پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چرا نشریات کرمان مخاطب ندارند؟

چرا نشریات کرمان مخاطب ندارند؟





۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۳۰

چرا نشریات کرمان مخاطب ندارند؟

روزنامه ها و هفته نامه های کرمان هرگز در جذب مخاطب دائمی موفق نبوده اند و هرگز نتوانسته اند به تیراژ مطلوبی برسند تا جایی که شمارگان چاپ نشریات در کرمان بسیار خجالت آور و خنده دار است. البته شاید یک توجیه این باشد که شمارگان چاپ شده بعضی روزنامه های سراسری هزار نسخه یا کمتر است و نمی توان از روزنامه های محلی توقع بیشتری داشت ولی این تمام ماجرا نیست و کم مخاطب بودن نشریات کرمانی دلایل مختلفی دارد که از چند منظر می توان به آن نگریست. نخست از نظر فنی، تکنیکی که شامل طراحی، نوع چاپ و ظاهر و نکته دوم محتوا و درون مایه نشریات است. متاسفانه مردم و دغدغه های آنها در نشریات کرمان هرگز جایی نداشته اند.
روزنامه های کرمان همواره نقش بولتن خبری ادارات مختلف را بازی کرده اند. با باز کردن صفحات یک نشریه کرمانی با مطالبی از این دست مواجه می شوید: افزایش فلان محصول، رکورد شکنی فلان دستگاه و تعریفهای فلان مدیران از عملکرد دستگاه متبوعش در کنار تعاریف مدیر مسئول یا سردبیر آن نشریه از فلان مدیر یا عملکرد اداره ای خاص به همراه چند خبر از بخش کرمان از خبرگزاری های ملی یک شماره از این نشریه را ساخته است.
یک گزارش یا خبر منتج شده از یک روزنامه نگاری پژوهشی را به ندرت می توان دید. متاسفانه پس از سالها با افزایش تعداد نشریات کرمان ذره ای به کیفیت این نشریات اضافه نشده است و حتی نسل جدیدی از روزنامه نگاران مستقل و حرفه ای در کرمان شکل نگرفته است و اندک تلاشها هم برای انتشار نشریه ای روز آمد با محتوای حرفه ای به دلیل نداشتن یک نقشه راه تجاری هرگز به جایی نرسیده است. و البته داستان چرایی فقر مخاطب در نشریات کرمان به همین چند سطر خلاصه نمی شود، در آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *