پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارش ویژه پیام ما از اوضاع نابسامان پایانه کرمان آدینه در آدینه

گزارش ویژه پیام ما از اوضاع نابسامان پایانه کرمان آدینه در آدینه





۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۰۱

گزارش ویژه پیام ما از اوضاع نابسامان پایانه کرمان
آدینه در آدینه

به هر ترتیبی بود پایانه جدید کرمان با نام پایانه مسافربری آدینه کریمان افتتاح شد و البته چند ماه پس از افتتاح، فعالیت خود را آغاز کرد. پایانه قدیم کرمان که مانند خیابانی دو طرفه بود چیزی جز بی آبرویی برای کلانشهر کرمان نداشت و با افتتاح آدینه کریمان که بسیار هم شبیه به پایانه جنوب تهران است، این امید در دل ها زنده شد که حداقل مسافرانی که از شهرهای دیگر به کرمان می آیند با مکانی کثیف و بی نظم روبرو نشوند. اما پایانه آدینه قصه پر غصه ای برای کرمانی ها شد. مشکلاتی که از همان ابتدا دامنگیر این پایانه بود و تا به امروز ادامه دارد. مشکلاتی همچون اختلاف شهرداری و مسکن و شهرسازی در مکان یابی محل ساخت پایانه جدید، تاخیر چندباره در افتتاح این پایانه، خودداری تعاونی ها نسبت به نقل مکان از پایانه قدیم به جدید و چند مشکل دیگر که پرداختن به همه این مشکلات در این مقال نمی‌گنجد.
پایانه آدینه بگونه ای ساخته شده که طبقه دوم آن بسان یک پاساژ و طبقه سوم هتل و رستوران باشد. ایده خوبی که اگر بدرستی مدیریت نشد. در حال حاضر اکثر واحدهای تجاری طبقه دوم این پایانه بسته شده اند و پنج مغازه تقریبا فعال وجود دارد که با این وضعیت آن ها هم در حال نقل مکان هستند.
یکی از مغازه داران پایانه آدینه کریمان به ما می گوید:« در ابتدا به ما قول داده بودند تمامی مغازه های تجاری در طبقه های دوم و سوم باشد اما حالا می بینید که طبقه همکف هم واحد های تجاری زیادی دارد.الان طبقه دوم نابود شده.» او ادامه می دهد:« تمامی وعده ها زمانی که این پایانه افتتاح شد، وارونه شد.
آقای آدینه زاده بارها قول داد اوضاع بهتر شود اما تغییری در روال قبلی ایجاد نشده. مگر ما چه گناهی کردیم که این مغازه ها را قبل از ساخت خریدیم؟» با مغازه دار دیگری هم صحبت می شویم. او می گوید:« پایانه الان پادگان نظامی شده. نگاه کنید چقدر خلوت است.»
این مغازه دار ادامه می دهد:« هر دفعه یک تصمیمی گرفتند. انبار ها را به جای دیگری منتقل کردند. جارچی ها را که مشتری اصلی ما بودند جمع کردند و دور تا دور پایانه را زنجیر کشیدند. انگار که پادگان است.»
اوضاع به گونه ایست که کمتر مغازه داری حاضر به صحبت می شود و اگر هم صحبت کنند حاضر نیستند نامی از آن ها یا مغازه شان برده شود.
یکی دیگر از مغازه داران می گوید:« با این وضعیت دیگر مغازه ای نمی ماند و پایانه هم ورشکست می شود.» از او می پرسم چرا مغازه ها اجاره نمی شود که پاسخ می دهد:« ابتدا هر واحد تجاری را می خواستند نزدیک به دو میلیون تومان اجاره دهند.
خب مشخص است کسی نمی آید. حالا که دیر شده به 200 هزار تومان هم راضی هستند.»

مشرفی مدیر پایانه آدینه کریمان:
من اختیاری ندارم، از آدینه بپرسید
برای اطلاع از وضعیت این پایانه چند باری هم به اتاق مدیریت رفتیم اما هر بار با در قفل شده اتاق مدیر مواجه شدیم و پس از تماس های فراوان موفق به صحبت با مشرفی،مدیر پایانه آدینه کریمان شدیم.
• آقای مشرفی چرا اکثر مغازه های طبقه دوم تعطیلند؟
خب شما این موضوع را باید از آقای آدینه بپرسید و هیات مدیره.
• تکلیف این مغازه های تعطیل چیست؟ چه برنامه ای دارید؟
از آقای آدینه بپرسید.
• مگر شما مدیر پایانه نیستید؟
خب این یک مجموعه ای هست که بصورت هیات مدیره ای اداره می شود.
• خب به هر حال مدیر پایانه هم یک اختیاراتی دارد.
نه. برای مجموعه ای که مالکش بخص خصوصی است اینطور نیست.
• شما از طرف شهرداری به سمت مدیریت پایانه منصوب شدید؟
بله
• شنیده شده دلیل انتخاب شما به عنوان مدیر پایانه، حضور یکی از اقوام شما در وزارت کشور بوده.
بالاخره این صحبت ها هست. بعد هم از پشت تلفن من نه شما را می شناسم…
• در ابتدا گفتم از روزنامه پیام ما تماس گرفتم.
روزانه اینقدر از این تماس ها با ما می گیرند.
• حالا شما تایید می کنید یا تکذیب؟
چه چیزی را؟
• اینکه حضور یکی از اقوام شما در وزارت کشور دلیل انتخاب شما به عنوان مدیر پایانه آدینه از طرف شهردار شده.
من اصلا شما را نمی شناسم.
• من که گفتم از کجا تماس گرفته ام.
پشت تلفن هر کسی می تواند خود را هرچیزی جا بزند. مصاحبه باید حضوری باشد. برای مصاحبه تلفنی هم باید از قبل شناختی باشد. چون مسائل دیگری پیش می آید که باز کردنش مناسب نیست.
• من جوابم را نگرفتم.
نه. این ها حرف هایی هست که می زنند متاسفانه.

محمد علی آدینه زاده سرمایه گذار پایانه:
مدیریت پایانه با شهرداری است
پس از اینکه مشرفی، مدیر پایانه همه امور را به محمد علی آدینه زاده مربوط دانست، با وی تماس گرفتیم تا از چند و چون ماجرا بیشتر با خبر شویم.
• آقای آدینه اکثر مغازه های طبقه دوم پایانه تعطیلند.
مغازه ها یک تعدادی واگذار شده. این را در نظر بگیرید که فقط مسافر به اینجا می آید و مغازه های طبقه پایین برای مسافران کافی است. ما پایانه را فراتر از یک پایانه معمولی برای کرمان در نظر گرفتیم. الان کل محوطه بیرونی خالی است. ما فکر 10 یا 20 سال آینده را هم کردیم.
• الان مغازه ها در حال ورشکست شدن هستند. چه برنامه ای دارید؟
ببینید تمهیدات را باید شهرداری واستانداری بیندیشند و برنامه ای بریزند. طبقه بالا حدود 50 تا 60 مغازه است و باید آنجا را بورس یک جنسی بکنند. مثل خیابان اقبال که بورس موبایل فروشی است.
• مغازه داران می گفتند قرار بوده مغازه هایی که طبقه بالا بوده دیگر در طبقه پایین مغازه مشابهی نباشد.
نه. ما اینجور قولی ندادیم. مغازه را وقتی کسی گرفت آزاد است و ما نمی توانیم که به مغازه دار بگوییم کاربری مغازه ات را فلان کن.
• نقش آقای مشرفی در پایانه چی هست؟
مدیر پایانه هستند.
• از طرف شهردار به شما تحمیل شدند؟
نه. مدیریت پایانه کلا بر عهده شهرداری است.
• ما که هرچه از آقای مشرفی پرسیدیم ایشان گفتند از آدینه بپرسید.
نخیر. اصلا همچین چیزی نیست. آدینه زاده اینجا را ساخته و واگذار کرده. مدیریت پایانه بر عهده شهرداری است.
• خب به نظر شما شهرداری خوب عمل کرده؟
ببینید یک پایانهی را آدینه زاده ساخته. یک سرمایه ای خرج شده و اینجا ساخته شده. شما ببینید بعد از افتتاح چندبار آمدند یک کمکی بدهد؟ از خود شهردار گرفته تا مدیر باید دلسوزی کنند. من یک سرمایه گذار بودم و کاری را انجام دادم. حالا آن ها باید کمک کنند که مغازه ها بگردند. الان شما بخواهید بروید داخل پایانه نمی گذارند. خب باید یک فکری بکنند که پایانه بچرخد. اینکه کسی بگوید به من ربطی ندارد اصلا قابل پذیرش نیست. شهرداری باید کمک دهد و فقط نباید تعاونی ها را در نظر بگیرد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *