پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معاون وزیر نیرو راه حل بحران آب شرب کرمان در تابستان را عنوان کرد آب شرب اجاره‌ای

معاون وزیر نیرو راه حل بحران آب شرب کرمان در تابستان را عنوان کرد آب شرب اجاره‌ای





۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۳:۰۴

معاون وزیر نیرو راه حل بحران آب شرب کرمان در تابستان را عنوان کرد
آب شرب اجاره‌ای
برای حل بحران آب شرب کرمان در تابستان، چاه و یا قنات که به بخش کشاورزی تعلق دارند اجاره می شود. این خبر را معاون وزیر نیرو داده است. رحیم میدانی البته به این نکته هم اشاره کرده که همه ساله برای حل بحران آب شرب کرمان از همین روش استفاده می شود.
به نظر می رسد مشکلات تامین آب شرب کرمان در تابستان سال جاری نسبت به سال های پیش حادتر باشد. این موضوع را می توان از اظهارات مسئولان مختلف وزارت نیرو فهمید. ابتدای هفته جاری بود که مشاور وزیر نیرو در ارتباط با مشکلات تامین آب شرب در استان کرمان هشدار داده بود. محمد حاج رسولی ها گفته بود که برای تامین آب شرب تابستان در استان‌ کرمان نگرانی وجود دارد. وی اضافه کرده بود: در کرمان چون هنوز سدهای بزرگ برای تأمین آب به بهره برداری نرسیده، دغدغه تأمین آب شرب داریم و بیشتر به آب زیرزمینی متکی هستیم.
دو روز پس از این صحبت ها، معاون وزیر نیرو هم درباره تامین آب شرب کرمان در تابستان صحبت کرد. رحیم میدانی اما بیشتر از حاج رسولی ها به مشکلات کرمان در این ربطه اشاره کرد. وی با معرفی کرمان به عنوان شهری که با تهدید جدی بحران کمبود آب مواجه است، گفت: تامین آب این شهر منوط به اجرای کامل و بهره برداری از پروژه انتقال آب «صفارود» و یا پروژه «بهشت آباد» است که هر دو در طولانی مدت به بهره برداری می رسند.
طولانی‌ترین تونل انتقال آب کشور با 38 کیلومتر طول از سد صفارود برای تامین آب میانمدت شهر کرمان ساخته می شود. همچنین اجرای پروژه بهشت آباد، آب شرب شمال استان کرمان شامل شهرستان های کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند، شهربابک، بردسیر و انار را با کیفیت بالا تامین خواهد کرد. آنطور که ایرنا نوشته میدانی خاطرنشان کرد: راه حلی که همه ساله برای پشت سر گذاشتن بحران کم آبی در شهر کرمان در پیش گرفته می شود، اجاره یا خرید چاه و قنات است که امسال نیز از این شیوه استفاده خواهد شد. به گفته وی، چاه ها و قنات های خریداری و یا اجاره شده متعلق به بخش کشاورزی است و به عنوان آب شرب از آنها استفاده می شود. این مقام مسئول همچنین توضیح داده که پیشتر هفت شهر کرمان، همدان، اصفهان، مشهد، بوشهر، بندرعباس و شیراز در سال جاری به عنوان شهرهای مواجه با بحران آب معرفی شده بودند. به گفته این مقام مسئول، بارش های به نسبت مناسب اخیر سبب شد تا شهرهای همدان و بندرعباس از این لیست خارج شوند و حداقل در سال 1395 مشکل تامین آب نداشته باشند.
این صحبت های معاون وزیر نیرو در فاصله دو روز از صحبت های مشاور وزیر نیرو در رابطه با تامین آب شرب کرمان و معرفی این استان به عنوان منطقه ای که با تهدید جدی بحران کمبود آب مواجه است، حاکی از مشکلات جدی استان کرمان در زمینه تامین آب شرب است. در این رابطه در شماره 603 روزنامه «پیام ما» مورخ 29 فروردین ماه، گزارش مفصلی از مشکلات تامین آب شرب استان منتشر کردیم. در آن گزارش، مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کرمان به «پیام ما» گفته بود که اکثر منابع آبی مورد استفاده ما در استان، زیرزمینی است. به همین جهت ما در استان تا زمانی که طرح های انتقال آب عملی شوند، باید با همین وضعیت بسازیم. محمد حسین غفاری همچنین هشدار داده بود که اگر وضعیت آبی کرمان با مشکل جدی مواجه شود، در برخی شهرها آب جیره بندی می شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *