پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | با انحصار پروازهای کرمان توسط شرکت هواپیمایی ماهان صورت گرفت:معلولان کرمان از پرواز جا می‌مانند

با انحصار پروازهای کرمان توسط شرکت هواپیمایی ماهان صورت گرفت:معلولان کرمان از پرواز جا می‌مانند





۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۱۶

با انحصار پروازهای کرمان توسط شرکت هواپیمایی ماهان صورت گرفت:معلولان کرمان از پرواز جا می‌مانند
چندی پیش علی‌همت محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران به خبرگزاری CHN گفته بود: با آنکه هیچ قانونی معلولان را از حق خود جهت ورود به هواپیما منع نکرده است ولی بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از انجام این کار سر باز می‌زنند و هیچ واحد نظارتی پاسخگوی این نقض حقوق شهروندی نیست. آنطور که وی گفته عدم برخورد مناسب با معلولان و پذیرش آنها در شرکت‌های هواپیمایی داخلی با وجود پیگیری‌های پیاپی که در این خصوص انجام شده است از دیرباز سابقه داشته و همواره ادامه دارد. به گفته رئیس جامعه معلولین کشور در بسیاری از شهرستان‌ها بالابر و بیمار بر جهت حمل معلول به سمت هواپیما وجود ندارد و اگر هم داشته باشیم بعضا استاندارد نیست. این ابزار تنها در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد بیمار در تهران توسط بالابر سوار هواپیما می‌شود ولی در شهرستان این امکان وجود ندارد و گاه عنوان می‌شود که یا باید بر کول یکی از همراهان سوار شود که خارج از شان معلول است یا باید از طریق پله پایین بیاید که خود خطرات بسیاری را برای معلول به همراه دارد. خطوط هوایی از به‌صرفه نبودن استفاده از بالابرها می‌گویند و به این دلیل از انجام آن سرباز می‌زنند. به گزارش CHN، این درحالی است که در ماده پنج آیین‌نـامه‌های اجرایی«قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» مورخ 9/3/84 عنوان شده است: کلیه شرکت‌ها و سازمان‌های حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری موضوع این آیین‌نامه موظفند طی یک برنامه پنج ساله نسبت به مناسب‌سازی اماکن عمومی خود (ایستگاه‌ها، بنادر و فرودگاه‌ها) و وسایل حمل و نقل عمومی مربوط بر اساس ضوابط و مقررات برای معلولان اقدام نمایند.
البته در کرمان بالابر مناسب و استاندارد برای سوار شدن معلولان در داخل فرودگاه وجود دارد و در این زمینه مشکلی نیست، ولی در صورتی با هزینه ای گزاف معلولان پول سوار شدن به هواپیما را داشته باشند.
معلولان هم جزئی از جامعه هستند. حقوقشان از دیگران نه تنها کمتر نیست بلکه بدلیل شرایط خاصی که دارند باید بیشتر از دیگران حمایت شوند. اما گاهی وقت ها اتفاقات بگونه ای دیگر رقم می خورند. حتی اگر قانونی برای حمایت از معلولان وجود داشته باشد. شانزدهم اردیبهشت ماه 1383 مجلس شورای اسلامی ‌قانونی به نام قانون جامع حمایت از معلولان مشتمل بر شانزده ماده و بیست و چهار تبصره تصویب کرد و شورای نگهبان هم این قانون را تایید. طبق ماده چهارم این قانون معلولان می‌توانند در استفاده از امکانات ورزشی، تفریحی، فرهنگی و ‌وسایل حمل و نقل دولتی (‌مترو، هواپیما، قطار) از تسهیلات نیم بها بهره‌مند گردند.
متن این قانون در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم وجود دارد. قانونی که همانطور از نامش برمی آید برای حمایت از معلولان تصویب شده و اجرای آن از آنجاییکه مصوبه مجلس است، الزامی ست. مطابق با این قانون تمامی شرکت های هواپیمایی دولتی می بایست برای معلولان تسهیلات ویژه ای همچون بلیط نیم بها در نظر بگیرند. اما در برخی موارد دیده شده نه تنها این قانون اجرا نمی شود بلکه برخی شرکت های هواپیمایی کاملا عکس این قانون عمل می کنند. با توجه به آنکه این قانون تنها وسایل حمل و نقل دولتی را موظف به اجرایی کردن و صدور بلیط نیم‌بها برای معلولان کرده است سایر شرکت‌های هوایی به هیچ عنوان حاضر نیستند که چنین قانونی را اعمال کرده و برای معلولان بلیط با تخفیف 50 درصد صادر کنند. باید توجه داشت که شرکت‌های هوایی دولتی در تمام مسیرهای هوایی پرواز ندارند و گاه نیاز است که معلول از سایر خطوط هوایی استفاده کند. در شهر کرمان اما مشکل از کم بودن مسیرهای هوایی پرواز گذشته و عملا هیچگونه شرکت هواپیمایی دولتی از کرمان پرواز نمی کند و همه پروازها در کرمان از طریق شرکت هواپیمایی ماهان انجام می شود و این شرکت حاضر به فروش بلیط نیم بها به معلولان نیست. تا پیش از این شرکت هواپیمایی هما که دولتی ست و طبق قانون موظف به فروش بلیط نیم بها به معلولان است هفته ای یک پرواز از فرودگاه کرمان داشته که این پرواز هم اکنون قطع شده و معلولان کرمانی از این حق محروم شده اند.
روابط عمومی ماهان:
دولتی نیستیم
کارشناس ارتباطات داخلی هواپیمایی ماهان به «پیام ما» می گوید: طبق ماده چهارم قانون جامع حمایت از معلولان، شرکت های هواپیمایی دولتی موظف به ارائه تسهیلات نیم بها هستند و ماهان چنین الزامی ندارد. سلطانی افزود: شرکت هواپیمایی ماهان از منابع عمومی کشور استفاده نمی کند مشمول این قانون نمی شود. وی عدم انجام پرواز شرکت هما از کرمان را به شرکت ماهان مربوط ندانست.
روابط عمومی بهزیستی:
ماهان کمک زیادی به معلولان کرده است
مسئول روابط عمومی سازمان بهزیستی کرمان به »پیام ما» می گوید: هواپیمایی ماهان علی رغم اینکه دولتی نیست و دستورالعملی برای ارائه تسهیلات به معلولان ندارد اما تا بحال کمک های زیادی به معلولان کرده است. پهلوان افزود: این شرکت جاهایی که احساس کند معلول نیاز به کمک دارد با معرفی نامه ای که بهزیستی می فرستد همکاری می کند و بلیط نیم بها صادر می کند. وی در پایان گفت: شرکت ماهان با همکاری بهزیستی کمک هایی به معلولان کرده که در سطح کشور بی نظیر است.
ذکر چند نکته در اینجا ضروریست:
یکم هواپیمایی ماهان با افزایش پروازهایش در کرمان که با توجه به خاستگاه کرمانی این شرکت، مردم کرمان توقع افزایش پرواز را داشتند، باعث شده شرکت هواپیمایی هما پروازی در کرمان نداشته باشد و معلولان کرمانی از حقی که قانون برایشان قائل شده محروم شدند.
نکته مهم اینجاست که اغلب سفرهای معلولان برای درمان است. بدلیل شرایط خاص معلولان امن ترین و راحت ترین راه برای سفر کردن استفاده از هواپیماست. معلولانی که نمی توانند مسافت های طولانی را با وسایل نقلیه زمینی طی کنند مجبورند از هواپیما استفاده کنند. اما بدلیل قیمت بالای بلیط هواپیما همه معلولان امکان سفر با هواپیما را ندارند و گاهی اوقات باید قید سفر با هواپیما را بزنند حتی اگر سفرشان برای درمان باشد. این را هم باید در نظر گرفت که یک فرد معلول مانند افراد عادی توانایی کسب درآمد را ندارد و شرکت ماهان با درانحصار گرفتن پروازها عملا این حق را از معلولان کرمانی گرفته است.

دوم: قهرمانان وطن و جانبازان که در جنگ معلول شده اند و به گردن همه مردم حق دارند و قطعا باید نسبت به دیگر افراد اولویت داشته باشند، از حق تخفیف 50 درصد استفاده می کنند ولی متاسفانه شرکت ماهاناین سرویس را برای سایر معلولان در نظر نگرفته است.

سوم: سهامدار عمده هواپیمایی ماهان نهادیست که خودش را یک خیریه مربوط به کرمان می داند. آیا این نهاد خیریه نمی تواند حداقل برای معلولان شهری که خاستگاه رشد این شرکت است تسهیلات ویژه ای در نظر گیرد؟

چهارم: یک سری هواپیما بابت طلب ایران از مصر، از طرف مصر به ایران داده شد و به لطف رئیس جمهور وقت این هواپیماها به شرکت هواپیمایی ماهان تعلق گرفت پس نمی شود این نکته را کتمان کرد که شرکت هواپیمایی ماهان با کمک بودجه عمومی پا گرفته است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *