پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش اختصاصی «پبام ما» از ممنوعیت پارک خودرو در حاشیه خیابان شریعتی/ پارک بی پارک

گزارش اختصاصی «پبام ما» از ممنوعیت پارک خودرو در حاشیه خیابان شریعتی/ پارک بی پارک





۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۰۵

گزارش اختصاصی «پبام ما» از ممنوعیت پارک خودرو در حاشیه خیابان شریعتی/ پارک بی پارک

اگر از خیابان شریعتی عبور کنید اولین چیزی که به چشمتان می آید خلوت تر شدن این خیابان است. دلیل کم شدن بار ترافیکی هم چیزی نیست جز ممنوعیت پارک در این خیابان. از ازادی تا چهارراه طهماسب آباد هیچ ماشینی در خیابان نمی تواند پارک کند و در ادامه قرار است از چهارراه طهماسب آباد تا ولیعصر هم پارک ممنوع شود. هدف از این کار هم کم شدن بار ترافیکی در این خیابان نیست و قرار است خط ویژه ای برای اتوبوس های میدان آزادی تا میدان مشتاق (شهدا) ایجاد شود. خط ویژه ای جدا از خط ویژه قبلی. در حال حاضر اتوبوس های مشتاق به آزادی از خط ویژه تردد می کنند اما مسیر برعکس را اتوبوس ها باید همراه با دیگر خودروها حرکت کنند. با ایجاد این خط ویژه احتمال افزایش استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی بیشتر می شود اما ممنوعیت پارک در این خیابان باعث بروز مشکلاتی شده و ساکنین این منطقه فعلا چندان راضی نیستند. هر کدام هم دلیلی برای این نارضایتی دارند.
یکی از ساکنین می گوید: آرامش را از ما گرفته اند. کوچه ها خیلی شلوغ شده اند. او که به نظر می رسد حول و حوش 40 سال سن دارد ادامه می دهد: ترافیک را از خیابان گرفته اند و انتقال داده اند به کوچه ها. مگر ما چه گناهی کرده ایم؟ با فرد دیگری که ساکن این منطقه است هم صحبت می شوم. امین که 28 سال سن دارد می گوید: هر بار یک ماشین جلوی پارکینگ خانه توقف می کند باید کلی منتظر بمانیم تا راننده بیاید. وی ادامه می دهد: البته این دیگر به فرهنگ هر فرد بر می گردد اما این کار(ممنوعیت پارک در شریعتی) باعث شده کوچه ها با ترافیک شدیدی روبرو شوند. اول باید فکری به حال جای پارک این ماشین ها می کردند بعد ممنوعیت پارک در شریعتی را اجرا می کردند. مغازه داران هم چندان از این طرح راضی نیستند. پسر جوانی که بعد از سه راه 24 آذر مغازه دارد می گوید: مشتری های ما کم شده. چرا که اکثر مشتریان ما عبوری هستند و وقتی اینجا پارک ممنوع باشد کسانی که می خواهند نگاهی به مغازه ها بیندازند به جاهای دیگر می روند. این مغازه دار ادامه می دهد: اگر می خواهند طرحی را اجرا کنند باید همه را در نظر بگیرند نه فقط سازمان خودشان را. مغازه دار دیگری به بحث اضافه می شود: پارک ممنوع شریعتی و دو خطه شدن اتوبوس ترافیک را زیادتر از قبل می کند و چند سال دیگر مجبور می شوند طرح دیگری را اجرا کنند.
رانندگان خودروهای شخصی اما نظر متفاوتی دارند. محمد 37 ساله می گوید: همین که ترافیک را کم کرده اند کلی خوب است. برای افرادی مثل من که هر روز باید از این مسیر بگذرم کم شدن حجم ترافیک راضی کننده ست. وقتی می گویم قرار است به جای این جای پارک ها خط ویژه ای برای اتوبوس ها در نظر گرفته شود، می گوید: حالا تا آن خط ویژه را ایجاد کنند ما از شر ترافیک راحت شدیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری:
حرکت اتوبوس ها سریع تر می شود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمان به روزنامه پیام ما می گوید: کرمان در طی گذر زمان رشد کرده ولی متاسفانه این رشد نامتوازن بوده. اکثر فضاهای خدماتی و تجاری کرمان در محدوده خیابان شریعتی شکل گرفته اند اما سکونت گاه های مردم از این منطقه دور شده است. علاوه بر این رشد جمعیت هم چند برابر شده و اکثر خانواده ها بیشتر از یک خودرو دارند. این ها تبعات شهرنشینی ست. جلال محمدی افزود: ما باید با راهکارهایی از این تبعات بکاهیم و ساماندهی حمل و نقل عمومی در همین راستاست و اهمیت زیادی به وسائط حمل و نقل عمومی می دهیم. وی درباره ممنوعیت پارک در خیابان شریعتی می گوید: با حذف پارک حاشیه این خیابان می خواهیم خط ویژه ای برای اتوبوس ایجاد کنیم تا اتوبوس ها سریع بروند و برگردند. این طرح در راستای توجه به وسائل نقلیه انبوه بر است. این مسئول ادامه داد: از میدان آزادی تا چهارراه طهماسب اباد حدود سی و پنج جای پارک وجود داشته و الباقی ماشین های پارک شده خلاف می کردند. قسمت دوم این خیابان یعنی از طهماسب اباد تا ولیعصر هم همین حدود جای پارک وجود دارد که حذف می شوند. از آزادی تا طهماسب اباد حدود 473 جای پارک در پارکینگ ها وجود دارد و مشکلی از این نظر وجود ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمان با اشاره به مشکلات ترافیکی خیابان شریعتی گفت: اکثر مجتمع های اداری، پزشکی و تجاری در این خیابان شکل گرفته اند که در آینده باید به تدریج جابه جا شوند. محمدی ادامه داد: طرح های دیگری هم داریم برای کم شدن ترافیک. مثلا از هر نقطه کرمان به آزادی ماشین هست و باید آزادی از این حالت پایانه بودن در آید. وی درباره طرح های در نظر گرفته شده برای تقاطع های شلوغ کرمان گفت: طرح هایی وجود دارد که در حال بررسی است و این طرح ها الان در مراحل پایانی بررسی هست. ترافیک شهری مثل باران است و باید در هرنقطه ای ترافیک را حل کنیم تا سیلاب به راه نیفتد و تقاطع ها همین نقش را دارند. محمدی افزود: هدف ما از بین بردن ترافیک نیست بلکه حل کردن گره های ترافیکی ست. ترافیک حل شدنی نیست و نباید هم حل شود چرا که به نفع مردم و تجار هست اما گره های ترافیکی مشکل زاست که باید حل شوند.
پ.ن : این طرح مانند هر طرح دیگری نقاط قوت و ضعفی دارد اما اگر با ایجاد خط ویژه برای اتوبوس استفاده مردم از وسائل نقلیه عمومی بیشتر شود، ارزشش را دارد. یکی از دلایل استفاده از خودروی شخصی اوضاع نه چندان مطلوب حمل و نقل عمومی ست و وقتی مردم با اتوبوس سریع تر به مقصد برسند قطعا به تدریج حداقل در این مسیر قید استفاده از خودروی شخصی را می زنند. البته در این میان شهرداری کرمان می بایست با ایجاد پارکینگ های مناسب، مردم را به پارک کردن خودروهایشان در پارکینگ های عمومی تشویق کند تا مزاحمتی برای ساکنان کوچه های اطراف خیابان شریعتی ایجاد نشود. در غیر اینصورت این طرح نه تنها نتیجه مثبتی دربر نخواهد داشت بلکه نتیجه منفی می دهد. چرا که نتیجه طرح ها و پروژه های هر نهادی باید در نهایت باعث رضایت مردم شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *