پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسافران نوروزی چه می گویند؟ راضی از شهر، ناراضی از اطلاع رسانی نامناسب

مسافران نوروزی چه می گویند؟ راضی از شهر، ناراضی از اطلاع رسانی نامناسب





۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۱۱

مسافران نوروزی چه می گویند؟
راضی از شهر، ناراضی از اطلاع رسانی نامناسب
از میبد به همراه همسرش به کرمان سفر کرده است. البته مقصد اصلی سفرش بندرعباس و کیش است اما چند روزی را هم می خواهد در کرمان بماند. محمد که 24 سال دارد به من می گوید:« دخترخاله همسر من در کرمان درس خوانده و وقتی فهمید می خواهیم به بندر برویم به ما پیشنهاد کرد سری هم به کرمان بزنیم.» او درباره کرمان می گوید:« دفعه اولی است که به کرمان می آیم. فکر می کردم کرمان از نظر شهر سازی بهتر از این باشد. اما در مجموع تا الان که دو روز از سفرمان به کرمان گذشته، خوب بوده. بخصوص بازار و مجموعه گنجعلیخان که خیلی قشنگند.» محمد که در هتلی در جاده تهران اقامت دارد ادامه می دهد:« اوضاع هتل بد نیست. البته می شد به هتلی بهتر از این هم رفت اما ما ترجیح دادیم به هتلی برویم که آنقدرها هم گران نباشد.
برخورد پرسنل هتل اما خوب بود.» او در پایان می گوید:« باید بیشتر از این ها به شهرتان برسند اما در مجموع شهر خوبی است.» از محمد جدا می شوم و کمی در شهر می گردم تا شاید بتوانم با افراد بیشتری صحبت کنم. اکثر مسافران در نزدیکی های بازار و حمام گنجعلیخان هستند و سرشان شلوغ است. بعد از چک وچانه زدن با دو نفر بالاخره یکی حاضر به صحبت می شود. بهمن 34 ساله از تهران سری به کرمان زده است. او که همچنان مجرد است همراه با دوستانش به هدف کویر گردی به کرمان آمده:« کویر کرمان را چندباری از تلویزیون دیدم و با دوستانم تصمیم گرفتیم به کرمان بیاییم.
شب قرار است به سمت کلوت های شهداد برویم و بعد از کویر گردی از کرمان می رویم.» بهمن در یکی از مدارس اسکان دارد و می گوید:« مدرسه جای بدی نیست و از نظر امکانات اما تعریفی ندارد. کلاس ها زیاد تمیز نیستند اما سرویس های بهداشتی انصافا تمیز است.» صحبت هایم با بهمن تمام می شود به سمت زن و شوهری جوان می روم. فریبرز و عاطفه دو سال است که باهم ازدواج کرده اند.
فریبرز بابلسری است اما عاطفه اصلتا کرمانی است. عاطفه می گوید:« سه سال پیش هم نوروز را به کرمان آمدیم چرا که استخوان هایمان در بابلسر نم می زند از بس که زمستان ها باران می آید. نزدیک به دو ماه است که آفتاب را ندیدیم اما شانس ما عید امسال کرمان هم هوایش ابری است.» از فریبرز می پرسم کرمان را چگونه دیدی. جواب می دهد:« شهر خوبی است و از همه مهتر مردم مهربانی دارد. علاوه بر این آرامش کرمان دوست داشتنی است.» عاطفه به میان صحبت های شوهرش می پرد و می گوید:« اما حق کرمان بیشتر از این هاست.بعضی خیابان ها نمای جالبی ندارد است.
تبلیغ زیادی برای مکان های دیدنی نیست. کرمان به تنهایی یک کشور است اما همه فکر می کنند کرمان فقط کویری ست. در حالیکه بعضی مناطق کرمان مثل شمال سرسبزند.» در آخرین روز تعطیلات و در پمپ بنزینی در نزدیکی خروجی شهر کرمان با مردی هم صحبت می شوم. او سه فرزند دارد و سه روز از سفرش را به کرمان اختصاص داده. مجید که عجله هم دارد به من می گوید:« خوش گذشت. آثار تاریخی کرمان را تقریبا به اتفاق خانواده دیدیم. از نظر اطلاع رسانی کمی ضعیف عمل کردند.»
مجید ادامه می دهد:« سال های پیش روز دوازدهم فروردین و به مناسبت روز جمهوری اسلامی بازدید از مکان های گردشگری رایگان بود و امسال هم شنیدم همینگونه است اما ما که به باغ شاهزاده کرمان رفتیم مجبور شدیم بلیط بخریم. هم ورودی پارکینگ و هم ورودی باغ را کامل پرداختیم. در حالی که سال گذشته به شیراز رفته بودم و در این روز بازدید از پاسارگاد و تخت جمشید رایگان بود.» مسافران نوروزی بیشتر از عدم اطلاع رسانی مناسب جاذبه های گردشگری شهر کرمان صحبت می کردند.
یکی از مغازه داران جاده تهران که از دوم فروردین مغازه اش باز بود در این باره می گوید:« بیشتر از 20 مسافر از من مکان های دیدنی و آدرس آن ها را سوال می کردند.» در حالی که مسئولان اکثر سازمان های مربوطه همچون شهرداری و میراث فرهنگی از آمادگی کامل برای نوروز 94 صحبت می کنند و در صحبت هایشان رضایت از عملکردشان القا می شود، مسافران نوروزی اما آنطور که باید راضی نبودند. عدم رضایت آن ها هم به اطلاع رسانی نه چندان کامل از مکان های دیدنی کرمان برمی گشت. موضوعی که از مهمترین مولفه های هر شهر برای جذب گردشگر است و امیدواریم برای سال های بعد این مشکل رفع شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *