدام هم رحم نکرد.
امام جمعه بافت: قلب راکتور اراک را در مقابل هیچ و پوچ در بیاوریم، این افتخار سیاسی است؟
امام بافت در میان دیگر ائمه جمعه استان، تندترین انتقادات را از روحانی داشت. حجت‌الاسلام علی مهدی‌زاده با بیان اینکه در بحث برجام طبق گفته مسئولان ما به هیچ جا نرسیدیم، خاطرنشان کرد: دولت قبل از اجرایی شدن برجام در هر فرصتی که به دست می‌آورد از حذف تحریم‌ها، برداشته‌ شدن موانع تجاری و مالی سخن به میان می‌آورد، اما در عمل آن چه عاید کشور شد، مشکلات در نقل‌ و انتقال ارز و عدم دسترسی به دلارهای نفتی بود. به گزارش فارس وی تصریح کرد: طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی هیچ‌چیز اتفاق نیفتاده و جای تأسف است که رئیس جمهور در سمنان برجام را یک افتخار سیاسی و حقوقی برای ملت می‌داند و باید گفت؛ جناب روحانی آیا دست در دست گرگ قرار دادن و لبخند زدن با او افتخار سیاسی است. امام‌ جمعه بافت تأکید کرد: بعد از 37 سال عزت و شرف کشور خدشه‌دار شدن افتخار سیاسی است؟ آیا قلب راکتور اراک را در مقابل هیچ و پوچ در بیاوریم، این افتخار سیاسی است و سانتریفیوژها را در مقابل هیچ و پوچ به حداقل برسانیم این افتخار حقوقی است؟! وی ادامه داد: در عوض آمریکا روزبه‌روز فشار خود را علیه این ملت روا می‌دارد و تحریم‌های جدیدی را اعمال می‌کند از دست دادن ارزش‌های هسته‌ای افتخار سیاسی نیست. مهدی‌زاده متذکر شد: اقتدار سیاسی و حقوقی برای ملت همان فناوری هسته‌ای بود که دانشمندان ما برای کشور به ارمغان آوردند. امام جمعه بافت عنوان کرد: افتخار سیاسی ما پرتاب موشک‌های بالستیک تولید داخل است و به لبخند زدن و دست دادن به گرگ منطقه یعنی آمریکا نیست.
امام جمعه جیرفت: دولت به جای واکنش به بد عهدی‌های آمریکا، از برجام 2 و 3 سخن می‌گوید
امام جمعه جیرفت هم به طور مستقیم از دولت انتقاد کرد. به گزارش فارس حجت‌الاسلام رضا کرمی‌پور با بیان اینکه وزارت امور خارجه کشور ما موظف است هر سه ماه یکبار گزارش‌های برجام را به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ارائه کند و در چند روز گذشته نخستین گزارش را دادند و معاون وزیر امور خارجه ما بر این باور است تاکنون هیچ اقدامی در زمینه برجام انجام نشده است و همچنین رئیس بانک مرکزی هم در دو سفر به آمریکا اعلام کرده که تقریباً هیچ چیز انجام نشده است، اما با ابراز تأسف برخی دولتمردان ما به جای واکنش به بد عهدی‌های آمریکا مرتب می‌گویند که برجام در حال اجرا شدن است و از برجام 2 و 3 سخن می‌گویند.
امام جمعه شهربابک: تعهدات کاغذی کشورهای مذاکره کننده بیشتر جنبه بچه گول‌زنی دارد
امام جمعه شهربابک به طور مستقیم از روحانی انتقاد نکرد و تنها اشاره ای به عهد شکنی های آمریکا داشت. به گزارش فارس حجت‌الاسلام حسن منتظری اظهار داشت: تعهدات کاغذی کشورهای مذاکره کننده بیشتر جنبه بچه گول‌زنی و بازی‌های حیله‌گرانه دارد و پیشرفت روزافزون و همه‌جانبه کشور در گرو راهبردها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصرار بر آرمان‌ها و ارزش‌های ملی، انقلابی و اسلامی است.
امام جمعه سیرجان: دولت در مقابل زیاده خواهی های امریکا واکنش نشان دهد
امام جمعه سیرجان البته انتقاد مستقیمی از حسن روحانی و دیپلماسی دولت تدبیر و امید نداشت . به گزارش فارس حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی به دولت پیشنهاد کرد: دولت در مقابل ادعاهای واهی مسئولان آمریکا برای دریافت خسارت از ایران، مطالبات ملت ایران را از آمریکا درخواست کند. امام جمعه سیرجان تاکید کرد: همه ملت ایران می‌دانند که آمریکا مورد اعتماد نیست و امروزه هم این بهانه خسارت را ناشی از کینه و دشمنی این رژیم با اسلام، نظام اسلامی و ملت ایران می‌دانیم و هرگز از حقوق خود کوتاه نمی‌آییم.
امام جمعه عنبرآباد: ملت ایران منتظر اقدام انقلابی دولت در برابر بدعهدی‌های آمریکاست
امام جمعه عنبرآباد به طور مستقیم از دولت انتقاد نکرد. به گزارش فارس حجت‌الاسلام رضا سالاری گفت: بعد از گذشت سه ماه از قضیه برجام، بد‌عهدی آنان درباره تحریم‌های جدید به اوج رسیده است، بنابراین ملت ایران منتظر اقدام انقلابی از جانب مسئولان خود است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *