پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتقاد شدید رئیس صنف هتل دارها از ستاد تسهیلات نوروزی/ محمدرضا بهرامی: ستاد تسهیلات نوروزی پدر هتل‌ها را درآورد

انتقاد شدید رئیس صنف هتل دارها از ستاد تسهیلات نوروزی/ محمدرضا بهرامی: ستاد تسهیلات نوروزی پدر هتل‌ها را درآورد





۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۴۶

انتقاد شدید رئیس صنف هتل دارها از ستاد تسهیلات نوروزی/ محمدرضا بهرامی: ستاد تسهیلات نوروزی پدر هتل‌ها را درآورد
رضا بهرامی، یک هتل و یک مهمانپذیر در کرمان دارد. او که رئیس صنف هتل دارها و رستوران دارهای شهر کرمان است در گفتگو با پیام ما به تندی از ستاد تسهیلات نوروزی انتقاد می کند.
• ظرفیت کل هتل ها و مهمانپذیرهای کرمان چقدر است؟
ظرفیت کل هتل ها و مهمانپذیرهای کرمان 2 هزار نفر و کل استان 4 هزار نفر است.
• چه تعداد از ظرفیت هتل های کرمان در نوروز امسال پر شد؟
در هفته اول عید نزدیک به 70 تا 80 درصد و هفته دوم نزدیک به 40 درصد.
• این آمار با احتساب مهمانپذیرهاست؟
نه. مهمانپذیرها تقریبا خالی بودند. اگر مهمانپذیرها را هم حساب کنم در مجموع 30 درصد ظرفیت هم پر نشده.
• آماری که دارید دقیق است؟
من که آمار دقیقی ندارم. آمار را به ما نمی دهند. با ما رقیب هستند و به اتحادیه آمار را نمی دهند. فقط به میراث و اماکن و اداره اطلاعات آمار را می دهند.
• این آمار نسبت به سال های گذشته راضی کننده است؟
امسال اوضاع از سال های پیش خیلی بدتر بود. ستاد تسهیلات نوروزی پدر هتل ها را درآورد. البته هرساله همین وضع را داریم. قبل از سال هم در جلسه ای که با مسئولان داشتیم حرف هایمان را زدیم اما اوضاع بدتر شد.
• حرفتان در آن جلسه چه بود؟
راهکاری که دادیم این بود اول هتل ها و مهمانپذیرها پر شوند و بعد مردم را به سمت مدارس و دیگر محل های اسکان هدایت کنند. اما امسال برعکس بود. اول مدارس و مهمانسراهای ادارات پر شد. این موضوع را به ستاد گفتیم اما متاسفانه توجهی نشد.
• با این وضعیت چه آینده ای در انتظار هتل ها و مهمانپذیرهاست؟
مطمئن باشید دیگر کسی میلی به سرمایه گذاری ندارد. شما ببینید بعد از انقلاب فقط یک هتل پارس به هتل های کرمان اضافه شده. چون صرفه اقتصادی ندارد کسی به هتل داری ورود نمی کند. در ضمن هتل آسمان قبل از انقلاب از هتل های خوب کرمان بود که الان خوابگاه شده. اوضاع خیلی خراب شده. بعد از ایام نوروز باور کنید 10 درصد هتل ها هم پر نشده. چرا که مهمانسرای ادارات هم برای هتل ها مثل رقیب عمل می کنند.
• رستوران ها امسال تعطیلات را خوب گذارندند؟
کلا کرمان نسبت به سال های پیش رکود نسبی در بحث گردشگری را تجربه کرد. اما رستوران ها چون رقیب دولتی ندارند به نسبت اوضاع شان بهتر از هتل ها بود. در هتل ما رقیب دولتی داریم که رقابتی کاملا نابرابر است. مثلا وقتی آموزش و پرورش اتاقی را 10 هزار تومان می دهد با یخچال و تلویزیون در حالی که نه دستمزد خاصی باید بدهد، نه کرایه ای. خب مشخص است رقابت کاملا نابرابر می شود.
• خب خیلی از مسافران هم توانایی پرداخت پول هتل و مهمانپذیر را ندارند.
شما ببینید در مدارس هم چند درصد ساکنین با ماشین مدل بالا بودند؟ البته دولت هم می خواهد به مردم فشار نیاید ولی بخش خصوصی ضرر می بیند و دیگر کسی حاضر به سرمایه گذاری نیست.
• خب راهکار شما برای حل این مسئله چیست که هم مردم راضی باشند و هم مردم.
حداقل باید با هتل دارها تعامل می کردند که نکردند. کرمان 9 هتل دارد و 12 مهمانپذیر. هتل هزار هم که در حال بازسازی بود. در مجموع می شود 20 اقامتگاه. حالا هفته اول برای هتل ها بد نبود اما هفته دوم واقعا ضرر کردیم. مهمانپذیرها که 10 درصد ظرفیت شان هم پر نشد. مستندات آن هم هست. باید به این مشکلات رسیدگی کنند. مگر بخش خصوصی نباید در این کشور پا بگیرد؟
• آقای جهانشاهی، سرپرست معاونت گردشگری استان به ما گفتند از 400 تا 500 هزار مسافر، حدود 7.6 درصد از هتل ها و مهمانپذیرهای استان استفاده کردند. یعنی حدود 34 یا 35 هزار نفر.
معمولا آماری می دهند تا خودشان بروند بالا. این آمارها نه امسال و نه هیچ سال دیگری واقعی نبوده. آقای جهانشاهی هم یک سال هست که سرپرست معاونت گردشگری شده و آماری که داده گزاف است. فقط مهمانسرای جهانگردی و هتل پارس تقریبا پر بودند اما بقیه هتل ها واقعا ضرر کردند.
نظرخواهی:
با توجه به صحبت های رئیس صنف هتل دارهای کرمان، از مدیر برخی هتل ها پرسیدیم: به نسبت سالیان گذشته تعداد مسافرانی که در هتل شما اقامت کردند کم شده بود یا زیاد؟
سلطانی مدیر هتل گواشیر: به نسبت سال قبل مسافر کمتری به هتل گواشیر آمد. اسکان آموزش و پرورش اصلی ترین دلیل اقبال کم به هتل ها بود.
سبحانی مدیر مهمانسرای کرمان( هتل جهانگردی): نسبت به سال قبل تعداد مسافرانی که به هتل ما آمده بودند کم نشده بود و تقریبا ظرفیت هتل ما تکمیل بود. چون هتل را تجهیز کرده بودیم و برای تعطیلات آماده بودیم.
اخوان مدیر هتل اخوان: نسبت به سال پیش افزایش 10 تا 15 درصدی در اقامت مسافران در هتل اخوان داشتیم. فکر می کنم وضعیت مسافران بهبود پیدا کرده بود و هتل را به مدرسه ترجیح دادند.
معین زاده مدیر هتل امین: نسبت به سال قبل اوضاع چندان تغییری نکرد و من ناراضی نیستم ولی راضی هم نیستم. این را هم باید در نظر بگیریم که مسافران نوروزی کرمان امسال حدود 13 درصد کاهش پیدا کرده بود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *