پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معدنچیان و افت قیمت زغالسنگ پنجه در پنجه هم انداخته اند

معدنچیان و افت قیمت زغالسنگ پنجه در پنجه هم انداخته اند





۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۱۱

معدنچیان و افت قیمت زغالسنگ پنجه در پنجه هم انداخته اند

شمال استان کرمان قطب تولید زغالسنگ کشور است که به دلیل افت قیمت زغالسنگ و فروش نرفتن محصول معادن، این بخش از استان این روزها با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کند.
استان کرمان به بهشت معادن شهرت دارد و در شمال استان به خصوص در شهرستان های راور، زرند و کوهبنان بزرگ ترین و قدیمی ترین معادن زغالسنگ کشور وجود دارد.
این معادن در ابتدا برای ایجاد خوراک اولیه کارخانه ذوب آهن اصفهان راه اندازی شد و موجب شد بسیاری از جوامع محلی در اطراف این معادن شکل بگیرند و شهرهای مختلفی در همین راستا تاسیس شد که اکثر این شهرها هسته ای کارگری دارند همچنین زیر ساختهای این مناطق نیز اکثرا توسط شرکت زغالسنگ کرمان احداث شده است.
نقش محوری زغالسنگ در شمال استان کرمان موجب شده است این معادن پایه اصلی زندگی مردمان شمال استان کرمان باشند.
تخمین زده می شود که ۲۰ هزار نفر در معادن استان کرمان به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند که بخش عمده ای از این تعداد کارگر در معادن زغالسنگ مشغول به کار هستند.
از سال ۴۴ که زمان آغاز فعالیت این معادن بود تا کنون مواد استخراجی از این معادن از استان کرمان به صورت خام صادر می شد و قیمت گذاری زغالسنگ نیز در روندی بین شرکت زغالسنگ و کارخانه های ذوب آهن اصفهان انجام می شد.
اما پس از گذشت سالها از فعالیت در این معادن آن هم به روشهای استخراج ابتدایی و بروز سوانح متعدد در معادن زغالسنگ کرمان این معادن امروز با مشکلات متعددی رو برو شده اند.
عدم اکتشاف جدید در زمینه معادن زغالسنگ، قدیمی شدن اکثر معادن، کاهش سطح ایمنی معادن و روشهای سنتی در برداشت از جمله مشکلات این معادن است.
با این وجود یکی از موانع اصلی فعالیت معادن زغالسنگ استان کرمان در ماه های اخیر که موجب تعطیلی بسیاری از این معادن و کاهش سطح عملکرد شده است کاهش قیمت زغالسنگ در بازارهای جهانی و بین المللی است.
افت قیمت زغالسنگ عملا موجب تعطیل شدن این معادن و همچنین در معرض ورشکستگی قرار گرفتن بسیاری از این معادن شده است.
محمدرضا پور ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: شاهد افت شدید قیمت زغالسنگ هستیم و مشکلاتی در زمینه قیمت گذاری وجود دارد به طوری که کارخانه هایی که این زغال سنگ ها را خریداری می کنند بر اساس قیمتگذاری سالها قبل اقدام به خرید می کنند در صورتی که در طول سالها هزینه تولید افزایش یافته است و صرفه اقتصادی در معادن زغالسنگ از بین رفته است.
وی افزود: ما تقاضای قیمت گذاری مجدد زغالسنگ را داریم و باید این قیمت ها راستی آزمایی شود.
۹۰ درصد ظرفیت معادن زغالسنگ کرمان
غیر فعال است
وی ادامه داد: هم اکنون شاهد تعطیلی برخی از این معادن هستیم و به همین دلیل کارگران بیکار می شوند و در برخی معادن نیز تعدیل نیرو شده و نیمه تعطیل هستند در این خصوص باید راهکاری اندیشیده شود و مشکلات بخش زغالسنگ با جدیدت پیگیری شود.
وی به معدن بزرگ خمرود اشاره کرد و افزود: این معدن مدتها قبل برای فعالیت واگذار شد اما ۲۰ سال است که هیچ اقدامی در این معدن انجام نمی شود درحالی که دارای ذخایر بسیار بزرگ و غنی است و یک ثروت حقیقی در منطقه محسوب می شود. که با هماهنگی های صورت گرفته سعی شده این معدن فعال شود.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از این معادن در شهرستان راور هستند و این درحالی است که این شهرستان از محرومیت های شدید اقتصادی رنج می برد و فعال کردن این معادن می تواند موجب اشتغال در جامعه و کاهش مشکلات اجتماعی شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون در بهترین حالت ممکن تنها از ۱۰ درصد ظرفیت معادن کرمان بهره برداری می شود و همین ۱۰ درصد نیز نیمه تعطیل یا در معرض ورشکستگی هستند و باید برای توسعه اقتصادی شهرستان های شمالی استان کرمان برای این معادن فکری کرد.
شعار توسعه اقتصادی باید با عمل همراه شود
وی ادامه داد: نمی توان شعار داد اما عمل نکرد ما در شمال استان کرمان معادن سنگ آهن و زغال را داریم و اینها مواد اولیه تولید فولاد است و باید با احداث سریع کارخانه ها زمینه جلوگیری از خام فروشی در کرمان را مهیا کنیم و برای توسعه اقتصادی گام عملی برداریم.
نماینده مردم زرند و کوهبنان نیز که از دیگر شهرستانهای شمالی استان کرمان و دارای معادن گسترده زغالسنگ هستند نیز در گفتگو با مهر خواستار فعال شدن ظرفیتهای معدنی شمال استان کرمان شد و افزود: معادن زغالسنگ مهمترین زمینه اشتغال و توسعه اقتصادی در زرند و کوهبنان هستند و باید برای رفع مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد برنامه ریزی مدونی صورت گیرد.
حسین امیری افزود: افزایش ضریب امنیت کاری، افزایش ایمنی معادن، استفاده از روشهای نوین برای بهره برداری از معادن و افزایش سطح رفاه و زندگی کارگران معادن باید در دستور کار باشد و همین طور باید رونق اقتصادی مناسبی نیز برای سرمایه گذاران و معدنکاران فراهم کرد.
وی تصریح کرد: این یک حقیقت است که اقتصاد شهرستانهای شمالی کرمان برپایه زغالسنگ است و توسعه و بهره برداری از این معادن برای توسعه اقتصادی این شهرستانها ضروری است.
وی با اشاره به محرومیتهای موجود در شمال استان کرمان خواستار چاره اندیشی برای مشکل افت قیمت زغالسنگ شد و گفت: ما هم اکنون باید به فکر توسعه اقتصاد غیر نفتی باشیم و زمانی که قیمت نفت با نوسان مواجه است باید از ظرفیتهای دیگر مانند ظرفیت های معدنی استفاده کنیم و نباید شاهد بروز مشکلات در بخش های دیگر باشیم زیرا پتانسیلهای معدنی وجود دارد نیروی کار نیز پای کار است و تنها به برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاه های مختلف نیاز داریم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *