پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آب تنی در نهر مؤیدی

آب تنی در نهر مؤیدی





۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۳۸

آب تنی در نهر مؤیدی
برای نسل جدید اهل مطالعه که کرمان قدیم را به یاد نمی آورد، دیدن عکس هایی که مربوط به آن دوران است جذابیتی تمام دارد. از درختان چنار و نهر مؤیدی که از حاشیه خیابان شاپور (شریعتی کنونی) می گذشت تنها خاطره ای در زهن پیران به جا مانده است. آن نهر جای خود را به لاین اتوبوس شرکت واحد داده و درختان چنار هم به تاریخ پیوسته اند. مغازه های خشت و گلی هم کمر شکن شده اند تا کلینیک ها و پاساژها و سیتی سنترها با قامتی افراشته در خدمت زندگی های پر زرق و برق و مدرن امروزی باشند.آن هایی که قدم زدن زیر سایه درختان چنار را تجربه کرده اند و صدای شرشر آب جاری نهر مؤیدی را در گوش دارند، در کنار خرسندی که از پیشرفت و ترقی شهرشان دارند شاید از یادآوری خاطرات آن روزها اشک در چشمخانه می گردانند.
دو عکس که در این یادداشت مشاهده می کنید از «مجله شهرداری کرمان» که به بررسی عملکرد شهرداری پرداخته در دهه 40 برگرفته شده است. این مجله در آرشیو ارزشمند حاج محمد صنعتی «مرد اسناد و تصاویر» موجود است.
عکس شماره 1، شهردار و استاندار کرمان را در حال بازدید از نهر مؤیدی پیش از سرپوش شدن نشان می دهد. (تصویر مردی که بدون پیراهن در حال آب تنی در نهر است خودنمایی می کند.)
عکس شماره 2، وضعیت نهر مؤیدی پس از پوشیده شدن را نشان می دهد که در آن دیگر از آب تنی شهروندان خبری نیست.
ضمن تقدیر و تشکر از جناب آقای صنعتی که همیشه خاطرات و تصاویر و اسناد خود را سخاوتمندانه در اختیار نسل جوان مطبوعاتی قرار داده اند و پیشقراول جریان خاطره گویی و شرح تاریخ شفاهی شهر بوده اند، این تصاویر را به این امید چاپ می کنیم که دیگر بزرگان و موسپیدان شهر و استان کرمان نیز به تأسی از ایشان عکس ها و نوشته های خود را برای استفاده مخاطبان در اختیار «پیام ما» بگذارند و نسل جوان را از تصاویر و مطالب به جای مانده از دوران جوانی خود بهره مند سازند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *